Subaru své modely modernizuje prakticky neustále, každý nový modelový rok přichází s novými změnami – tu menšími, tu většími. Aktuálně poslední verze pro modelový rok 2016 jich do vínku dostala poměrně hodně. Většinu z nich navíc při jízdě poznáte a oceníte.

Do redakční garáže zaparkovalo na týden Subaru Forester s benzínovým dvoulitrem a převodovkou CVT. Jde o spojení, s nímž jsme o pár týdnů dříve jezdili v Subaru XV. I ve Foresteru funguje prakticky stejně. Motor má poměrně tichý a kultivovaný chod, jeho dynamiku nicméně krotí převodovka. Minimálně pocitově. Když potřebujete přidat a sešlápnete plynový pedál výrazněji, převodovka motor vytočí do vysokých otáček – klidně až k červenému poli – kde ho drží do doby než opět tlak na plynový pedál uvolníte. Převodovka se také účí jízdnímu stylu, což znamená, že pokud se v autě často mění řidiči, nemusí vašemu jízdnímu stylu zcela vyhovovat.

test-subaru-forester-20i-lineartronic-p1

V zásadě jde ale říci, že s převodovkou není problém naučit se pracovat. Pokud by vás vytočení k červenému poli obtěžovalo nebo vám nebylo příjemné, lze využít možnosti “manuálního řazení”, protože ačkoliv jde o bezestupňovou převodovku, má přednastavené virtuální rychlostní stupně a chová se tak podobně jako klasické převodovky. Změna převodů se provádí páčkami pod volantem nebo pohybem voliče řadící páky. Sportovní režim převodovka nemá.

Má ho ale samotné auto, respektive motor. Jízdní režimy “SI Drive” mění mapy v řídící jednotce a přepínají se tlačítky v pravé části volantu, k dispozici jsou dvě: “S” jako sportovní a “I” jako inteligentní. Rozdíl mezi nimi je výrazný. Ve sportovním režimu je reakce na sešlápnutí plynu rychlejší, motor znatelněji akceleruje, v inteligentním režimu je dávkování výkonu a točivého momentu citlivější, navíc se projevuje v nižší spotřebě paliva.

test-subaru-forester-20i-lineartronic-p2

Spotřeba paliva je přibližně o litr vyšší než u XV (to je menší a přibližně o jeden metrák lehčí), nejčastěji jsme se pohybovali mezi 8 a 9 l/100 kilometrů. Pokud budete jezdit dynamičtěji, počítejte se spotřebou nad 10 l/100 kilometrů, díky atmosférickému plnění motoru tu nejsou tak velké výkyvy mezi klidnou/neklidnou jízdou jako mezi přeplňovanými motory. I tak je akční rádius na 60 litrovou palivovou nádrž velmi slušný. Do této chvíle vlastně žádné novinky.

Změny se však dotkly třeba podvozku. Největší se odehrály v tuhosti předních pružin, obou nápravnic a dorazů. Jinou tuhost tření dostaly také pístnice předních i zadních tlumičů. A konečně, byl zrychlen převod řízení z 15,5 na 14,1. K zatočení tak není třeba točit volantem tolik jako předtím. Všechny změny by se ale shrnout do tří slov: Podvozek je skvělý. Jde o skvělé vyvážení mezi sportovností a komfortem, přičemž Forester poměrně dobře zvládá oboje. Jeho chování se mi navíc líbilo o poznání více než u menšího XV, bylo celkově ještě jistější.

Jízdě po silnici nic vytknout nelze a podobně je to také mimo silnici, kde využijete nejen poměrně bezpečnou světlou výšku 220 mm, ale také pohon všech kol, ale i bezestupňovou převodovku, díky níž není potřeba redukce, či elektronický systém X-Mode, který právě do jisté míry některé terénní mechanické pomocníky nahrazuje. Díky tomu se v terénu dokáží pohybovat i méně zkušení řidiči. Systém je vybaven nejen řízením pohonu všech kol, ale také systémem sjíždění kopců a podobně.

test-subaru-forester-20i-lineartronic-p3

Spousta změn se odehrála na designu, a to jak vnějším, tak i vnitřním. Exteriér doplňuje nová maska chladiče, pozměněn je přední nárazník, ale také přední světla. Nový není pouze jejich tvar s LED denním svícením, ale také fakt, že xenonové světlomety (navíc bez čoček, pouze v parabolách) vystřídala LED světlomety, které fungují nejen pro potkávací světla, ale také pro dálková. Tím nejlepším však je, že jsou nově natáčecí. Jízda v noci tak s Foresterem nebude vůbec žádný problém! Aby byl výčet novinek kompletní, sluší se dodat, že jiná jsou ještě kola a přepracované zadní světlomety s LEDkami. Vzhled verze pro minulý modelový rok si můžete prohlédnout v některém z našich starších redakčních testů.

Moderněji vypadá také kabina, která vás hned po otevření dveří přivítá novými lištami v palubní desce vyvedenými v klavírové černi. Jste-li znalci automobilů Subaru, jistě vám neunikne ani přepracované madlo dveří včetně panelu pro otevírání oken (obě přední okna jdou automaticky, zadní musíte držet). Mezi nové designové fajnovosti lze zařadit také nová čalounění a obšívání modrou nití či (ve vyšších výbavách) rámečky kolem výdechů klimatizace. Oceňujeme také nové sdružené přístroje a jinak tvarovaný volant – ten by si jen zasloužil měkčí kůži. Při jízdě oceníte vylepšené odhlučnění, díky němuž se do interiéru dostane méně rušivých elementů od jízdy i od motoru.

Subaru nenechává nic náhodě a na svých autech neustále pracuje. Je to vidět, ale hlavně je to cítit. Zejména, pokud se do aut této značky posadíme každý rok. Subaru sice svým vzhledem, ale také “surovějším” jízdním projevem, než který mají některá jiná SUV, nemusí vyhovovat všem. Řidičům, kteří jsou se svým autem rádi spojeni a rádi ho řídí, bude sedět! Subaru je totiž (už jen) jedna z mála značek, která po řidiči stále chce, aby svoje auto opravdu řídil sám. A to se nám moc líbí!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: Forester
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 1 995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní při 6 200 ot./min
Točivý moment: 196 Nm při 4 200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.8 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.4 / 6.2 / 7.0
Emise CO2: 162 g/km
Objem palivové nádrže: 60 litrů
Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 735 mm
Rozvor: 2 640 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 600 – 1 632 kg
Objem zavazadlového prostoru: 505 / 1 592 litrů
Ceník: ke stažení zde