Subaru Levorg jste si mohli z čelního pohledu až donedávna splést s vrcholným Subaru WRX STI. To už se vám teď ale nestane, protože z kapoty zmizel ikonický nasávač. Pod kapotou už totiž není přeplňovaný motor, nýbrž větší atmosférický boxer. Změn je ale mnohem více. A my jsme se na ně podívali v testu.
Bylo to rodinné STÍčko. Jen slabší…
Když Subaru Levorg v roce 2014 přišlo, až po zadní dveře vypadalo stejně jako STÍčko. Stejný přední nárazník, stejná kapota, stejné blatníky. Z boku jste si ale samozřejmě mohli všimnout karoserie kombi a ani zezadu jste si ho splést nemohli. Lišila se i technika, protože výkon byl takřka poloviční a motor měl o čtyři deci menší objem.
Z hlediska podvozku fungovalo auto skvěle. Ten totiž nebyl nijak tvrdý, ale byl opravdu „lahodný“. S autem jste mohli projíždět zatáčky klidně podobnou rychlostí jako v STÍčku, jen jste se na ně díky slabšímu motoru nedostali. Motor nebyl slabý, jeho potenciál ale krotila bezestupňová převodovka. Mimochodem kvality auta jsme prověřili nejen v několika klasických testech, ale i na nejtěžším evropském okruhu:
Vzali jsme Subaru Levorg na nejtěžší okruh Evropy. Jak se mu (a nám) na Nürburgringu dařilo?
Turbo „mínus“, objem „plus“
Jenže v rámci nejnovějšího modelového roku přišla vpravdě revoluční změna, která proběhla hlavně kvůli přísnějším emisním limitům Euro6d-Temp. Původní motor s přímým vstřikováním paliva by jimi neprošel a Subaru by na něj, respektive do výfukového potrubí, muselo instalovat filtr pevných částic. A to je u motorů podobné koncepce jako má Subaru, hodně složité. I proto padla volba na to, že pod kapotu půjde dvoulitr FB20 z Foresteru, který emisní limity splňuje. I tak to bude ale jen na chvíli, protože Subaru už v příštím roce uvede nový Levorg.
Mimochodem i když Subaru vyměnilo motor, tak ponechalo výfukový systém s koncovkami po obou stranách nárazníku. Potrubí ale přepracovalo. Z motoru vychází menší množství vzduchu, takže je průměr potrubí menší (od motoru 5,4 cm, po rozdvojení je průměr 4,1 cm). Automobilka přepracovala i vnitřní strukturu tlumičů.
O tom, že před sebou máte právě dvoulitrový Levorg, nebude pochyb. Stačí jediný pohled na přední hladkou kapotu, který to prozradí. Nad motorem už není mezichladič vzduchu, takže nasávač není potřeba a zhoršoval by aerodynamiku. Kromě toho dostalo auto pro modelové roky 2019 a 2020 novou barvu PAF Cool Gray Khaki.
Tak trochu praktičtější Impreza
A s novým motorem se Levorg výrazně proměnil i v celkovém chování, což poznáte už od prvních metrů. Projev motoru je výrazně klidnější a rozvážnější, čemuž odpovídá i nové naladění podvozku. I ten je totiž o poznání komfortnější, ale to neznamená, že byste si snad nemohli projet své oblíbené okresky. Optimalizován byl i posilovač řízení.
Chováním i projevem se teď Levorg blíží Impreze, klidně by mohl být její kombíkovou verzí. V interiéru je vše prakticky beze změny. Intuitivně rozmístěné ovladače doplňuje přehledná kaplička přístrojů, ale i vcelku příjemný multimediální systém. Zajímavé je ovládání palubního počítače, který není v kapličce přístrojů, ale v displeji na vrchu palubní desky uprostřed. Zde se zobrazuje také obraz z čelní kamery. Couvací kamera se zobrazuje na displeji multimédií, ale připomenout musíme ještě jednu další kameru. Ta je na zadním skle těsně pod hranou okna a ukazuje „obraz ze zpětného zrcátka“. To využijete hlavně ve chvílích, kdy máte kufr naložený k prasknutí nebo na zadních sedadlech vezete tři hromotluky přes které byste za sebe špatně viděli.
Subaru Levorg má – ostatně jako všechna dnešní Subaru s výjimkou BRZ – kamery i za čelním sklem. Ty ovšem neslouží k tomu, aby se podle nich řidič orientoval, ale slouží pro jeho pohodlí a bezpečnost. Jde o systém EyeSight, který slouží pro nouzové brzdění, aktivní vedení v jízdních pruzích, ale i pro adaptivní tempomat. Ostatní značky to řeší radary i kamerami. Subaru na to jde „jinak“. Chvílemi lépe, protože kamery „vidí“ rozsvícená brzdová světla aut před sebou, a adaptivní tempomat i nouzové brzdění s tím může počítat. Na druhé straně jsou to kamery, takže pokud hustě sněží, prší nebo je mlha, systém se může deaktivovat, protože prostě „neuvidí“. Řidiče o tom samozřejmě informuje na displeji.
Jezdí rozvážněji
I když jde o auto, které vlastně vypadá pořád stejně, za volantem je úplně nové. Zapomeňte na všechno, co jste o původním Levorgu věděli. Tohle je úplně jiný příběh. Ne lepší, ne horší, prostě jiný. Auto je měkčí, rozvážnější, klidnější. Výkon je menší, stejně jako točivý moment. Nechybí ale pohon všech kol, ani bezestupňová převodovka Lineartronic.
V řeči čísel to znamená, že nový motor má 110 kW/150 koní (v 6200 ot./min) a točivý moment vrcholí 198 Nm (v 4200 ot/min). Původně to bylo 125 kW/170 koní (ve 4800 ot./min) a 250 Nm (mezi 1800 až 4800 ot./min). Výmluvnější bude asi údaj o zrychlení z 0 na stovku, protože to zabralo původně 8,9 sekundy, zatímco nyní je to až 11,7 sekundy. A i z toho je možné usoudit, že s novým motorem bude auto spíše pro klidnější řidiče. Jakékoliv předjíždění bude potřeba si opravdu promyslet. A příliš nepomůže ani volba jízdního režimu z I (inteligentní) na S (sportovní) pomocí tlačítek na volantu. Jakmile však přijde zatáčka, naopak nebudete muset díky schopnostem podvozku skoro brzdit.
Závěr a cena
S novým motorem se Levorg vyklidnil, tak nějak dospěl. Je rozvážnější, rozumnější a méně zbrklý. Hodí se ale spíše pro klidnější řidiče, kterým se při rozvážné jízdě odmění spotřebou nižší, než s dřívější přeplňovanou jedna šestkou. Jezdit půjde i kolem 8 l/100 km. Na okreskách se lze dostat i těsně pod.
Pohled do ceníku prozradí to, že se změnily výbavy auta – hlavně jejich název. Původní Sport je teď Executive. A ceny jsou nižší. Za dvoulitr zaplatíte v nejnižší výbavě Trend rovných 700 tisíc, naopak v té nejvyšší, testované je to 880 tisíc korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,Levorg 2.0 AWD Lineartronic
Motor:,čtyřválec s protiběžnými písty
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon:,110 kW/150 koní v 6200 ot./min
Točivý moment:,198 Nm v 4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.7 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.658 (kombinovaná‚ WLTP)
Emise CO2:,196 g/km (kombinovaná‚ WLTP)
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4690 mm
Šířka:,1780 mm
Výška:,1490 mm
Rozvor:,2650 mm
Provozní hmotnost:,1639 kg
Objem zavazadlového prostoru:,522 / 1446 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]