Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 8. 2024


Druhá generace Škody Kodiaq se už zabydluje na českém trhu. Oproti první generaci nejde o žádnou revoluci, spíše evoluci – platí to jak pro design, tak zejména pro techniku. My jsme se v testu podívali na tu nejvýkonnější naftovou verzi, která má standardně pohon všech kol. Jak se nám nový Kodiaq líbil?

Největší novinky

Jak je u dnešních aut zvykem, i nová generace Škody Kodiaq opět skoro do všech směrů vyrostla. Novinka měří 4758 mm na délku (první generace měla 4697 mm), 1864 mm na šířku (předtím 1882 mm) a 1659 mm na výšku (1676 mm). O tři milimetry se protáhl i rozvor náprav – z původních 2788 mm na nynějších 2791 mm. To ocení posádka nejen přímo při usedání do kabiny, ale i když bude nakládat zavazadla, protože mezigeneračně se o 80 litrů zvětšil kufr. Mimochodem, auto pořád můžete mít buď s 5 místy (testovaný kus) nebo se 7 místy.

Na pohled se nový Kodiaq tomu původnímu trošičku podobá z čelního pohledu, ale zboku a hlavně zezadu jde o docela jiné auto. Vpředu je sice nová maska chladiče, ale také jsou tu rozdělené přední světlomety, přestože mají trochu jiné tvary než původně (nechybí jen samozřejmě ani LED Matrix funkce). Zboku se ovšem původní i nové auto jasně odlišují zejména díky kontrastnímu D-sloupku v barvě Dark Chrome a zezadu pak díky zcela novým světlometům. Ty mají sice typické „C“, ale nově je mezi nimi červená lišta. Ta bohužel nesvítí a je tu jen na okrasu.

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Při navrhování vzhledu druhé generace Škody Kodiaq bylo potřeba dbát zejména na co nejlepší aerodynamiku. To se totiž projeví na spotřebě paliva a tím pádem i na vypouštěných emisích. I kvůli tomu má například auto v předním nárazníku vertikální prolisy, které usměrňují vzduch kolem předních kol, ale i takový tvar kol anebo velké zadní křídlo nad oknem ve dveřích zavazadelníku. Odpor vzduchu je tak lepší o přibližně 5 setin (Cx je u prvního Kodiaqu 0,34, u toho druhého pak 0,29).

Interiér s proměnlivými ovladači

Velká změna se odehrála v kabině, což poznáte už po prvním otevření dveří. Už na první pohled vypadá novinka luxusněji, navíc škodovka ve velkém využívá udržitelné materiály jako například recyklované plasty a tak dále. Z toho je například nejen čalounění dveří, sedadel, ale i to na palubní desce.

Palubní deska je čistější, dominují jí velký centrální displej multimédií, který se nachází na jejím vrchu. Podle verze výbavy může mít úhlopříčku od 10 do 13 palců, přičemž testované auto mělo samozřejmě ten největší. Jeho grafika je parádní, stejně jako rozlišení a potěší i poměrně rychlými reakcemi. Ovládá se podobně jako displeje dnešních chytrých telefonů a umožňuje si také uložit do horní i do spodní lišty některé oblíbené funkce. V našem případě to bylo hlavně Start/Stop, vyvolání menu jízdních asistentů, ale také Auto Hold a další funkce. Kromě displeje lze spoustu funkcí ovládat také gesty nebo hlasovým ovládáním, včetně funkce ChatGPT.

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Přes displej se sice ovládá hodně funkcí auta, ale i tak jich škodovka spoustu soustředila do tří otočných ovladačů s displejem, které se nacházejí také ve středovém panelu. Ty totiž mají proměnlivé funkce a lze s nimi ovládat například klimatizaci/topení, jízdní režimy, hlasitost multimédií a podobně.

Ty krajní dva primárně ovládají teplotu topení/klimatizace, ale po jejich stisknutí se mění na ovladače pro vyhřívání nebo odvětrávání sedadel (pokud je jimi auto vybaveno). Ten prostřední může ovládat až čtyři funkce (celkem jich je v nabídce 6, ale vybrat lze jen 4). Je to ovládání intenzity foukání, úprava směru proudění vzduchu, inteligentní klimatizace, hlasitost infotainmentu, přepínání jízdních režimů anebo přiblížení nebo oddálení navigační mapy.

I s naftovými motory

I druhá generace Kodiaqu dovolí vybírat z benzinových i naftových motorů, k tomu navíc přidává i plug-in hybridní ústrojí, které v předchozí generaci dostupné nebylo. Výkonově se pohonné jednotky pohybují od 110 kW/150 koní do 150 kW/204 koní. Standardem je vždy automatická převodovka (dvouspojkové DSG). Slabší motorizace (2,0 TDI 110 kW a 1,5 TSI 110 kW) a plug-in hybrid mají pohon předních kol, ty výkonnější (2,0 TDI 142 kW a 2,0 TSI 150 kW) jsou čtyřkolky s mechanickým spojením obou náprav.

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

My jsme měli v testu nejvýkonnější naftovou verzi se 142 kW/193 koňmi a točivým momentem 400 Nm. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy u pětimístné verze, respektive rovných osm sekund u sedmimístné a maximální rychlost 220 km/h, respektive 217 km/h.

Za volantem

A jak testovaný Kodiaq jezdí? V prvé řadě potěší, že tiše. Kabina je velmi dobře odhlučněná, zejména od motoru a od aerodynamiky. I kvůli tomu je však o to víc slyšet hluk od kol, který se ozve na větších nerovnostech. Svůj nemalý podíl na tom má jistě fakt, že testované auto obouvalo velké dvacítky. Podobné chování jsme ovšem pozorovali i u nových Superbů.

Velikost a hmotnost kol ale nebyla problém v případě komfortu. Kodiaq může mít vylepšený adaptivní podvozek DCC+, který má oproti tomu původnímu dva nezávisle na sobě řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Inženýři tak díky tomu mohli nastavit širší rozsah tlumicích charakteristik, díky čemuž jsou rozdíly mezi jednotlivými režimy znatelnější. Adaptivní podvozek DCC+ je v rámci výbavy Selection za příplatek 30 tisíc korun, ve výbavě Exclusive Selection je ve standardu. Přítomnost DCC+ nemění světlou výšku auta, ta je 189 mm, respektive 187 mm pro testovanou výkonnější naftovou čtyřkolku.

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Naladění a tuhost adaptivního podvozku se mění v rámci změny jízdního režimu, ale platí, že v komfortním ani ve sportovním není ve svých krajních možnostech nastavení. Pokud chcete podvozek ještě měkčí nebo naopak ještě tvrdší, můžete tak učinit v rámci nastavení Individual. I tak platí, že rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy je poměrně velký. Škoda Kodiaq potěší tím, že není nervózní, což platí nejen na jízdu po nekvalitní silnici (lhostejno zda v přímce anebo dokonce v oblouku), ale i ve vysokých rychlostech po dálnicích.

Samotný motor má síly dost, ale je trochu rozvážný v tom, aby ji ukázal hned od začátku. Na plynový pedál reaguje s drobným zpožděním a pocitově pedál plynu musíte stlačit o něco víc, než byste původně čekali. Jakmile ale začne auto zrychlovat, naskakují čísla na rychloměru vcelku ochotně. Tím spíše ve srovnání například se stejně výkonnou Kiou Sportage. U obou aut je ale podobná spotřeba paliva, protože Kodiaqem je možné jezdit za hodnoty začínající šestkou. Pokud se budete často pohybovat v ucpaném městě a postávat v kolonách, pak se může přiblížit k osmilitrové hranici.

Posádka navíc jede pohodlně. Sedadla mohou mít certifikaci AGR. Jde o certifikát od německé společnosti AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), která posuzuje u sedadel to, zda splňují přísné zdravotní a ergonomické standardy. Ani po dlouhé cestě nás tak z Kodiaqu nebolela záda. Při jízdě si můžeme užívat již zmiňované vyhřívání (vpředu i vzadu) nebo odvětrávání sedadel, případně i masážní funkci (pouze vpředu).

Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024

Závěr a cena

Nový Kodiaq si bere to nejlepší z toho prvního a dále ho vylepšuje. Největší posun je na odhlučnění a na komfortu a jistotě podvozku, přestože odhlučnění podvozku by drobná vylepšení sneslo. Kodiaq je navíc ve své druhé generaci opět autem, které nabízí ještě více prostoru pro pětici cestujících i jejich zavazadla, což je pro nás Čechy při koupi auta důležité, stejně jako příznivá spotřeba paliva. Dojet s Kodiaqem na plnou nádrž do Chorvatska k moři totiž nebude žádný problém, dojezd bez nutnosti tankování může být přes tisíc kilometrů.

Radost jsme měli i z naladění aktivních jízdních asistentů, které se při jízdě s řidičem „neperou“, pokud se řízení opravdu věnuje a nehraje si třeba s telefonem, ale také z toho, že některé z nich lze jednoduše vypnout. Buď přes tlačítko asistentů přímo na volantu anebo přes možnost uložení tlačítka asistentů do volných tlačítek na displeji infotainmentu.

Ceník nové Škody Kodiaq začíná výbavou Selection s cenou od 980 tisíc korun za mild-hybridní benzinovou motorizaci 1,5 TSI se 110 kW a s pohonem předních kol. Naftové 2,0 TDI vyjde ve stejné výbavě minimálně na 1 040 000 Kč s DPH. Testovaná motorizace v nejnižší výbavě startuje na 1 170 000 Kč s DPH. Vyšší výbava Exclusive Selection je dražší o 245 tisíc korun, Sportline „jen“ o 120 až 130 tisíc korun. Výkonnější benzinové motorizace, ale i vrcholná verze Kodiaq RS na trh přijdou později.

Technické údaje:

Auto:

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1968 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

142 kW/193 koní při 3500 – 4200 ot./min

Točivý moment:

400 Nm při 1750 – 3250 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

7,8 s

Maximální rychlost:

220 km/h

Převodovka:

7stupňová dvouspojková automatická (DSG)

Spotřeba paliva:

6,0 – 6,6 l/100 km

Emise CO2:

157 – 174 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4758 mm

Šířka:

1864 mm (bez zrcátek)
2133 mm (se zrcátky)

Výška:

1659 mm

Rozvor:

2791 mm

Pohotovostní hmotnost:

1798 – 2000 kg

Objem zavazadlového prostoru:

910 / 2105 litrů (5 sedadel)


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

4 názory na “Test Škoda Kodiaq 2.0 TDI 142 kW DSG 4×4 | 2024”

  1. Prvni generaci jsem 5 let jako služební měl. Pevně věřím, že druhá bude lepší. V první:reklamace: brzdy,křivé kotouče,plato kufru,děs vrže, nakonec slepeno s vozem servisem, pak čidlo žhavení, zůstal sem viset, pak turbo ko, na odtah, pak abs ko. To vše za 100 000km. Kolega měl druhý a velmi podobný průběh.

  2. Určitě na nádrž 1100 km nezajede. Mám verzi 190 PS ,a při klidně jízdě na normální režim cca 6,8.!!! Při eku , cca 6,4-6,6. Podle toho kolikrát zrychluje atd. Papírove je možné vše , realita je jiná. A k tomu nový , 193 PS , žere olej.!!!

  3. Interiér vypadá luxusněji … myslíte ten interiér uplácaný z cizích odpadků? To je opravdu sen koupit si nové auto za jeden a půl milionu a být obklopen něčími odpadky. Nevím, zda tím bych se zrovna kupcům chlubil.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru