Nový modelový rok, řada vylepšení. Přesně tak to chodí u Subaru. Také Outback dostal pro modelový rok 2017 řadu vylepšení. Podívali jsme se na ně v testu.

Co je nového?

Modernizace tentokrát nebyla nijak výrazná, přesto se nejvíce dotkla toho vlastně nejdůležitějšího: bezpečnosti. Paket “Advance Safety Packet”, který zahrnuje automatické přepínání dálkových světel, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko a systém monitorující mrtvý úhel, dostaly všechny výbavy do standardu. Dříve to bylo v základní výbavě pouze pro výbavu Sport. Všechny výbavy mají také systém EyeSight.

Exteriér se prakticky nezměnil, novinkou je pouze barva Oak Brown Pearl (hnědá perleť), kterou dostalo i testovací auto. To v interiéru je změn povícero, ale jsou spíše decentní. Zmínit lze například podsvětlení tlačítek v panelu ve dveřích, skla v zadních dveřích a v zavazadlovém prostoru jsou zatmavena  a všechny výbavy dostaly audiosystém Subaru Starlink s digitálním příjmem rádia DAB+.

V Subaru ale mysleli i na takové detaily jako na elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru. Na to se snášela nejedna kritická poznámka, protože rychlost jeho otevírání nebyla zrovna nejvyšší. Modelový rok přinesl výrazné zlepšení, čas otevření se z 6,5 sekundy zkrátil na 5,5 sekundy.

Povedený univerzál

Subaru Outback je přesně tím autem, se kterým můžete bez problémů jezdit po silnici, ale pak klidně sjet mimo ni. V obou případech vás čeká jistota, kterou valná většina automobilů jiných značek nabídnout neumí.

Na silnici to Outback zvládá zejména díky nízkému těžišti a to navzdory své vyšší stavbě. Může za to hlavně konstrukce motoru typu boxer s protiběžnými písty. Atmosférický 2,5litrový motor je zejména ve spojení s bezestupňovou převodovkou určen spíše pro klidnější a vyrovnanou jízdu. Motor je přitom příjemně kultivovaný i skvěle odhlučněný.

Mimo silnici je to naopak stálý pohon všech kol a světlá výška 200 mm. Díky převodovce s proměnlivým převodem (CVT, u Subaru pojmenovaná jako Lineartronic) nevadí ani nepřítomnost redukční převodovky. Při jízdě v terénu pomůže systém X-Mode. Ten pomocí elektroniky, pohonu všech kol Symmetrical AWD i stabilizačnímu systému upravuje aktuální chování auta tak, aby si na kluzkých cestách i špatných površích stále zachovalo jisté jízdní vlastnosti. Součástí tohoto systému je také asistent sjíždění kopců.

Převodovka a jízdní režimy

Jak již bylo zmíněno, testované Subaru Outback vyniká kultivovaností a spíše klidnějším projevem. Přesto 2,5litrový atmosférický čtyřválec s výkonem 129 kW/173 koní a točivým momentem 235 Nm nabídne příjemnou gradaci výkonu. Ačkoliv nemá převodovka “klasické rychlosti”, ale prakticky funguje jako variátor, při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu řazení napodobuje. Nestane se tedy, že by se motor při potřebě výraznější akcelerace související s výrazným sešlápnutím plynu vytočil do vysokých otáček a tam zůstal než bude pedál plynu opět uvolněn. V tu chvíli se automaticky změní na “virtuální převodovku” a bude měnit otáčky jako “klasický automat”. Detail, který ale potěší. Pokud ale na pedál plynu nebudete šlapat nijak zhurta, bude se motor převalovat v nízkých otáčkách a na palubě bude klid a pohoda. Subaru ale také nabízí i páčky pod volantem, kterými lze přednastavení rychlosti také měnit.

Stejně jako jiné modely Subaru, také Outback nabídne možnost volby jízdních režimů SI Drive. Jejich nastavení ovlivní nejen reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu, ale také chování a počet virtuálních rychlostí převodovky. K dispozici jsou dva označené jako „S“ a „I“ na pravé straně volantu. Na režim „I“ – tedy „inteligentní“ – je kladen důraz na co nejnižší spotřebu paliva a motor i převodovka (“šestistupňová”) se chovají rozvážněji, plynuleji, drží motor v co nejnižších otáčkách. Reakce na plynový pedál jsou rozvážnější. Sportovní „S“ znamená ostřejší reakce i vyšší otáčky převodovky (“osmistupňová”).

A za kolik tohle velké a bez pár kilogramů 1,7 tuny vážící auto jezdí? Prospekty slibují kombinovanou spotřebu rovných 7 l/100, reálně je však třeba přibližně 1,5 – 2,5 l/100 km připočítat. Když jsme auto po týdnu vraceli, palubní počítač ukazoval rovných 9 litrů na 100 km.

Závěr

Subaru je značka, která nejede v mainstreamu, ale dělá věci po svém. Vypadají podle toho také jeho modely. Outback je někde na pomezí mezi SUV a běžnými kombi, po silnici jezdí ale mnohem lépe něž některá kombi a mimo ni lépe něž mnohá SUV. Osloví zejména řidiče, které baví řídit. Díky jeho velkým rozměrům (a to nejen vnějším, ale i těm vnitřním) může jít o perfektní rodinné auto. Začátkem roku bylo navíc představeno provedení pro modelový rok 2018, které přinese mnohem výraznější změny a už teď jsme zvědaví, kam to Outback posune.

S tím, jak Subaru Outback rozšířilo standardní výbavu, vzrostla drobně také jeho cena. Nejnižší výbava Active s testovaným motorem vyjde na 949 tisíc Kč. Testovaná vyšší výbava Comfort přeskočí o 9 tisíc milionovou hranici a nejvyšší výbava Sport vyjde na bez pár stovek 1,1 milionu Kč To platí v případě motoru 2,5i s převodovkou Lineartronic. Za naftový motor s převodovkou Lineartronic se připlácí 80 tisíc Kč.

+
Klidný a kultivovaný motor… …snesl by vyšší výkon
Skvělý podvozek Nemá parkovací senzory
Bohatá výbava Vyšší cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Outback
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 2 498 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 129 kW/173 koní v 5 800 ot./min
Točivý moment: 235 Nm v 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.2 s
Maximální rychlost: 198 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineatronic
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 6.0 / 7.0
Emise CO2: 161 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4 815 mm
Šířka: 1 840 mm
Výška: 1 605 mm
Rozvor: 2 745 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 657 – 1 692 kg
Objem zavazadlového prostoru: 512 / 1 848 litrů
Ceník: ke stažení zde