SEAT Toledo je dvojčetem Škody Rapid, vyrábějí se v České republice na stejné lince. Jsou si podobní, ale přitom jsou vlastně každý jiný. Vyzkoušeli jsme skvěle vypadající verzi FR Line s benzínovým motorem 1,2 TSI 81 kW. Jak Toledo obstálo?
Zaujal nás zejména jeho vzhled, který právě zmíněný příplatkový paket FR Line výrazně pozvedl. Je dostupný pouze k nejvyšší výbavě Style a za 32 tisíc Kč dostanete nejen vzhledové, ale i funkční vylepšení. V celém paketu je obsažen černý interiér s černým dekorem palubní desky, čalounění Alcantarou s červeným prošíváním, červené obšití volantu a řadicí páky, speciální prahové lišty, 17″ kola z lehkých slitin Dynamic, vnější zpětná zrcátka v barvě Titanium, LED zadní světla či masku s logem FR-Line. Vnější vzhled testovaného auta doplňovala také mimo jiné přední LED světlomety (za příplatek 30 tisíc Kč), která nejen skvěle vypadají, ale také výborně svítí.
Interiér nejen, že dobře vypadá, ale je také přehledný. Rozmístění ovladačů je logické a od Rapidu se prakticky neliší. Jiný je ale volant, Toledo nabízí sportovnější tříramenný vzhled. Seřízení sedadla i volantu vám zabere chviličku a pozici k řízení si najdete snadno. Z auta je také velmi dobrý výhled, a to jak dopředu, tak i dozadu. Sedadla jsou pohodlná, ale zároveň nabízejí dostatečnou boční oporu. Příjemná je v mnoha směrech nastavitelná loketní opěrka, kterou ale známe už ze druhé generace SEATu Toledo, respektive první generace Škody Octavia. Její funkčnost je skvělá, není tedy důvod ji měnit.
S nedostatkem místa se posádka potýkat nebude. Čtveřice cestujících se odveze v pohodě, zadní trojsedadlo není příliš široké, takže třetí pasažér bude trpět. To ale rozhodně neplatí o zavazadlovém prostoru, který po vzoru první generace modelu Toledo nabízí skvělý přístup rozměrnými pátými dveřmi, ale také objem 550 litrů v základním uspořádání. Ten se dá ale jednoduše zvětšit až na 1490 litrů, stačí jen sklopit opěradla zadních sedadel (nevznikne schod).
Pod kapotu Toleda je možné si pořídit trojici zážehových motorizací. Z nabídky vypadla atmosférická varianta, a tak jsou všechny motorizace přeplňované turbodmychadlem a nabízejí čtyři válce. K dispozici je tak 1,2 TSI ve dvou výkonových verzích a 1,4 TSI. Pod kapotou testovaného vozu byl výkonový střed, motor 1,2 TSI s výkonem 81 kW/110 koní a točivým momentem 175 Nm. Motor pohání prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky kola přední nápravy. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 9,8 sekundy a udávaná maximální rychlost je 200 km/h.
Motor není špatný, ale zasloužil by výbušnější reakce. Po sešlápnutí plynového pedálu mi přijde poměrně mdlý, ale rozpohybovat se nakonec dokáže. Možná za to mohou velká 17″ kola, možná to, že auto bylo syrové. Určitě by ale Toledu slušela silnější 1,4 TSI. Ta je však dostupná výhradně v nejvyšší výbavě a se sedmistupňovým DSG. Příplatek je nadmíru velký. Navíc s přihlédnutím k faktu, že zrychlení z 0 na 100 km/h by se zkrátilo jen o 0,8 s a maximální rychlost by se zvýšila pouze o 8 km/h…
Atmosféra je na palubě při jízdě příjemná, motor není příliš slyšet. Toledo netrpí ani nadměrným aerodynamickým hlukem. Kvůli 17″ diskům výbavy FR Line a nižšímu profilovému číslu pneumatik je podvozek tužší, ale i díky tomu si s autem dokážete užít na okreskách. V SEATu auto ladili poctivě, takže se zbytečně nenaklání, neodskakuje a jistě drží zvolenou stopu. Jízdě hodně pomáhá i poměrně nízká hmotnost, která se drží pod 1,2 tuny.
Překvapením byla spotřeba paliva. Ačkoliv výrobce udává průměrných 5,1 l/100 kilometrů, dostat se na takové hodnoty se nám nepodařilo. Jezdili jsme podle palubního počítače v průměru za spotřebu o litr a půl benzínu vyšší. Když jsme auto přebírali, na počítadle ujetých kilometrů přitom svítila hodnota o pár kilometrů převyšující 1000 km, motor byl prakticky nezajetý.
SEAT Toledo se po třetí nepovedené generaci vrátil ke svým kořenům, navázal na úspěšnou první generaci, která bořila prodejní rekordy. Ačkoliv nyní sdílí stejný základ se Škodou Rapid, je ve srovnatelné výbavě a motorizaci vždy cenově o něco výhodnější. Nejezdí sice tak dobře jako Leon, ale nabízí podobné moderní technologie. Pro vaši pomoc při parkování nabízí přední i zadní parkovací senzory nebo couvací kameru, ale také například systém Front Assist, který pomáhá zabránit čelním kolizím.
Základní cena SEATu Toledo je s benzínovým motorem 1,2 TSI ve výbavě Basis stanovena na 291 900 Kč, v testované výbavě Style a se silnějším motorem za něj zaplatíte minimálně 392 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Toledo
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 197 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,81 kW/110 koní
Točivý moment:,175 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1
Objem nádrže:,55 litrů
Délka:,4 482 mm
Šířka:,1 703 mm
Výška:,1 461 mm
Rozvor:,2 602 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 176 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 / 1 490 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]