Facelift Škody Octavia RS byl výraznější, než by se na první pohled mohlo zdát. Změnil se vzhled, což je vidět na první pohled, ale trochu se změnila i technika. Vrcholná Octavia je teď mnohem sportovnějším autem. Podívali jsme se na ni v testu.
Co je nového?
Škoda Octavia RS samozřejmě přijíždí se stejnými úpravami jako běžné verze Octavií. Jsou tu tedy nové světlomety vpředu i vzadu, stejně jako upravené nárazníky. Vrcholné RS má samozřejmě nárazníky jiné než běžné modely, ale zároveň jsou jiné než před modernizací. U RS navíc v zadním nárazníku najdeme koncovky výfuku po obou stranách, které nejsou falešné, ale opravdu do nich vede výfuk.
V interiéru moc novinek není. Octavia RS nabízí převážně černá sedadla, výplně dveří s červeným kontrastním prošíváním a černé čalounění stropu. Infotainment a virtuální kokpit mají upravenou grafiku. A jsou tady speciálně pro model RS vyvinutá ergonomická přední sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Přestože jde o sportovní sedadla, nabízejí parádní posed, velmi dobré boční vedení a zároveň skvěle poslouží i pro delší cesty.

Opět vyšší výkon
Pod kapotou se také udály změny. Škoda přidala modernizované Octavii RS výkonovou injekci. Pod kapotou je už jen čtyřválcový benzinový motor 2,0 TSI, nafta i plug-in hybridní verze v rámci faceliftu zmizely.
Benzinový motor má ovšem výkon 195 kW/265 koní, což je o 15 kW/20 koní víc než u původní verze. Točivý moment má hodnotu 370 Nm. Dynamika se díky tomu samozřejmě zlepšila, zrychlení z 0 na 100 km/h je nyní u liftbacku otázkou 6,4 sekundy, kombík je o desetinu pomalejší a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Standardem je už pouze automatická převodovka DSG a pohon předních kol. S přenosem výkonu na silnici ale není úplně problém. Mezi předními koly je totiž (také standardně) elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu přední nápravy VAQ. Nejde přitom o klasický diferenciál s omezenou svorností, ale o elektrohydraulickou vícelamelovou spojku, která dokáže uzamknout otáčky hnacích kol s diferenciálem. Tu známe už z dřívějška a kromě Octavie RS ji využívají i další koncernové ostré předokolky VW a CUPRA.

Že to není mechanický samosvorný diferenciál vůbec nevadí. Funguje velmi dobře i tak. Škoda ho popisuje takto: Integrovaná řídicí jednotka umožňuje prediktivní řízení točivého momentu, které zabraňuje ztrátě trakce. S maximálním uzamykacím momentem 1600 Nm se jedná o robustní řešení, tím spíš ve srovnání s funkcí XDS+ v běžné Octavii, která zvládne pouze 500 Nm (tady se ale pouze přibrzďuje brzdami). VAQ pracuje ve dvou jízdních režimech (Normal a Sport) a nejvíce pomáhá v zatáčkách, kde přesměruje vyšší točivý moment na vnější kolo, což umožňuje rychlejší průjezd zatáčkou při zachování jízdní stability. Stejně tak pomůže v přímém směru na povrchu, kde je adheze pod pravou stranou odlišná od adheze pod levou stranou, tam totiž přesměruje vyšší točivý moment na kolo jedoucí po povrchu s vyšší přilnavostí.
V rámci faceliftu bylo ovšem upraveno naladění. Teď by mělo být jemnější a nástup není tak agresivní. Fungování VAQ při řízení na běžných silnicích je velmi povedené. Volant ani pod plným plynem na okreskách nijak netahá za ruce, přesto se auto ochotněji a výrazněji pod plynem stáčí do zatáčky. Jakmile v zatáčce přidáte plyn, cítíte, jak eReSo utáhne zatáčku, přesto můžete volant stále držet jen velmi jemně.
Novinkou pro lepší ovladatelnost jsou i nové pneumatiky Bridgestone Potenza S005. Ty byly vyvinuty přímo pro toto konkrétní auto a na přání automobilky tak, aby se auto chovalo přesně tak, jak inženýři a vývojáři chtějí. Pokud tedy za pár let koupíte tuto Octavii RS jako ojetinu, pravděpodobně už bude mít jiné pneumatiky a bude se na silnici chovat trochu jinak. Pokud ale nebudete jezdit na prvovýrobních pneumatikách a navíc v nějakém ostřejším tempu, asi to stejně nepoznáte…
Kromě toho je tu také nově vyladěné progresivní řízení. Hardware je stejný jako má třeba i naftová Octavia, ale je upravený účinek posilovače řízení. Platí, že kolem středové polohy je řízení s delším převodem, ten se ale směrem ke krajním dorazům zkracuje (je to mechanické, není to proměnlivé elektronicky). Octavia RS má na přední nápravě zavěšení typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy je pak tvořeno jedním podélným a třemi příčnými rameny a zkrutným stabilizátorem. Vrcholný model má navíc standardně také sportovní podvozek s kratšími pružinami a tužšími tlumiči. Znamená to, že světlá výška je oproti běžným modelům nižší o 15 mm. Standardně tu totiž není adaptivní podvozek DCC, ten je za příplatek. I ten ovšem dostal pro verzi RS speciální naladění. Jeho tuhost i chování se dá měnit změnou jízdních režimů. S
A brzdy? Ani u těch neponechala automobilka nic náhodě. Vpředu i vzadu jsou ventilované kotouče s rozměry 340 × 30 mm vpředu, respektive 310 × 22 mm vzadu. Zakusují se do nich jednopístkové třmeny.
Za volantem
A jdeme konečně jezdit. Po nastartování se ozve docela pěkný zvuk z výfuků. Facelift totiž přinesl nový sportovní výfuk. Ten nemá klapky, takže je jeho zvuk pořád stejný, nemění se se změnou jízdního režimu. Mění se jen to, jak moc si auto po ubrání do výfuku zaprská, protože ve sportovním režimu je to intenzivnější. Přesto je to i tak decentní. Je to ale další z věcí, která z modernizované Octavie RS dělá sportovnější auto. V EU ale panují nejen přísné emisní limity, ale i přísné hlukové limity, takže výfuk nemůže být nijak moc hlasitý. Při sportovní jízdě by tak klidně mohl být zvuk výfuku pocitově hlasitější…

Po startu potěší funkce s názvem Emotion Start, kterou mají i další sportovní modely koncernu VW. Jde o zajímavější nastartování, v rámci kterého otáčky po nastartování motoru vyskočí až nad dva tisíce. Funkce se spouští zapnutím zapalování a dlouhým stisknutím startovacího tlačítka. Následně po výzvě ke stlačení brzdového pedálu auto nastartuje motor při zvýšených otáčkách.
Už po prvních metrech musíme ocenit podvozek. U testovaného auta byl příplatkový adaptivní podvozek DCC s proměnlivou tuhostí tlumičů. A ten se povedlo naladit opravdu skvěle. To se pak ve spojení s velmi dobrými brzdami projevuje na tom, že auto se prakticky po jakémkoliv povrchu pohybuje naprosto jistě a bez jakékoliv nervozity. Do hlavy se vám pak začnou dostávat myšlenky o tom, že motor je sice výkonnější než před faceliftem, ale že by to klidně sneslo ještě víc….
To, jak eReSová Octavia reaguje na volant i na pedály, je překvapivé, protože dříve to byla vlastně jen „rychlá oktávka“, ale teď je to opravdu spíš „sportovní oktávka“. Pořád to není sportovní auto jako třeba Audi RS 3 nebo Volkswagen Golf GTI Clubsport, ale na okreskách rozhodně pobavit dokáže víc, než by se mohlo zdát.

Reakce na plyn jsou zejména ve sportovním režimu hodně rychlé a samotný motor má lineární zátah napříč prakticky celým spektrem otáčkoměru, nijak výrazně negraduje. Je to vlastně typické koncernové TSÍčko, u kterého nepřichází s červeným polem otáčkoměru žádné větší vzrušení. Zátah je nicméně velmi slušný a i v nízkých rychlostech dokáže VAQ v nejostřejším naladění (dá se upravovat i v rámci režimu Individual) přenést takřka veškerý výkon motoru na silnici. A to jak v přímce, tak i v zatáčkách. Platí to pro suchý asfalt, na mokru je i těch 265 koní občas moc.
A pak je tu běžný pracovní týden, kdy s autem budete jezdit za pracovními a dalšími rodinnými povinnostmi. Tady možná budete občas poslouchat, že výfuk na dálnici moc duní, ale to je všechno. DCC dokáže být opravdu pohodlné, ale musíte ho přepnout do komfortního nastavení, jinak naopak (ne)kvalitu silnic dokáže poměrně hodně ukázat. Celkově ale dokáže být Škoda Octavia RS překvapivě normálním a komfortním autem. A navíc dokáže jezdit i do 8 l/100 km, přestože pokud budete její potenciál častěji využívat, spotřeba bude vyšší.
Cena
Pohled do ceníku prozradí, že modernizovaná Škoda Octavia RS startuje na částce 1 069 900 Kč s DPH s testovanou karoserií liftback. Za kombík se připlácí 30 tisíc korun. V rámci toho dostáváte opravu bohatou výbavu, která zahrnuje třeba i akustická přední skla, audiosystém CANTON anebo pokročilé jízdní asistenty. Standardem jsou 18″ kola, testovaný kus byl vybaven většími 19″.
Technické údaje
| Auto: | Škoda OctaviaRS 2.0 TSI DSG |
| Motor: | řadový čtyřválec |
| Objem válců: | 1984 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | benzin |
| Pohon: | 4×4 |
| Výkon: | 195 kW / 265 koní při 5250–6500 ot./min |
| Točivý moment: | 370 Nm při 1600–4500 ot./min |
| Zrychlení 0–100 km/h: | 6,4 s |
| Maximální rychlost: | 250 km/h |
| Převodovka: | 7st. dvouspojková (DSG) |
| Spotřeba paliva (l/100 km): | 8,2 – 8,5 |
| Objem nádrže: | 50 litrů |
| Délka: | 4709 mm |
| Šířka: | 1829 mm |
| Výška: | 1455 mm |
| Rozvor: | 2681 mm |
| Pohotovostní hmotnost: | 1520 – 1629 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 600 / 1555 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek








































