I v nejnovější generaci si Škodu Octavia můžete pořídit také v outdoorovějším provedení Scout. Dostanete navíc plastové nástavce na nárazníky i prahy, jiná kola a také výkonné motory. My jsme v testu vyzkoušeli verzi s naftovým 200koňovým dvoulitrem.
Design na první pohled odlišný
Když na silnici nebo na ulici uvidíte Škodu Octavia Scout, na první pohled poznáte, že jde právě o tuto verzi. Zcela svébytné jsou oba nárazníky, které jsou zčásti lakované do barvy auta a zbytek je v černém matném laku imitujícím nelakovaný plast ve spojení se stříbrnými ochrannými prvky. Nejde ale o ochranný plech, nýbrž jen o ozdobný plast.
Octavia Scout se nabízí výhradně s karoserií Combi, takže se stříbrnou barvou na náraznících ladí i střešní podélníky. A stříbrné jsou i kryty vnějších zpětných zrcátek. V základní výbavě dostane auto 18″ disky, jež mělo i testované auto. Zapomenout nesmíme ani na to, že Škoda Octavia Scout je standardně vybavena paketem pro špatné cesty, který podvozek zvyšuje o +15 mm oproti běžnému výchozímu kombíku.
Octavia Scout se poprvé objevila u druhé generace modelu Octavia. Ve druhé i ve třetí generaci byla vybavena výhradně pohonem všech kol. To se ale ve čtvrté generaci změnilo, protože je možné si ji pořídit i jen s pohonem předních kol. To ovšem neplatí pro Českou republiku, kde je k dispozici výhradně čtyřkolka.
Octavia RS v holinkách
Testovaný modrý kus je jedním z těch nejdražších Octavií vůbec. Kromě toho, že jde o verzi Scout, tak ji také pohání nejvýkonnější naftový motor 2.0 TDI Evo 147 kW. Jde o tentýž motor, který se montuje také pod kapotu Škody Octavia RS, kterou jsme také nedávno testovali (článek si můžete přečíst zde). Nabízí se ale také se slabším 2.0 TDI Evo se 110 kW, žádný jiný motor pro verzi Scout aktuálně v nabídce není.
Nejsilnější naftová varianta se nabízí výhradně s dvouspojkovou převodovkou DSG a s pohonem všech kol. Ten zajišťuje již tradičně elektronicky řízená mezinápravová spojka. Na všechna kola putuje 147 kW, tedy rovných 200 koní a točivý moment velmi slušných 400 Nm. Stejně jako tyto hodnoty, má testovaný Scout s eReSem na chlup stejné zrychlení z 0 na 100 km/h (6,8 sekundy), ale liší se maximální rychlost (230 km/h).
Do Octavie Scout ale tento motor na rozdíl od Octavie RS sedí mnohem lépe. Jeho reakce nejsou nijak výbušné, stejně jako pocitový zátah. Reakce motoru jsou totiž takové, dalo by se říci rozvážné, ale s dynamikou rozhodně problém není. Jde ale spíše o neuvadající tah, než masivní zátah. DSG navíc není nijak zbrklé, takže zbytečně nepodřazuje a nechává zrychlování poměrně často na kroutícím momentu (maximum mezi 1750 – 3500 ot./min), než na výkonu (maximum v 3600 – 4100 ot./min). I kvůli tomu je jízda plynulejší a spotřeba se dá udržet do 7 l/100 km.
Důraz na pohodlí
Testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem DCC (za příplatek 25 tisíc korun) a i díky tomu jde o překvapivě velmi pohodlné auto. Tuhost podvozku je možno volit v mnoha krocích (nikoliv ve třech jako dříve), ale rozdíly mezi jednotlivými kroky prakticky nepoznáte. S volbou jízdních režimů je ale samozřejmě spojeno pevné nastavení adaptivního podvozku a mezi jednotlivými režimy (tady je navíc i režim „Offroad“) je rozdíl znatelný.
Na komfortní jízdní režim začne být Octavia Scout poměrně hodně houpavá, ale i tak si dokáže poradit s rozbitými silnicemi, aniž by kola začala odskakovat a ztrácet kontakt se silnicí. V rámci týdenního testování se nám více líbil normální režim, v němž auto není tak houpavé, ale přesto nabídne pohodlnou jízdu. Sportovní režim se k celkovému naladění auta příliš nehodí, ale pokud před sebou uvidíte pěknou okresku, díky dobré ovladatelnosti auta a jeho dostatečnému výkonu se i slušně svezete.
Na dobré ovladatelnosti se projevuje i fakt, že Octavia Scout má složitější konstrukci zadní nápravy s nezávislým zavěšením kol, díky čemuž obě zadní kola lépe drží kontakt s vozovkou. I tak se ale od kol na větších nerovnostech ozývá bouchání.
Závěr a cena
Testovaná Škoda Octavia Scout má pod kapotou stejný motor jako Octavia RS, ale sem se tato pohonná jednotka hodí o poznání víc. Oplastovanému kombíku poskytuje dostatek dynamiky, ale zároveň plynulosti. Oceňujeme také střídmou spotřebu paliva a tradičně bohatý vnitřní prostor – pro pětičlennou posádku, ale i pro zavazadla.
V aktuálním ceníku můžete vybírat mezi dvěma verzemi Škody Octavia Scout, přičemž obě dvě mají motor 2.0 TDI Evo, pohon všech kol a převodovku DSG. Liší se ovšem výkonem a maximálním točivým momentem. Zatímco slabší 110kW verze startuje na částce 876 900 Kč, tak výkonnější a testovaná 147kW vyjde minimálně na 926 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia Scout 2.0 TDI 4×4 DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,147 kW/200 koní při 3600 – 4100 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.6 – 5.9
Emise CO2:,146.7 – 155.0 g/km
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4703 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1487 mm
Rozvor:,2680 mm
Pohotovostní hmotnost:,1602–1711 kg
Objem zavazadlového prostoru:,640 / 1700 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]