Na cestu k Jadranu jen těžko najdete příhodnější auto. Škoda Octavia Combi, navíc ve sportovně laděné verzi RS je pro spoustu Čechů ztělesněním univerzálního rodinného auta.
Škodovka podle osvědčeného receptu vaří už počtvrté, a na ingrediencích se ani tentokrát nešetřilo. Kombi je o 22 milimetrů delší než předchůdce, na šířku narostlo o 15 milimetrů, kufr se zvětšil na 640 litrů. Tahle čísla už ale nejspíš umíte odrecitovat i ze spaní, protože RS už jsme tady měli hned několikrát.
Tenhle konkrétní kousek osobně řadím mezi ty obzvlášť pohledné, kombík se mi proporcemi zamlouvá víc než liftback a v modré metalíze Race s černými detaily to dohromady prostě funguje. Zatímco zvenku vám škodovka nechá docela volnou ruku, uvnitř to máte s rozhodováním poměrně jednoduché.
Sportuje hlavně naoko
Na výběr máte v zásadě mezi červeným, nebo šedým prošitím. Ale vůbec to nevadí, jsou tady hodně povedené sportovní sedačky s poctivým bočním vedením a nastavitelnou podporou stehen, jejichž jedinou nevýhodou je absence ventilace. Touhle vymožeností čerstvě disponuje Kodiaq RS, takže i na sportovní sedačky v Octavii se určitě brzy dostane.
Alcantarou v Mladé Boleslavi nešetřili, kromě sedaček ji najdete na dveřních výplních i palubní desce. Vnitřek to oproti předchozí generaci vyšvihlo na úplně jinou úroveň. Imitace karbonu vypadá podařeně, většina detailů působí hodnotně a nebýt tlačítkové lišty pod displejem, asi bych neměl co vytknout. Klávesy ale nepříjemně klapou a jejich chod není úplně precizní.
Jsou to v podstatě jediná tlačítka, se kterými tady přijdete do kontaktu. Zbytek se přesunul do dotykového infotainmentu, který ale není úplně totožný jako třeba ve Volkswagenu. V rámci koncernu si každá automobilka systém trochu upravila, a škodovácká cesta je mi s odstupem času sympatičtější. Dotyková lišta obsluhuje čistě hlasitost audiosystému, zatímco teplotu máte za všech okolností ve spodní části displeje. I když bych tady klasické kolečko viděl pořád radši, je to dobře fungující kompromis.
Bez dotyků to nepůjde
Infotainment po trochu váhavějším startu funguje svižně a během dvou týdnů jsem se nesetkal s žádným zásekem, vůbec se to nedá srovnat s prvními kusy. Displej najdete i v kapličce přístrojů, kde si můžete vybrat z celé řady rozvržení. Mně jsou pořád nejsympatičtější klasické budíky, které můžete v jejich vnitřku obohatit o další údaje. Možností je tady požehnaně a troufám si tvrdit, že si určitě najdete zobrazení, které vám bude vyhovovat.
Širší možnosti nastavení ale také způsobily trochu složitější ovládání na volantu. Škodovka naštěstí zůstala u klasických tlačítek a dvojice rollerů, a na to se zvyká rozhodně snáz, než na dotykové plošky.
Na co se taky zvyká lehce, jsou různé praktické vychytávky Simply Clever. Až u jiných aut si člověk uvědomí, že škrabka ve víčku nádrže nebo šikovný trychtýř na kapalinu ostřikovačů jsou fajn každodenní drobnosti. Ve velkém kufru určitě oceníte háčky, síťky nebo oboustrannou vanu, která je z jedné strany textilní a z druhé gumová.
Poslední Octavia k tomu přihodila třeba držák telefonů v druhé řadě sedadel nebo spací paket. Ten se na cestě do Chorvatska fakt hodil, z hlavových opěrek pak můžete vysunout dodatečné opěrky, které hlavu podrží na místě, takže si můžete docela příjemně zdřímnout.
Vzhůru k Jadranu
K chorvatskému pobřeží jsme vyráželi ve čtyřech dospělých. Na dva týdny a bez střešního boxu, takže obavy, jestli bude kufr o objemu 640 litrů stačit, tady logicky byly. Bez nějakého omezování jsme se ale do kufru v pohodě naskládali a nakonec místo ještě zbylo.
Naše cesta vedla tou nejklasičtější trasou – přes České Budějovice, po rakouské dálnici A10 přes Salzburg, podstatnou část Slovinska až na chorvatský poloostrov Krk. Možná to není cesta nejlevnější, protože kromě rakouské dálniční známky (9.50 € na 10 dní) a slovinské známky (15 € na týden) vás v Rakousku stáhnou ještě o poplatky za průjezd tunelovým komplexem (9,50 € a 6 €) a pochopitelně také něco necháte za mýto v Chorvatsku. Pár euro se určitě dá ušetřit při objíždění, nám za to další čas na cestě nestálo.
Během cesty se v celé nahotě ukáže zoufalý stav českých silnic a mizerné dálniční pokrytí. Na Dolní Dvořiště se dost výraznou část cesty vlečete po okreskách, jakmile ale přejedete hranice, už cesta ubíhá jako po másle. Prakticky až k moři dojedete po perfektně udržovaných dálnicích.
A tuhle roli Octavia zvládla fakt dobře. Adaptivní podvozek je hodně pohodlný, v komfortu se umí na nerovnostech i ladně zhoupnout, ve sportu zase přitvrdí tak, že si nějakou zatáčkovitou pasáž víc užijete. Kdyby vedla do Rakouska dálnice, tak bych na to snad ani nepřišel…
Zvolený motor ale pochopitelně úplně nesvádí k nějakému dravému svezení. Dvoulitrový turbodiesel se v ničem neliší od stejné specifikace třeba ve Scoutu, solidně zatáhnout ovšem umí i s plně naloženým autem. Převodovka se hodně spoléhá na zásobu 400 Nm točivého momentu, takže nepodřazuje, když to není vyloženě nutné.
Celkově se ovšem nafta předvedla v dobrém světle, motor je tady dobře odhlučněný a svojí efektivitou dokazuje, že vznětové motory rozhodně neřekly svoje poslední slovo. Do Chorvatska jsme dorazili s průměrnou spotřebou 4,8 litru na sto, s nějakým popojížděním na místě se spotřeba ustálila na rovných pěti litrech.
Závěr a cena
Snažil jsem se. I když jsem s Octavií RS strávil dva týdny a ujel dva tisíce kilometrů, na nějaké zásadní nedostatky jsem nenarazil. Jako hnidopich můžu vytknout lacinější detaily v interiéru nebo složitější ovládání, ale to je všechno.
Není to sporťák, rozhodně ne s naftou pod kapotou, nálepku příjemně svižného rodinného auta si ale zaslouží. Výborná spotřeba pak může být pro mnoho lidí zásadním argumentem, proč dát přednost naftovému motoru před charakternějším a rychlejším benzínem. Cenově navíc vychází vznětová Octavia RS na 939 900 Kč, benzín je v kombinaci s automatem o padesát tisíc dražší, takže z hlediska provozních nákladů se nůžky ještě víc rozevírají.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Octavia RS 2.0 TDI DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,147 kW/200 koní při 3600 – 4100 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.4 s
Maximální rychlost:,245 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.4
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4702 mm
Šířka:,1829 mm
Výška:,1455 mm
Rozvor:,2681 mm
Pohotovostní hmotnost:,1528–1673 kg
Objem zavazadlového prostoru:,640 / 1700 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]