Přestože se ve Španělsku přesunula většina pozornosti na značku CUPRA, SEAT tu stále je a prodává nová auta. Před časem například vylepšil svůj nejmenší crossover. Arona dostala novou verzi FR Limited Edition a my jsme ji vyzkoušeli v rámci testu.
Stará známá, ale vyfešákovaná
SEAT Arona je tu s námi už od roku 2017, následovala po představení prvního SUV značky Ateca. O čtyři roky později, v roce 2021 dostala decentní modernizaci, která se podepsala i na jejím designu. A že jde o úspěšný model, dokazují i její prodejní úspěchy. Vždyť v loňském roce to byl nejprodávanější model španělské značky, když se pro něj rozhodlo 89 tisíc zákazníků. To je navíc meziroční nárůst o 25,3 %.
Tento úspěšný model je přímým konkurentem Škoda Kamiq, stojí na stejné podvozkové platformě MQB-A0 a nabízí stejnou techniku (včetně mechanické páky ruční brzdy). Pohánět ji mohou tříválcové nebo čtyřválcové motory, poháněna jsou vždy pouze přední kola a v nabídce je manuální převodovka nebo dvouspojkové DSG.
Vzhledem k tomu, že už od modernizace opět uplynuly nějaké roky, rozhodl se SEAT letos na jaře Aronu opět osvěžit. Připravil si speciální verzi výbavy s názvem FR Limited Edition, kterou rozšiřuje výbavu a zároveň decentně upravuje vzhled. Dáte za něj 25 tisíc, ale dostanete opět o něco zajímavější auto.
Z pohledu vnějšího vzhledu je tu nový lak karoserie v odstínu šedá Graphene, přičemž ji lze kombinovat s bílou nebo černou střechou. Nová jsou i specifická 18“ kola v odstínu šedá Cosmo. Pokud by se vám šedá barva karoserie nelíbila, nemusíte smutnit, SEAT vám nabídne i další barvy. Vše ostatní už vychází z běžné výbavy FR, takže jsou tu také ostřejší nárazníky i jiná maska chladiče než u běžných verzí.
Pár drobných vylepšení je i v interiéru. Jde například o šedé výdechy klimatizace a topení, ale také například ozdobná obložení na výplních dveří a středové konzole, která jsou vyvedena v podobě matného tmavého hliníku. Za další příplatek 8 tisíc korun si můžete objednat i anatomicky tvarovaná sedadla, ale testovaný kousek je neměl. Pokud by je měl, bohužel by pak nemohl mít vyhřívaná přední sedadla.
Za volantem
Za těch 7 let motorová nabídka docela prořídla, zmizela naftová motorizace i verze na CNG a zůstaly pouze benzinové motory. Všechny z nich jsou přeplňované turbodmychadlem. Pro testované provedení FR Limited Edition jsou k dispozici pouze dvě motorizace: výkonnější 85kW litrový tříválec, kde je na výběr mezi šestistupňovou manuální převodovkou a DSG, a 1,5litrový čtyřválec se 110 kW ve spojení pouze s DSG.
Litrový tříválec je překvapivě čiperný, o čemž jsme se zmiňovali už před pár dny v testu Volkswagenu Golf se stejně výkonným čtyřválcem 1,5 TSI. Nejvíc je to znát zejména ve středních a nižších otáčkách (všech 200 Nm máte k dispozici ve 2000 ot./min), tedy v tom spektru otáčkoměru, v němž se při běžné jízdě pohybuje motor nejčastěji. Reakce na pohyby plynovým pedálem jsou rychlé, stejně jako samotná akcelerace auta. Že by vám chyběl při běžné jízdě výkon a dynamika? To se vám, pokud máte správně zařazeno, pravděpodobně nestane.
Při jízdě si samozřejmě toho typického tříválcového zvuku všimnete, zejména při výraznějším zrychlování, ale nepostřehnete prakticky žádné vibrace. Motor byl naladěn mnohem lépe, než u předchozí 81kW verze, protože jsme tentokrát nepozorovali to, že by v nízkých otáčkách motor duněl. Stále ovšem platí to, že jej nemá smysl vytáčet až k červenému poli, protože ve vysokých otáčkách už se jeho zátah nezlepší.
A spotřeba? Ta se v testu nejčastěji pohybovala kolem šestilitrové hranice. Při jízdě mimo město spadla pod 6, naopak ve městě vystoupala i k 7 l/100 km. Dlouhodobý kombinovaný údaj, který svítil na palubním počítači po týdenním testování, znamenal 6,3 l/100 km.
A co podvozek? Arona obouvala 18″ kola s pneumatikami 215/45 R18. Tato kombinace sice na autě na pohled vypadá hezky, ale při jízdě je znát, že bočnice pneumatik není úplně vysoká. Na větších nerovnostech se do kabiny přenášely rázy, ale překvapilo, že rány se od náprav prakticky neozývaly. Na hladké a klikaté silnici i díky takové konfiguraci dokáže překvapit. Ne snad, že by to bylo úplně zábavné auto, ale dokáže být až překvapivě svižné.
Cena
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji se dá SEAT Arona pořídit podle běžného ceníku od 499 900 Kč, ale SEAT aktuálně v České republice nabízí speciální akci s názvem Vamos a v rámci ní je Arona ještě o 10 tisíc levnější. Dostanete za to litrový tříválec TSI se 70 kW a docela slušnou výbavu. Testovaná Arona FR Limited Edition startuje s testovaným motorem na 579 900 Kč, pokud byste nechtěli manuál, ale chtěli DSG, pak si připravte 624 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | SEAT Arona FR Limited Edition 1,0 TSI 85 kW |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 999 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 85 kW/115 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 200 Nm při 2000 – 3500 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,6 s |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Převodovka: | 6° manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,6 – 5,9 l/100 km |
Emise CO2: | 122 – 130 g/km |
Objem nádrže: | 40 litrů |
Délka: | 4138 mm |
Šířka: | 1780 mm |
Výška: | 1552 mm |
Rozvor: | 2566 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1188 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 400 litrů |