Subaru stále dělá auta pro řidiče, ačkoliv na něj předpisy Evropské Unie už také tlačí. Stále totiž v nabídce drží taková auta, jakými jsou například WRX STI, narozdíl od Mitsubishi, které už Lancer Evolution v nové generaci nechystá, či tenhle zběsilý turboForester. Už jsme ho tu jednou měli, ale líbil se nám tak moc, že jsme se mu na zoubek podívali ještě jednou. Proklepli jsme ho důkladněji na okreskách a zjistili jsme, že tohle auto je prostě skvěle namíchaný koktejl.

test-subaru-forester-20-XT-CVT-p1

V posledních dvou generacích jde o praktické rodinné SUV (dříve býval Forester kombíkem) s nímž je radost jezdit. Dokáže ale překvapit i řidiče některých sportovních verzí běžných aut. Nejeden řidiči Octavií RS by mohli vyprávět, jaké to je, když se jim v zrcátku zjeví typická šestiúhelníková maska s šesti hvězdičkami, a nemohli se jí zbavit.

Subaru Forester XT má o poznání jemnější naturel než WRX STI, v mnohém ho ale velmi dobře napodobuje. Díky měkčímu podvozku (ve srovnání s eSTéÍčkem, jinak je poměrně tvrdý) dokáže odfiltrovat mnohem více nerovností, znamená to ale to, že se karoserie také více nakloní. Na poměry SUV to ale není nijak nepříjemné. Není problém s Foresterem jet opravdu rychle ani po nekvalitní silnici, protože pneumatiky a skvěle pracující tlumiče s pružinami si s nerovnostmi poradí. Do zatáček se skládá ochotně, vlastně díky vcelku rychlému převodu řízení a skvělému težišti dokonce mnohem ochotněji než byste čekali.

A to je dobře, protože potentní přeplňovaný dvoulitr pod kapotou má na takové auto skoro až neslušný výkon 177 kW/240 koní i točivý moment 350 Nm (od 2 400 ot./min) – mimochodem krouťák je stejný jako má naftová verze. XT svůj naturel umí naservírovat tak, že nejen v zatáčkách prostě nelze odmítnout a nesešlápnout plynový pedál pěkně zostra… Vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za pouhých 7,5 sekundy a zrychlování se zastaví až 221 km/h.

test-subaru-forester-20-XT-CVT-p2

Forester XT nabízí trojici jízdních režimů, které s odezvou a rychlostí samotného auta udělají divy. Základní režim “na spotřebu” se značí “I” a způsobuje, že auto je vlažné, svižné dokáže být ale i tak. Jen reakce nejsou tak ostré, jsou poněkud otupělé. Prostřední “S” se dá naopak využívat na běžnou jízdu i odvážnější a rychlejší přejezdy, ovšem vrcholný “S#” (Sport Sharp) je teprve ta pravá divočina. Po sešlápnutí plynového pedálu auto vystřelí a převodovka (mimochodem výhradně CVT :-/ ) ho drží ve vyšších otáčkách. Auto ve vás v tu chvíli probudí pocit závodníka a úplně zapomenete, že vezete manželku, na zadních sedačkách spí děti a v kufru odpočívá pes…

Je skvělé Forestera poznávat, protože čím ostřeji jedete, tím lépe, zdá se, funguje. Probouzí se se vzrůstající rychlostí a odvahou řidiče. Navíc dokáže mluvit a jakmile něco není v pořádku – ať už jde o nějaké sklouznutí, uklouznutí a podobně – dá vám to vědět. Vcelku komunikativní je i řízení.

I když jde o celkem vysoké SUV, dá se s ním hrát. Třeba na brzdách. Jděte na ně ostřeji, zadek se odlehčí, předek naopak zatíží a Forester díky tomu s naprostou jistotou zatočí a pak doslova vystřelí ze zatáčky vstříc dalšímu dobrodružství. Je jen škoda, že stabilizace se nedá úplně vypnout, ale jen omezit, a že sedadla do vlásenek nenabízejí výraznější boční vedení.

Nakousl jsem převodovku, v XT je vždy bezestupňové CVT. Nefunguje špatně, ale je lepší ho nechat v automatickém režimu. Nabízí sice virtuální přednastavené stupně (6 normálně, 8 ve S#) a pádla pod volantem, nicméně přeřazení není tak rychlé ani hladké jak bych si přál. S manuálem by to určitě byla zábava ještě větší. Jen si to představte! Zasněžená silnice, levá zatáčka střídá pravou, 240 koní, stálý pohon všech kol…

test-subaru-forester-20-XT-CVT-p3

Jenže co když přestanete tisknout plynový pedál až k zemi? Jaký je Forester při běžné jízdě? Není bezchybný, ale jsou to drobnosti. Třeba tvrdé plasty v interiéru, pomalu se otevírající elektrické víko zavazadelníku, chybějící parkovací senzory (je tu alespoň couvací kamera) nebo to, že v kufru nejsou žádné háčky na tašky. Možná z toho budete ze začátku mírně rozladění, ale pak sjedete mimo silnici…

Forester sice není offroad, ale stálý pohon všech kol a systém X-Mode (nahrazující redukční převodovku a přenastavující stabilizační systém i ABS “do terénu”) dokáží divy. Ve spojení s automatem – tady ho naopak vyzdvihnu, protože se s ním dá jednodušeji a citlivěji pracovat než se spojkou a manuálem – dokáže projet neskutečné věci. Limituje ho vlastně jen světlá výška 220 mm a silniční pneumatiky.

Protože máte pod kapotou motor s velkým výkonem spojený s pohonem všech kol a relativně velkým a težkým autem, musíte počítat s tím, že je potřeba ho napojit. Jeho apetit bude záležet na tom, jak šetrně či naopak nešetrně budete zacházet s plynovým pedálem. Mimo město se lze dostat klidně na 8, ale i na 16 litrů. Ve městě pak počítejte s 10 l/100 km. Vlastně se dá s trochou snahy držet papírových hodnot.

Pokud vás baví řízení, chcete povedený podvozek, ale potřebujete praktické auto, pak by pro vás mohl být Forester XT tou pravou volbou. Jen si připravte minimálně 939 000 Kč na testované provedení Comfort. Pokud ale rádi jezdíte auty jako například BMW X1 nebo Volkswagen Tiguan, budete si na některé – pro japonce typické – věci složitěji zvykat…

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Subaru
Typ:Forester XT
Motor:čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců:1 998 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:benzín
Pohon:4×4
Výkon:177 kW/240 koní v 5 600 ot./min
Točivý moment:350 Nm ve 2 400 – 3 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:7.5 s
Maximální rychlost:221 km/h
Převodovka:bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):11.2 / 7.0 / 8.5
Délka:4 595 mm
Šířka:1 795 mm
Výška:1 735 mm
Rozvor:2 640 mm
Pohotovostní hmotnost:1 613 kg
Objem zavazadlového prostoru:505 / 1 592 litrů
Ceník:k nahlédnutí zde