SEAT Leon aktuální generace prodělal koncem minulého roku drobný facelift, který přinesl decentní změny designu, ale i techniky. Do redakčního testu jsme tentokrát dostali sportovnější verzi výbavy FR s motorem 1.4 TSI s vypínáním válců ACT.

Design

Stejně jako u “obyčejné” výbavy dostalo i FR nové světlomety, v případě verze s příplatkovými fullLED světly jde o pozměněnou grafiku s upraveným denním svícením a se zvětšenými ukazateli směru blikající ve tvaru denního svícení. Před modernizací blinkry nebyly často dobře vidět. Světla ale stále nejsou adaptivní, ale ani natáčecí. Leon dostal pouze automatického asistenta dálkových světel. Upravený byla ale také nárazník či maska chladiče a nebo tvar mlhových světlometů.

Podobně decentní změny se ale udály také na boku i na zádi. Z boku vyniknou zejména kola v novém designu, ze zadního pohledu opět decentně upravený zadní nárazník i grafika světel. Opět jde zejména o ukazatele směru, které mohou být tvořeny LEDkami a procházejí celou šíří světlometu, ale například dynamickou funkci blikače jako například u Audi nenabízejí.

Také interiér dostal pouze kosmetické úpravy. Největší novinkou je až 8″ displej multimédií a navigace. A změna je to docela velká, vždyť původně měl jen 5,8″. Na rozdíl od sourozenců v podobě Volkswagenu Golf nebo Škody Octavia je ale displej menší a tak kolem něj zbylo místo na dvě tlačítka – jedno otevírá MENU multimédií a to druhé aktivuje prostředí Mirror Link – a jeden otočný ovladač. V interiéru byste také, kromě nejnižší výbavy, těžko hledali klasickou ruční brzdu, místo toho je tu elektrická na tlačítko. Páka ruční brzdy naopak zůstala všem verzím Škody Octavia.

Vnitřní prostor

Mohl by být Leon rodinným autem? Mohl, ale samozřejmě záleží na tom, jak velkou rodinu máte a kolik věcí s sebou vozíte. Čtyřčlennou rodinu na víkend odveze, vpředu i vzadu je totiž poměrně dost místa pro nohy i pro hlavu, se svými 180 cm jsem neměl jakýkoliv problém. Přední sedadla jsou ve výbavě FR standardně polokožená s výraznějším bočním vedením. Příjemné je, že nejen příjemně drží tělo v zatáčkách, ale že jsou také pohodlná i při delších cestách.

Zásadní problém pro rodinné auto bývá objem kufru. Ten je v případě testovaného pětidveřového provedení 380 litrů. Pokud by to nestačilo, je třeba sáhnout po kombi verzi ST, která má objem 587 litrů. V obou případech se samozřejmě objem dá sklopením opěradel zadních sedadel (navíc přímo z kufru) zvětšit.

Pohonné ústrojí

Leon FR je sportovnější výbava, takže nejslabší motorizace z nabídky byste tu hledali marně. Motorová paleta začíná čtrnáctistovkou TSI s 92 kW a pokračuje testovaným 1.4 TSI 110 kW s technologií vypínání válců ACT.

Jak to funguje? Systém ACT je díky speciálnímu systému vaček schopen deaktivovat druhý a třetí válec (pohon ventilů, vstřikování a zapalování) v případě, že stačí méně výkonu – například při ustálené rychlosti nebo při velmi vlažném rozjezdu. Odpojení válců probíhá automaticky, přesto to v Leonu maličko cukne. Pokud se válce deaktivují, změní se zvuk motoru a na displeji se zobrazí nápis “2-válcový režim”. Odpojování válců funguje v jakýchkoliv rychlostech a nejednou se vám stane, že se vám nápis objeví i na dálnici. Bude to ale jen za ideálních podmínek.

Ptáte se, jestli to je a nebo není nějak znát na spotřebě paliva? Myslím si, že nijak výrazně. Pokud srovnám hodnoty spotřeby paliva u slabšího 1.4 TSI 92 kW, se kterým jsme jezdili v třeskutých mrazech koncem ledna, a 110 kW verzi, jsou si výsledné hodnoty spotřeby paliva velmi podobné. Silnější 1.4 TSI 110 kW ukázala na palubním počítači na konci testovacího týdne 6,2 l/100 km.

Pochválit je třeba řazení šestistupňové manuální převodovky. Její chod je přesný a jasně vymezený. Nestane se vám, že byste se netrefili a nebo že byste nějaký kvalt hledali. Ve spojení s motorem, který se nebojí otáček a má pro svižnou jízdu dostatečný výkon, je to vlastně naprosto v pořádku.

Jak se s ním jezdí?

Verze FR má v základní výbavě mimo jiné systém SEAT Drive Profile a sportovní podvozek. Naše auto ale mělo adaptivní podvozek DCC, jehož nastavení se provádí právě přes SEAT Drive Profile. Rozdíly jsou mezi komfortním nastavením a sportovním nastavením rozhodně znatelné, přesto ani ten sportovní není nepříjemně “prkenný”.

Při jízdě potěší velmi dobré odhlučnění motoru, ale i zbytku auta. Na palubě vládne pohodová atmosféra, při komfortním jízdním režimu se podvozek na 18″ kolech (v základu 17″) snaží zamaskovat nerovnosti a velké díry, má s tím ale docela dost práce. Při sportovním režimu naopak asfalt žehlí, ale tak, aby se kola co nejvíce dotýkala povrchu. Naladění podvozku se povedlo. Se změnou jízdního režimu se ale samozřejmě nemění jen nastavení podvozku, ale také zbytku auta.

Závěr

SEAT Leon třetí generace zraje jako víno. Výrobce se rozhodl pro velmi decentní facelift, který se zaměřil hlavně na vycizelování detailů u již tak dobře fungujícího celku. Podle nás se mu to povedlo, ale ocenit to nakonec musí hlavně sami zákazníci.

Aktuální nejnižší cena, za níž se dá nový SEAT Leon pořídit, je podle českého ceníku 343 900 Kč ve výbavě Reference, která není vůbec špatná. Testované 1,4 TSI ACT 110 kW ve výbavě FR vyjde minimálně na 499 900 Kč, za stejnou cenu se nabízejí stejní motorizace i s výbavou XCellence. Každopádně už teď se těšíme na to, až i Leon dostane nový motor 1.5 TSI Evo, se kterým bude jistě ještě mnohem lepší.

+
Prostorný interiér Na první pohled vypadá po modernizaci pořád stejně
Dobré jízdní vlastnosti Nemá v nabídce 4×4 ani "outdoorové" verze
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon 1.4 TSI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 395 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní
Točivý moment: 250 Nm při 1 400 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.0 s
Maximální rychlost: 215 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.9
Emise CO2: 114 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 282 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor: 2 636 mm
Pohotovostní hmotnost: 1241 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů
Ceník: ke stažení zde