test-2022-seat_arona_fr-10_tsi_81_kw- (2)

Test SEAT Arona FR 1.0 TSI 81 kW (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 19. 1. 2022


SEAT Arona je nejmenším crossoverem španělské automobilky a nedávno prodělala facelift. V rámci něj se decentně změnila zvenku, ale výrazněji uvnitř. A co jízda? Na to jsme se podívali v rámci redakčního testu.

Design

Modernizace v polovině životního cyklu se na Aroně nepodepsala nijak výrazně. Z pohledu exteriérového designu se v SEATu zaměřili hlavně na detaily. Přepracovaný je přední nárazník, do nějž mohou být na přání integrovány nové mlhové světlomety. Veškerá osvětlovací technika v přední části je tvořena LED technologií už od základní výbavy. Novinkou je i jiné logo výrobce v masce, toho si všimne ale pouze fajnšmekr.

Několik novinek – opět však stejně decentních – je i na zádi. Tvary jsou stejné, jiný je pouze nový spoiler spolu s difuzorem. Faceliftovanou verzi ale poznáte na první pohled podle označení modelu na víku zavazadelníku. Původní písmo totiž španělská automobilka vyměnila za nápis „psaný ručně“.

test-2022-seat_arona_fr-10_tsi_81_kw- (5)

Nakonec SEAT nabízí i tři nové designy kol a tři nové odstíny karoserie: Camouflage zelená, Asphalt modrá a Sapphire modrá. Všechny barvy karoserie lze ovšem kombinovat s jednou ze tří barev střechy: Midnight černá, Magnetic šedá a nový odstín Candy bílá.

Výrazně více změn se odehrálo v interiéru, který se proměnil podobně jako v Ibize. Palubní deska je zcela nová, přičemž jednou z největších změn je multimediální displej, který se přesunul až úplně nahoru a dostal nový systém i grafiku. K tomu je možné kvůli zrcadlení připojit mobilní telefon, ale pouze kabelem (USB-C). Bezdrátově to bohužel nejde, ale alespoň bezdrátové dobíjení mobilního telefonu nechybí. SEAT také zvětšil úhlopříčku displeje multimédií na 8,25″, za příplatek to však může být až 9,2″. Standardem je po faceliftu také digitální přístrojový štít Digital Cockpit s úhlopříčkou 10,25″.

Úplně stejná je i možnost příplatku za ambientní osvětlení. To má v závislosti na zvoleném stupni výbavy různou barvu osvětlení: Daring Red (FR), Aran Green (Xperience) nebo Honey (Style). Osvětleny jsou boční výdechy klimatizace. Je to sice efektní, ale pokud jste si nastavili vysokou intenzitu osvětlení, bude se výdech opravdu hodně odrážet v bočním okně a vy kvůli tomu špatně uvidíte do zpětného zrcátka.

test-2022-seat_arona_fr-10_tsi_81_kw- (13)

Neustále on-line a aplikace v telefonu

Moderní doba přichází do všech modelů všech značek a SEAT Arona není výjimkou. V rámci modernizace tak tento malý crossover dostal možnost komunikace s aplikací SEAT CONNECT App, kterou si musíte nainstalovat do telefonu. V autě je pak možné na dálku ovládat řadu funkcí, případně zkontrolovat jeho stav (například provozní údaje o jízdách, polohu zaparkovaného vozu nebo jeho stavu včetně dveří a osvětlení).

Kromě toho si lze v aplikaci nastavit upozornění, která majitele vozu informují o příliš rychlé jízdě auta, pokud je nastavený limit nebo o překročení hranice vymezené zóny – například pro děti s čerstvým řidičákem a podobně. Majitelé mohou dostávat také upozornění při pokusech o vloupání do vozidla a o jeho odcizení, odemknout či zamknout na dálku dveře nebo podobným způsobem aktivovat houkačku a výstražná světla pro snadnější nalezení vozu.

Za volantem

Při koupi modernizovaného SEATu Arona si můžete vybrat mezi benzinovými tříválci 1.0 TSI a čtyřválcem 1.5 TSI, případně 1.0 TGI, který spaluje CNG. U některých motorizací je na výběr také mezi manuální nebo automatickou převodovkou (DSG). Poháněna budou ale vždy pouze kola přední nápravy.

test-2022-seat_arona_fr-10_tsi_81_kw- (9)

Testovaný kousek poháněl výkonnější motor 1.0 TSI s 81 kW/110 koňmi a 200 Nm. Po týdenní zkušenosti lze jednoznačně říci, že tento motor je pro Aronu zcela dostatečný. Nedostatečnou dynamikou při běžné jízdě netrpí a rozhodně se nemusíte bát předjíždění na okreskách. Problém není ani jízda s naloženým autem na dálnici. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a maximální rychlost je 190 km/h.

Z pohledu akustiky nabídne auto poměrně slušné odhlučnění, ačkoliv motor při jízdě do přibližně 1500 ot./min trochu duní. Řešením je podřadit a posadit otáčky o něco výš. Tříválec zatahuje už kolem 1500 ot./min a táhne lineárně až cca ke čtyřem tisícům. Tam začne trochu uvadat, takže točit ho až k červenému poli nemá z pohledu lepší dynamiky moc důvod. Naopak při běžné jízdě stačí jezdit do 2500 ot./min, protože díky přeplňování turbodmychadlem má testovaná Arona dostatečně pružné zrychlení.

Spotřeba paliva se u testovaného kousku pohybovala nejčastěji mezi 6 a 7 l/100 kilometrů. Jízda zahrnovala z největší části město, doplněné dálnicemi a v nejmenším poměru pak okreskami. Jakmile jsme ale vyjeli za město po okresce, lze spotřebu paliva dostat i pod šest litrů.

test-2022-seat_arona_fr-10_tsi_81_kw- (15)

SEAT v koncernu Volkswagen platil za nejsportovnější značku a jeho modely tak byly laděny. Nejinak je tomu i u Arony, která se rozhodně nezalekne ani rychlejšího tempa. Karoserie se v zatáčkách nijak výrazněji nenaklání a v oblouku působí jistě. Přestože ale posádka bude vědět o nerovnostech, auto neodskakuje. Podvozek navíc celkově působil na 17″ kolech výrazně poddajněji než nedávno u Ibizy na 18″ kolech.

Závěr a cena

Facelift u crossoveru SEAT Arona vylepšil to, co vylepšit mohl. Moc toho ale nebylo, protože i před modernizací tohle auto jezdilo i vypadalo dobře. Největší změnou při modernizaci prošel interiér.

SEAT „modernizoval“ i ceny. Ty jsou – ostatně jako u všech výrobců – o něco vyšší, než když jsme SEAT Arona testovali naposledy. Nejlevněji dnes koupíte Aronu ve výbavě Style s motorem 1.0 TSI 70 kW za 469 900 Kč. Testované FR 1.0 TSI 81 kW začíná na 526 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Arona FR 1.0 TSI
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,999 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,81 kW/110 koní
Točivý moment:,200 Nm při 2000–3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.8 – 5.0
Emise CO2:,109 – 115 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,4153 mm
Šířka:,1780 mm
Výška:,1537 mm
Rozvor:,2566 mm
Provozní hmotnost:,1216 kg
Objem zavazadlového prostoru:,400 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

4 názory na “Test SEAT Arona FR 1.0 TSI 81 kW (2022)”

  1. Máme Aronu třiválec 81kw DSG spotřeba od 5.5 do 6,2 l.Auto je poměrně živoučký. Výbava Excelenc .Veliká spokojenost.Zaplatili jsme 515 tisíc.Do města ideální.Pro emerytní akorát.

  2. nechtěl bych to ani zadarmo, natož za to platit
    myslím že fabie III, byla stejně velká a začínala na 270, 280t?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru