S modernizací Škody Octavia, která přišla začátkem roku, se nezměnil pouze vzhled, ale také některé motorizace. Například vrcholná verze RS posílila na 230, respektive 245 koní. A právě výkonnější z nich jsme vyzkoušeli v redakčním testu.
Facelift přinesl 15 koní
Modernizace nepřinesla pouze tolik diskutovaná přední světla, ale také vyšší výkon pro benzinové sportovní verze RS, naftový čtyřválec 2.0 TDI zůstal beze změny. Zatímco pro obyčejné RS je nárůst výkonu 10 koní (230 proti původním 220 koním), pro výkonnější verzi RS 245 je to 15 koní. Jak už sám název napovídá, může se nejvýkonnější sériová Octavia všech dob pochlubit výkonem 245 koní oproti původním 230 koňským silám.
Není to ale jen výkon, co odlišuje nové RS a RS 245. Motor byl přepracován mnohem výrazněji. Zatímco „obyčejné“ eReSo kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva, výkonnější verze má pouze přímé vstřikování paliva. Nové jsou také samotné vstřikovače paliva, písty či rozvodový řetěz. Dalších několik prvků motoru bylo výrazně přepracováno, jde o olejové čerpadlo, kompletní výfukový systém, sací potrubí, s čímž souvisí také vyměněné turbodmychadlo. A to by se dalo říci, že je dvoulitr jako dvoulitr…
Jenže i díky tomu přišel motor o svůj vnější zvuk, který měl v předchozí generaci. Výfuk je totiž tichý a to, že jde o RS, tím spíše o RS 245 prakticky není poznat, zvuk je takřka stejný jako třeba v případě Octavie 1.8 TSI. To v interiéru je to jiná „písnička“, a to doslova. Tady je slyšet falešný zvuk, který vyrábí vibrátor na příčce mezi motorem a kabinou. Nikdy jsem nebyl příznivcem falešných zvuků, nelíbily se mi a ani v tomto případě na tom nejsem jinak. Přál bych si, aby to šlo deaktivovat, ale nelze. Ve sportovním režimu to uslyšíte pořád, škoda.
Změny jsou i na podvozku
RS 245 nabídne diferenciál VAQ, to je přesně ta věc, která dělá RS 245 mnohem lepším autem, než kterým je obyčejné RS. Jde o elektronickou náhražku diferenciálu s omezenou svorností, který funguje podobně jako spojka haldex v případě pohonu všech kol. Jen je to tady zleva doprava a ne zepředu dozadu. A vážně to funguje, což víme už z ostatních aut koncernu VW…
Octavia RS 245 je díky tomu mnohem rychlejší a jistější v zatáčkách. Neprotáčí totiž hned odlehčené vnitřní kolo, ale přesouvá točivý moment na to vnější. Díky tomu se auto v zatáčce lépe stáčí kolem své osy a oddaluje nedotáčivost. Samozřejmě je ale stále cítit, že jde o předokolku s vrozenou nedotáčivostí. Nechybí ale ani systém XDS+, který protáčející se přední kola klidní pomocí klasického přibrzďování brzdami.
Škoda, že ani výkonnější verze nemá v základu adaptivní podvozek DCC, za který je potřeba připlácet. Stejně jako v případě Superbu Sportline si myslím, že je to věc, která by takovému autu chybět neměla. S ním je totiž auto univerzálnější. Octavia RS totiž bez problémů zastane nejen roli manažerského služebního auta, ale také rodinného kočáru a nebo víkendovky, ze jejímž volantem se můžete bavit.
Překvapilo, že podvozek – ač auto obouvá opravdu velká 19″ kola se specifickým designem, na nichž je vcelku nízká pneumatika – skvěle filtruje nerovnosti. Dá je posádce pocítit, ale je tichý neozývají se od něj žádné rány a kola jsou prakticky pořád na zemi. Sportovnější Octavia nijak nepříjemně neodskakuje a drží se povrchu pod sebou.
Jak jezdí?
Škoda Octavia RS 245 není sportovní auto, je to „pouze“ sportovní verze a podle toho také jezdí. Pokud pojedete v pondělí do práce ucpaným městem, nebudete trpět. Octavia RS 245 je sice co do nalazení podvozku tužší (v přímém srovnání je podvozek tvrdší než například v SEATu Leon Cupra), ale zároveň vcelku poddajná. Stejně ale není problém, abyste naopak v pátek po práci vyrazili někam za město na své oblíbené okresky.
Testovaná verze byla vybavena manuální šestistupňovou převodovkou, v rámci příplatkové výbavy je možné pořídit si také sedmistupňovou dvojspojkovou převodovku DSG. Každá z těchto možností má svá pro i proti, ale manuální převodovka je – u vozů koncernu Volkswagen tradičně – povedená. Řazení je příjemně krátké a přesné a řidič je s autem lépe propojen. DSG se bude ale více hodit na každodenní provoz a bude lepší volbou do stále ucpanějších měst. Samozřejmostí pro DSG je možnost „manuálního“ řazení páčkami pod volantem.
A spotřeba? Octavia RS 245 má vcelku velký motor zabalený v poměrně velkém autě, o kolik benzinu si řekne? Samozřejmě bude záležet na tom, jak s autem budete jezdit. Pokud ho budete využívat jako rodinné auto a budete s ním jezdit „normálně“, počítat můžete klidně s hodnotami kolem 7-8 l/100 km. Pokud budete na plynový pedál tlačit a využívat všech 245 koní, pak je třeba počítat s hodnotami i dvakrát většími.
‚Simply clever‘ a praktičnost nechybí
I když jde o sportovní verzi, na své škodovácké Simply Clever nezapomnělo. Najít tu lze všechny chytré prvky, které má i běžná Octavia – ani škrabka na led ve víčku nádrže nechybí… Infotainment se ale bohužel ovládá výhradně dotekem.
Potěší vnitřní prostor, kdy se do auta vcelku bezproblémově vejde pětice cestujících. Přední sedadla nabízejí lepší boční vedení, dokáží člověka v zatáčkách příjemně podržet. Jsou příjemně tuhá a hodí se i na delší cesty. České manažery se zálibou v zahrádkaření potěší nejen vstup do zavazadlového prostoru, ale také jeho objem. Ten je v základním uspořádání 590 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel pak až 1590 (údaje platí pro verzi bez rezervního kola).
Závěr a cena
Škoda Octavia RS je rychlé auto, ale není sportovní. Užít si však za volantem zakroucené okresky můžete, protože podvozek je naladěn velmi dobře, přestože je spíše tužší. A obávat se nemusíte ani pokud máte rodinu, protože už v testované verzi liftback nabídne auto dostatek prostoru nejen pro posádku, ale i pro zavazadla. A kdyby to přesto nestačilo, sáhnout můžete pod verzi Combi.
A co za Octavii RS 245 značka na českém trhu požaduje? Startovní cena je 771 900 Kč, dostanete za to nejen jízdně velmi schopné auto, ale také vcelku slušnou výbavu zahrnující například FullLED přední světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizaci, vyhřívaná a nastavitelná přední sedadla, čalounění v kombinaci kůže/Alcantara či tempomat a mnoho dalšího. Za Combi připlatíte 35 tisíc Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Pružný a výkonný motor,Falešný zvuk motoru v interiéru
Podvozek i na 19″ discích dobře filtruje nerovnosti,Výhradně dotekové ovládání infotainmentu
Auto na každý den‚ ale i na výlety na oblíbené okresky,Aura „sportovního auta“
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia RS 245
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,180 kW/245 koní v 5 000 – 6 700 ot./min
Točivý moment:,370 Nm v 1 600 – 4 300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7 / 5.4 / 6.6
Emise CO2:,150 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 689 mm
Šířka:,1 814 mm
Výška:,1 448 mm
Rozvor:,2 677 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 445 kg
Objem zavazadlového prostoru:,590 / 1 580 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]