Test Škoda Fabia Edition R5 1.4 TSI DSG

Ještě předtím, než se začne po létě prodávat modernizovaná Fabia, rozhodla se mladoboleslavská Škoda Auto uvést na trh limitku svého rallyového šampiona R5. Civilní hatchback s označením Fabia Edition R5 je oslavou velkých škodováckých úspěchů v motorsportu z poslední doby. Co přesně zdědila vyfintěná Fabia od svého sportovního kolegy?

Zelená je dobrá

Kdo v posledních letech sledoval na tratích třeba posádku Jana Kopeckého s Pavlem Dreslerem, zapamatoval si dvě věci: zběsile rychlý tanec na rychlostních zkouškách a jedovatě zelené kola sportovní Fabie R5. A tyhle výstřední čtvery spodky, které září do noci, převzala i limitovaná Fabia pro masy.

Tedy pro masy, přesněji řečeno pro 300 vybraných Čechů. Dalších 1000 kusů míří do zahraničí, ale to je všechno, víc ani ťuk. Mimochodem právě barva kol je to jediné, co si můžete na této konkrétní Fabii vybrat. K dispozici jsou zelené, černé, nebo bílé sedmnáctky z lehké slitiny Savio. Specifikace je jinak přísně daná a ještě se k ní dostaneme. Ale upřímně, jiné než zelené „liťáky“ by vypadaly na téhle mladoboleslavské ještěrce prostě fádně…

Test Škoda Fabia Edition R5 1.4 TSI DSG

Odkazů na závodní Fabii je tu víc, na karoserii najdete nápisy WRC 2 a další dekorační polepy s tematikou rychlého modelu R5 a týmu Škody Motorsport. Edition R5 vychází z provedení Monte Carlo (včetně spoileru, lízátka, černé masky chladiče i černě vyvedených krytů zpětných zrcátek) a je vždy lakovaná bílou Candy, přičemž střecha je černá. Kdyby nic jiného, Fabii Edition R5 to strašně sluší, okamžitě si jí mezi záplavou jejích sourozenkyň všimnete.

Půlmilionová Fabie

Mimo vizuálního dědictví světa motorsportu má speciální edice Fabie rozšířenou standardní výbavu. Za pevně daných 475 tisíc korun dostanete vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací kameru, navigační systém, automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat nebo třeba světelný a dešťový senzor. Standardem jsou i internetové služby Škoda Connect.

Uvnitř si budete pochvalovat sportovní multifunkční volant s chromovaným rámečkem, kryty pedálů z hliníku nebo třeba červeně prošívané madlo ruční brzdy a koženky u řadičky. Ničím jiným se ale Edition R5 v interiéru nechlubí, zůstává na první pohled „dobře vybavenou“ Fabií. Škoda že volant nemá třeba pádla, palubce by možná slušely jiné a hezčí plasty nebo třeba logo dokumentující výjimečnost edice.

Test Škoda Fabia Edition R5 1.4 TSI DSG

Stovka pod devět

Teď k tomu nejdůležitějšímu. Zmínění Jan Kopecký a Pavel Dresler loni vybojovali potřetí titul mistrů republiky v rallye se speciálem, který pohání zážehová šestnáctistovka s výkonem 205 kW. Protože jde ale o custom motorizaci, musí se nadšení majitelé civilní verze R5 spokojit s mnohem slabší čtrnáctistovkou o výkonu 92 kW s točivým momentem 200 Nm, která je navíc vždy spřažená se sedmistupňovým automatem DSG. Manuál nečekejte.

Auto je sice schopné zrychlit na stovku za 8,8 vteřiny a umí jet i lehce přes 200 kilometrů za hodinu, pravé závodní orgie, na které má Edition R5 odkazovat, ale nenabízí. Kompaktní rozměry a sympatický sportovní podvozek se sníženou světlou výškou a vlastně i citelně tužší nastavení tlumičů přitom přímo vybízí k ostřejšímu svezení. Auto drží parádně na asfaltu, je skvěle ovladatelné.

Nutně netvrdím, že by konvenční Fabia měla mít po vzoru rallyové R5 279 koní a pohon 4×4, ale nesmíte to od ní požadovat. Pak pochopíte, že sportovní je Edition R5 hlavně vzhledem, že jezdí fakt moc pěkně a se spotřebou kolem sedmi litrů a že to nemá být žádný návrat bájné verze RS, ale prostě pěkné designové dílko oslavující škodovácký motorsport.

+
Parádní designovka Liší se hlavně vzhledem
Jízdní vlastnosti Slabší motor
Limitovaná edice Bez pádel a jen s automatem
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Fabia Edition R5 1.4 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 92 kW/125 koní při 5000 – 6000 ot./min
Točivý moment: 200 Nm při 1400 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.8 s
Maximální rychlost: 203 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.2 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 115 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 3992 mm
Šířka: 1732 mm
Výška: 1452 mm
Rozvor: 2470 mm
Pohotovostní hmotnost: 1182 kg
Objem zavazadlového prostoru: 330 / 1150 litrů
Ceník: ke stažení zde