Když chcete převážet lidi, nabízí se některá z osobních dodávek. Těch je na trhu hodně, ale pokud je chcete převážet s co největším komfortem a ne jen jako v autobuse, pak zase tolik možností není. Jednou z nich ovšem je Renault Trafic Spaceclass, který jsme vyzkoušeli v testu.
Pojízdná kancelář
Renault Trafic je model, který francouzská automobilka nabízí buď jako plošinu, čistokrevnou dodávku s plechovou zadní částí a nákladovým prostorem anebo jako kombinaci osobní a užitkové verze. Pak je tu ale ještě verze s názvem Spaceclass, která osobní verzi vylepšuje.
V přední řadě nabízí dvojici sedadel – pro řidiče a spolujezdce – a v dalších dvou řadách pak má další otočná, posuvná a vyjímatelná sedadla. Cestující v prostřední řadě tak mohou sedět buď ve směru jízdy nebo proti směru jízdy. Sedadla se dají odjištěním páčky na své základně otočit.
Mezi sedadly může být i stolek. Ten je výškově i podélně nastavitelný, jezdí v kolejnicích v podlaze. Z jeho útrob lze po obou stranách vysunout stolečky, na které se dá odložit například notebook anebo jídlo s pitím. Je to ale jen běžná destička, takže při jízdě by se jídlo vysypalo.
V testované verzi se dá podle technického průkazu odvézt opravdu pohodlně až 7 cestujících. Zadní lavice v testované výbavě Escapade totiž odveze trojici cestujících a lze ji změnit na lůžko. Cestující mohou využívat i spoustu odkládacích přihrádek, šestici čtecích lampiček, ale i konektory na USB anebo klimatizaci pro přední i zadní řady. Sedadla jen nemají moc výrazné boční vedení, takže v nich v utažených zatáčkách budete „plandat“.
Prostoru tady budou mít všichni dostatek a to jak pro svá těla, tak i pro zavazadla. Testovaný kus je v prodloužené verzi L2, díky čemuž je o 40 centimetrů delší. Vzhledem k tomu, že je zadní lavice posuvná (obecně je ale manipulace se sedadly hodně těžká a náročná), projevit se to může buď v prostoru pro cestující nebo v prostoru pro zavazadla. Objem zavazadelníku může být více než čtyři metry krychlové.
Za volantem
Kabina připomíná osobní auta. Renault sem dal podobné ovladače, ale i 8″ multimediální systém, který navíc funguje spolehlivě a vcelku rychle. Kaplička přístrojů má výhradně analogové budíky, které jsou přehledné, přičemž uprostřed je barevný displej palubního počítače. Také jeho ovládání je vcelku jednoduché a funguje přes tlačítka na volantu.
Posed je vyšší, vcelku pohodlný. Přední sedadla mohou být vyhřívaná a k dispozici je nastavitelná loketní opěrka – pro řidiče na pravou ruku, pro spolujezdce na levou. Potěší, že vše je při ruce a ovládání je intuitivní.
Největším nedostatkem auta je tak nakonec i jeho výhoda. Obrovský vnitřní prostor totiž znamená, že vytopit jej do požadované teploty zabere docela dost času a podobné tu bude i s vychlazením v létě. Tím spíše vzhledem k černé karoserii testovaného kusu. Trvá to dlouho navzdory rozvodu vzduchu od přední až do zadní části. Potěší, že výdechy topení na nohy jsou vyvedeny i ve druhé řadě sedadel, takže by zadním cestujícím neměla být na nohy zima.
Renault Trafic – verzi Spaceclass nevyjímaje – prošel v loňském roce faceliftem, který jej decentně omladil. Designově šlo pouze o drobnosti jako je například grafika světlometů a vpředu jejich fullLED provedení, spíše byla vylepšena výbava. Novinkou je třeba adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, hlídání jízdních pruhů, ale také rozpoznávání dopravních značek, automatická de/aktivace dálkových světel a podobně.
Jak jezdí?
Pod kapotou verze Spaceclass může být pouze největší z nabízených motorů pro Trafic. Jde o dvoulitrový naftový čtyřválec s výkonem 110 nebo 125 kW, přičemž v testovaném autě jsme měli ten silnější. Vzhledem ke 125 kW/170 koním a 380 Nm není testovaný Trafic vůbec pomalé auto. Technické údaje slibují zrychlení za 8,6 sekundy a maximální rychlost 185 km/h. Na dálnici se dokáže držet zvoleného tempa „kopec-ne kopec“.
Že jde o naftový motor je poznat hned od startu, nevibruje, ale je slyšet. Po zahřátí se motor trochu ztiší, ale ani tak není na palubě úplné ticho. Do kabiny hodně proniká aerodynamický hluk a pokud si budete chtít povídat třeba na dálnici, budete muset výrazněji zvýšit hlas. Tohle umí Mercedes-Benz třídy V i Volkswagen Multivan výrazně lépe, ale zároveň také stojí o desítky procent více…
Motor pohání pouze přední kola, za čtyřkolku si připlatit nemůžete. To oba výše zmínění konkurenti umějí (a bude to umět i Multivan T7). V našem případě byl motor spojen také s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou EDC. Její práci lze pochválit, řadí hladce a při běžné jízdě o ní prakticky nebudete vědět.
S autem jsme najeli několik stovek kilometrů převážně po dálnici. Spotřeba paliva se pohybovala podle naložení (od jednoho člena posádky po cca 400 kilogramů) mezi přibližně 8 a 9 l/100 km. Mimo město se při klidné jízdě dá dostat i pod 8 l/100 km.
Závěr
Pokud chcete auto na převoz lidí, ale nechcete „běžný“ autobus, máte na výběr mezi několika variantami. Ty se pak výrazně liší cenou, přičemž jednou z finančně nejvýhodnějších nabídek je právě Renault Trafic Spaceclass. Nižší cenu oproti některým jiným podobným dodávkám lze poznat zejména na hlučnosti v kabině, ale v jízdě i co do výbavy jde o hodně podobná auta. Cena verze Spaceclass v krátké verzi L1 se slabším 110kW motorem a manuální převodovkou startuje na 1,07 milionu korun, testovaná nejdražší verze začíná na 1,2 milionu korun s daní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Trafic Spaceclass Blue dCi 170 EDC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,125 kW/170 koní při 3 500 ot./min
Točivý moment:,380 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.6 s
Maximální rychlost:,185 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.2–7.8
Emise CO2:,188.6–203.7 g/km
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5480 mm
Šířka:,1956 mm
Výška:,1974 mm
Rozvor:,3498 mm
Provozní hmotnost:,2026–2233 kg
[/table]
Motor pohání pouze přední kola, za čtyřkolku si připlatit nemůžete. Pohon: všech čtyř kol. Tak si vyberte co chcete. Ten pisálek co si říká autor neví která bije…
Pisálek se překlikl v tabulce, to znamená, že neví, která bije? Každopádně díky za upozornění, Milane.
stejne bude u nas vzacnejsi nez jednorozec. Kdyz si k nemu nevezmete elektromobil nebo radeji dva tak vam ho neslozi a neprodaji, protoze se jim nehodi do flotilovych emisi…
Prosím vás, kde jste vzali to zrychlení za 8.6s? Při váze přes dvě tuny a 170hp leda tak ve snu. Reálně to má tohle auto za 12s.
Uvádí ho výrobce v ceníku: https://cdn.group.renault.com/ren/cz/pdf/pricelists/new-trafic-combi-van-price.pdf.asset.pdf/7c37a53cc3.pdf
výrobce samozřejmě uvádí kravinu, kterou není dlouhodobě schopen opravit, fyzicky to není možné, protože i 190koňový mercedes má zrychlení za zhruba 9,1-9,5 sekundy a má k dispozici 140 kW a 440 Nm, o lepší převodovce nemluvě (6 vs. 7 nebo 9 stupňů)
U tohohle typu aut se skoro vždy objednávalo v příplatkové výbavě povinně extra topení a klima pro zadek. Jinak to samozřejmě bylo utrpení.Nebo se pletu?