Nabídka verzí Škody Octavia RS se s každou generací rozšiřuje. To hlavní – tedy verze s benzinovým motorem – zůstává. A tu jsme vyzkoušeli v rámci redakčního testu, do kterého dorazil liftback s manuální převodovkou.
Osvědčená technika, vyšší výkon
Škoda Octavia RS nabízí ve čtvrté generaci stále karoserie kombi i pětidveřový liftback a kombinovat se dá s benzinovým, naftovým anebo plug-in hybridním pohonným ústrojím. A právě benzinová verze je rozhodně nejlepší volbou, pokud se občas chcete povozit i na klikatých okreskách a ne si jen pořídit tu „nej“ Octavii z nabídky.
Zatímco testy čtvrté generace eReSa v naftové verzi (s pohonem předních i všech kol) a s plug-in hybridním pohonem už jste si u nás přečíst mohli, tak právě to nejzajímavější z řidičského pohledu dosud chybělo. A vybrali jsme rovnou auto s manuálním šestikvaltem, ale v nabídce je i DSG.
Pod kapotou benzinové Octavie RS je i v nejnovější generaci přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSi, který je naladěn na 180 kW/245 koní a hodnota maximálního točivého momentu je 370 Nm od 1600 ot./min. Díky tomu zrychlíte na stovku za 6,7 sekundy a jede až 250 km/h, kde leží elektronický omezovač rychlosti.
Benzinové eReSo je navíc jediné, které má na přední nápravě elektronický diferenciál VAQ, který simuluje samosvor. A to je věc, kterou si v zatáčkách, ale i při ostřejším rozjezdu budete opravdu pochvalovat. Díky němu totiž v zatáčce neprokluzuje vnitřní odlehčené kolo, naopak se výkon začne více přenášet na to zatížené vnější a auto díky tomu lépe zatáčí.
Vzhledem k tomu, že to není mechanický diferenciál s omezenou svorností, netahá příliš za ruce. Navíc se jeho funkčnost a naladění mění v rámci jízdních režimů (v komfortním i ekologickém režimu nefunguje, ve sportovním pak ano), ale i s tím, jak máte nastavenou stabilizaci (různě pro ESC zapnuté i ESC Sport).
V rychlém tempu…
Octavia RS nikdy nebyla, a ani není sportovní auto, je to prostě nejvýkonnější Octavia, která umí být jen tak mimochodem docela rychlá. A v benzinové verzi si s ní užijete i v zatáčkách, tedy pokud máte auto ve sportovním režimu. V tomto režimu nejlépe funguje diferenciál VAQ, díky čemuž auto ze zatáčky vyjíždí jistě a rychle. To se vám s naftovým nebo plug-in hybridním RS nestane.
Motor má sice „jen“ 245 koní – tedy stejně jako ve Volkswagenu Golf GTI – ale jeho naladění se povedlo. Motor reaguje na řidičovy pokyny přes plynový pedál překvapivě rychle a ani na roztočení turba není potřeba čekat. Zátah je překvapivě rychlý už od nízkých otáček, ale bez gradace. A navíc ho ve sportovním režimu doprovází falešný zvuk.
A ten se vypnout nedá, respektive dá, ale ne ve sportovním režimu. Pro vypnutí budete muset přepnout do ekologického režimu anebo si nastavit individuální režim. A v tom si navíc budete moci nastavit i všechno ostatní, včetně tuhosti podvozku.
Koncovky výfuku v nárazníku jsou sice ozdobné a reálně to není koncovka výfuku, ale benzinové RS je jediným RS, které v nich má reálně opravdový výfuk. Zvuk z nich ale nejde prakticky žádný…
Pochválit je třeba i brzdy, které jsou vcelku ostré a mají progresivní účinek. Problém tak nebude na jedné straně brzdění z vysokých rychlostí do zatáčky, ale ani z malých zatáček, ale často na nějaké technické trati. A jako bonus dostáváte červeně lakované brzdové třmeny.
…a v pomalém tempu
Když zvolníte, nejvíce oceníte to, že Octavia RS není sportovní auto, a že ji Škoda naladila tak, jak ji naladila. Ona je totiž překvapivě pohodlná a schopná filtrovat nekvalitu (nejen) českých silnic. Je to samozřejmě zásluhou adaptivního podvozku DCC. Jeho nastavení už není jen ve třech krocích (komfortní, normální a sportovní), ale škodovka nově nabízí vícekrokový posuvník.
V pomalém tempu máte víc času na to, abyste si prohlédli interiér. Ten se od běžných Octavií nijak zásadně neliší – jsou tu jen loga RS, jiné materiály a kontrastní prošívání. Bohužel je stejné i kompletní ovládání, takže se téměř vše -včetně nastavování teploty klimatizace – odehrává přes dotekový displej. Ten má jemnou grafiku, vcelku přehledné ovládání, ale po nastartování auta dlouho startuje. A občas nenastartuje vůbec. Ale to mají bohužel koncernová auta společné napříč značkami…
Závěr a cena
Benzinová Škoda Octavia RS potěší při klidné jízdě tím, že je překvapivě tichá a komfortní, ale zároveň se umí – pokud ji přepnete do sportovního režimu – s jistotou a poměrně svižně protáhnout zatáčkami. K tomu přidává 590litrový kufr s dobrým přístupem, pětici sedadel a klidně i tažné zařízení. A navíc s ní lze jezdit do 8 l/100 km. Naftové eReSo má sice větší krouťák, ale je prostě jízdně obyčejnější… Sporťák ale není žádná Octavia RS, a to je vlastně dobře.
Základní cena Škody Octavia RS 2,0 TSI s manuální převodovkou je 899 900 Kč, za verzi s DSG zaplatíte 949 900 Kč. A to je na chlup stejně jako v případě naftového eReSa. Mimochodem i plug-in hybrid má stejnou cenu jako obě verze se spalovacím motorem s DSG, takže volba pohonného ústrojí bude jen a pouze na vás. Chcete nízkou spotřebu paliva a vyšší točivý moment? Tichý provoz a výhody elektrických značek? Anebo svižné a jisté auto i v zatáčkách? Mimochodem příplatek za karoserii Combi je 40 tisíc korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia RS 2.0 TSI 180 kW
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,180 kW/245 koní v 5250–6500 ot./min
Točivý moment:,370 Nm v 1600-4300 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8-7.1
Emise CO2:,153.3-160.2 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4702 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1457 mm
Rozvor:,2681 mm
Pohotovostní hmotnost:,1489–1598 kg
Objem zavazadlového prostoru:,590 / 1 580 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]