Test Subaru Forester 2,0XT: Nenápadná raketa

Autor: Pavel Srp -   26. 11. 2013


Mohlo by se zdát, že když jsme v redakci Subaru Forester měli už třikrát (benzínový atmosférický dvoulitr s manuálem i automatickým Lineartronicem a naftový boxer s manuálem), řekli jsme o něm už všechno. To ale zdaleka není pravda! Poslední verzí, se kterou jsme se svezli, byl vrcholný Forester 2,0XT.

test-subaru-forester-20-xt-turbo-lineartronic-cvt-p1

Pod tímto označením se skrývá to nejsilnější, co si v aktuální nabídce můžete pořídit. Pod kapotou je přeplňovaný dvoulitrový boxer o výkonu 240 koní, který dokáže potrápit mnoho soupeřů, kteří to od něj nečekají. Přesvědčil se o tom třeba i řidič zbrusu nové Škody Octavia RS, který Forester na dálnici nedokázal setřást ani v rychlostech kolem (tachometrových) 230 km/h. Copak si asi říkal….? :D

Pojďme se ale na to, co Subaru Forester 2,0XT pohání, trochu podrobněji. Jde o dvoulitrový benzínový motor s 16-ventilovou technikou, přeplňovaný turbodmychadlem Twin Scroll a přímým vstřikováním paliva. Díky tomu se výkon vyšplhal na 177 kW/240 koní (v 5 600 ot. za minutu) a točivý moment na 350 Nm (2 400 – 3 600 ot. za minutu). Motor přenáší výkon na všechna čytři kola výhradně pomocí bezestupňové převodovky Lineartronic CVT, manuál pro turbo v nabídce není. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje jen během 7,5 sekundy a maximální rychlost je 221 km/h.

Díky kouzelným tlačítkům S#/I a S/I na volantu v sobě Subaru Forester 2,0XT kombinuje hned několik aut. Dokáže být příjemným rodinným společníkem, ale i svižným provokatérem na nedělní výlety na okresky. Když chcete vyrazit na rodinnou cestu s manželkou a dětmi, stačí auto přepnout do režimu Intelligent (na displeji se zobrazí „I“), pak se automatická převodovka chová klidně, auto reaguje vlastně vlažně a nic vás nenutí bláznit.

test-subaru-forester-20-xt-turbo-lineartronic-cvt-p2

Stačí ale přepnout do režimu Sport (tlačítko S/I, na displeji se zobrazí „S“) a reakce se znatelně přiostří. No, a Sport Sharp (tlačítko S#/I, na displeji „S#“) znamená skoro stroj ostřejší než chilli. Převodovka Lineartronic dokáže pracovat nejen v režimu variátoru, ale také jako klasická převodovka s několika rychlostními stupni, které může řidič volit prostřednictvím přesunutí řadící páky do manuálního režimu a nebo kdykoliv pomocí pádel pod volantem. Pro režimy Intelligent a Sport je jich virtuálně přednastavených 6, pro Sport Sharp dokonce hned 8.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG (2022)

Podvozek je trochu tvrdší, na okresky naprosto ideální nastavení. Auto se naklání jen velmi málo a vrozená nedotáčivost, kterou si díky bohatým předním deformačním zónám dnešní doba žádá, se dá lehce zvykem eliminovat. Když se naučíte do zatáček správně brzdit, najíždět a vyjíždět, bude vás turbolesník opravdu hodně bavit.

Kdybyste teď náhodou přemýšleli nad tím, že vás tahle střela sežere zaživa, nebojte se. Spotřeba se od benzínového atmosférického dvoulitru zase až tolik neliší (teda pokud nebudete jezdit s plynem na podlaze). Běžnou jízdou se dá kombinovaná spotřeba udržet v pohodě do 10 litrů na 100 ujetých kilometrů. V technických údajích se sice píší zcela jiné hodnoty (město 11,2, mimo město 7,0 a kombin ), ale už jsme si zvykli, že ty v praxi prostě dodržet nelze.

Forester 2,0XT od ostatních modelů (vyjma 2,0D-S Sport) odlišuje jinak tvarovanými nárazníky, velkými 18″ koly, perfektním audiosystémem Harmann/Kardon či hliníkovými sportovními pedály. Je jen škoda, že už na kapotě není ten typický nasávací prostor, a že sedačky nabízejí jen vcelku malé boční vedení, protože na okreskách bude trpět tradičně nejen spolujezdec, ale i řidič.

test-subaru-forester-20-xt-turbo-lineartronic-cvt-p3

I když je pod kapotou 240 koní, neznamená to, že by měl Forester jezdit jen po silnici. Stále totiž nabízí slušné nájezdové úhly (25° vpředu a 26° vzadu) a terénního pomocníka v podobě systému X-MODE. Tento nový systém do jisté míry nahrazuje uzávěrky diferenciálů nebo redukční převodovku, o níž Forester v této už čtvrté generaci přišel. Díky systému X-MODE si jízdu v terénu mohou vyzkoušet i méně zkušení řidiči, protože díky kombinaci řízení motoru, bezestupňové převodovky, stabilizačního systému a pohonu všech kol jim bude stačit jen šlapat na pedály. Řídící jednotky a auto se postarají o zbytek.

Jak se tak říká, to nejlepší jsme si schovali na konec. Tahle nenápadná raketa potrápí mnoho soupeřů, kteří se mohou nejen v levém dálničním pruhu, ale i na okreskách cítit neohroženě. Design takřka klasického SUVéčka s vnitřnostmi silnějšími a odhodlanějšími než má kdejaký hothatch a s takřka perfektními jízdními vlastnostmi tak, jak se na správné Subaru patří. Je to takové velké praktické STÍčko… :)

Přečtěte si také:  Japonské automobilky zvažují biomasu k výrobě paliva

Jenže za tohle všechno je potřeba zaplatit. Testované auto v nižší výbavě Comfort vyjde na 989 000 Kč, v nejvyšší výbavě Executive dokonce o 29 000 Kč přeskočí milionovou hranici…

 Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-

Štítky: , , , ,


google_news Odebírejte auto-mania.cz na Google News!


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *