Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 11. 2024


Renault zahájil před několika týdny prodej zcela nového modelu, kterým se dostává do segmentu C. Nový Symbioz, jak se tahle novinka jmenuje, jsme otestovali. Volbu pohonné jednotky při jeho výběru nebudete mít složitou, nabízí se pouze jako hybrid, vybírat ale budete moci z několika verzí výbav. A jak se nám s tímhle autem jezdilo?

Doplňuje modelovou nabídku

Symbioz je model, který je v nabídce automobilky Renault úplně nový. V portfoliu se s délkou 441 centimetrů postaví mezi menší Captur (na délku 424 cm) a naopak větší Austral (na délku 451 cm).

Designově se od nich ale značně odlišuje, protože je to první model, který měl kompletně pod palcem nový šéfdesignér Renaultu Gilles Vidal. Jakkoliv na design předchozích Renaultů navazuje, na první pohled se liší – zejména předním LED denním svícením,které už nevychází přímo z hlavních světlometů a navíc vypadá (anebo alespoň podle designérů má vypadat) vždy jako půlka znaku automobilky.

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

Úplně jiné jsou ale i tvary hlavních světlometů, masky chladiče a nakonec i zadní části. Ze zadního pohledu zaujme také tvar světlometů. Ty se směrem ke středu auta zužují – podle automobilky „jako čepele skalpelu“ – a na jejich krajích z nich směrem dolů designově vystupují vertikální prolisy. Moderně vypadají také kola, jejichž design je (zejména kvůli aerodynamice) hodně plný. Ta zpočátku budou mít 18 nebo 19 palců, ale Renault slíbil, že se později nabídka rozšíří i o menší 17″.

V kabině tolik novinek není. To hlavní tu obstarává na výšku orientovaný displej multimediálního systému, který nemá vlastní systém značky Renault, ale stejně jako předchozí novinky běží na systému Google Automotive. I díky tomu je příjemně rychlý a má poměrně intuitivní ovládání. Potěší i grafika a stejně tak jemnost displeje. Ten se nachází i před řidičem, protože „budíky“ jsou také už pouze digitální, ale dá se samozřejmě měnit jejich grafika.

Přestože je tu velký středový displej, i tak tu Renault ponechal několik fyzických tlačítek, kterými se dají ovládat některé z funkcí. Ty na středovém panelu pod displejem slouží hlavně pro klimatizaci a topení. Ovládá se jimi teplota pro řidiče i spolujezdce, intenzita foukání, ofuk čelního skla a vyhřívání zadního okna, ale také vnitřní cirkulace vzduchu, směřování vzduchu anebo (de)aktivace klimakompresoru.

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

Důležité tlačítko je ale také nalevo od volantu. Je na něm symbol autíčka z ptačí perspektivy v kruhu. Pokud tlačítko 2x stisknete, aktivujete tzv. režim My Perso, v rámci kterého jste si předem mohli nastavit, které jízdní funkce a hlavně aktivní jízdní asistenty chcete mít aktivované a které naopak nikoliv. My jsme to využívali hlavně na ono otravné pípání po překročení maximální povolené rychlosti. Tím musí dnes být vybavena všechna nová auta.

Známý hybrid

Zatím jedinou pohonnou jednotkou, která může Renault Symbioz pohánět, je full-hybrid. Protože tohle auto stojí na platformě CMF-B, kterou používají například i Captur (ten má navíc takřka shodný rozvor náprav) nebo Arkana, možná už tušíte, že je to verze s 1,6litrovým benzinovým čtyřválcem, kterému pomáhají startér/generátor a elektromotor. Elektrickou energii systém ukládá do trakční baterie s kapacitou 1,2 kWh s hmotností jen 38 kg.

Není to ovšem takový hybrid, kde by kola poháněl vždy výhradně motor a elektromotor jen pomáhal. Tady je naopak základem pohonného ústrojí právě elektromotor, kterému spalovací motor pomáhá. Elektromotor má výkon 36 kW/49 koní a 205 Nm, dalších 15 kW/20 koní a 50 Nm přidává 12V startér/generátor a k tomu se pak přidává spalovací motor. Jde o atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 litru s výkonem 69 kW/94 koní a se 149 Nm točivého momentu. Motor má nepřímé vstřikování paliva, ale i přesto dostal filtr pevných částic. Pro co nejlepší účinnost a tedy nejnižší spotřebu paliva pracuje v Atkinsonově cyklu. Celkový systémový výkon, kterým jsou poháněna pouze přední kola, je 105 kW/143 koní, celkový systémový točivý moment je 250 Nm.

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

S motorem je spojena velmi zajímavě řešená automatická převodovka. Renault ji nazval jako Multimódová převodovka. Má totiž dvě rychlosti pro elektrický pohon a čtyři rychlosti pro spalovací motor a nemá klasickou synchronizaci. Ta u ní totiž není potřeba, protože srovnávání otáček na vstupní a výstupní hřídeli zastoupí elektromotor, který otáčky ozubených kol při přeřazení vyrovnává sám.

Za volantem

Tohle auto se nejvíc hodí pro klidnou jízdu, kdy nikam nepospícháte a jednoduše splynete s okolním provozem. V tomto režimu totiž předvede to, pro co bylo vyvinuto. Tady se totiž nejlépe cítí jeho hybridní pohonné ústrojí, které dokáže ve městě úplně v pohodě jezdit mezi 4 až 5 litry na 100 kilometrů. Když budete jezdit i mimo město, dostanete se nad 5. Když k tomu přidáte i dálnice a rychlosti na hranici povoleného maxima (podle GPS), počítejte asi se 6 l/100 km.

V klidném tempu také nejlépe funguje multimódová automatická převodovka. V klidném tempu řadí hladce, prakticky o ní posádka ani neví a spolupráce obou druhů pohonu je neznatelná, i protože elektromotor i spalovací motor mohou svoje převody využívat nezávisle na sobě. Celkem má převodovka naprogramovaných až 15 různých pracovních režimů, ale řidič mezi nimi rozdíly prakticky nepozná.

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

Zaškobrtnutí přijde, pokud s autem budete chtít jet ostřeji. Už ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál až na zem, se dočkáte letargické reakce, kdy auto nejdříve váhá, co má udělat, a teprve po nějaké chvilce začne převodovka podřazovat. Kvalty tam nakonec nějak poskládá a rychlost začne narůstat, ale po chvíli musí přeřadit znovu a opět to chvíli trvá. Po nějakém čase si na její chování zvyknete a naučíte se s ní pracovat, ale ostrá jízda vůbec není to, pro co je hybridní Renault Symbioz určen. Vždyť na převodovce není ani sportovní režim řazení.

Přesto tu není jen obyčejné „déčko“ pro jízdu vpřed, je tu ještě režim „B“, který má nastavenou vyšší míru rekuperace pro dobíjení baterie hybridního systému. V režimu „D“ je rekuperace pouze 15kW, zatímco v „B“ je to dokonce 50 kW, takže po ubrání plynu začne auto znatelně brzdit a rozsvítí i brzdové světlomety. Když budete předvídat, je možné po městě jezdit takřka bez brzdového pedálu a nechat auto brzdit pouze rekuperací. Pokud bude potřeba zastavit, na to už budete muset brzdový pedál použít, protože Renaulty neumějí rekuperací zbrzdit až do zastavení.

Ony nakonec ani samotné technické údaje neslibují žádnou rychlou jízdu. V kolonce zrychlení 0 až 100 km/h se dočteme o 10,6 sekundách a maximální rychlost je 170 km/h. V běžném provozu je ale tohle auto dostatečně rychlé, není problém ani s předjížděním na okresce, ale tam si musíte pohlídat to delší přeřazení pod plynem.

Test Renault Symbioz E-Tech full hybrid | 2024

Klidné jízdě odpovídá také naladění podvozku. Ten je spíše měkčí, přesto není měkký až příliš. Auto se do zatáčky sice nakloní, ale nepřipadali jsme si jako na lodi. Kola se drží asfaltu i na rozbité silnici a Symbioz nikam neodskakuje.

Závěr a cena

Nový Renault Symbioz je autem, které doplňuje nabídku francouzské automobilky a nahrazuje vlastně hned několik modelů. Pořídit by si jej měli majitelé, kteří jezdí staršími modely Scénic nebo například Mégane Grandtour. On je totiž vlastně jejich takovou kombinací, protože nabízí nejen dostatečně prostornou kabinu, ale i velký kufr. Do toho se vejde až 624 litrů zavazadel (pokud jsou zadní posuvná sedadla úplně vpředu a 460 litrů pokud jsou naopak vzadu). S hybridním pohonem to není sice auto pro ostrou jízdu, ale ta klidná mu jde skvěle. Doprovodí to slušným odhlučněním, komfortem i pěknou spotřebou paliva.

A co prozradí český ceník? Jak už bylo řečeno, nabízí se aktuálně pouze s testovaným hybridním pohonným ústrojím, ale ve čtveřici výbav, přičemž testované auto bylo v té nejvyšší Iconic, jejíž ceníková cena startuje na 829 tisících korunách. Základní cena je ovšem o poznání nižší, ve výbavě Evolution auto startuje na 699 tisících korunách.

Technické údaje:

Auto:

Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

69 kW/94 koní při 5 600 ot./min (spalovací motor)
+ 36 kW/49 koní (elektromotor)
+ 15 kW/20 koní (startér-generátor)
= 105 kW/143 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

149 Nm při 3600 ot./min (spalovací motor)
205 Nm (elektromotor)
+ 50 Nm (startér-generátor)
= 250 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

10,6 s

Maximální rychlost:

170 km/h

Převodovka:

multimódová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

4,6 – 4,8 l/100 km

Emise CO2:

105 – 108 g/km

Objem nádrže:

48 litrů

Délka:

4413 mm

Šířka:

1797 mm

Výška:

1575 mm

Rozvor:

2638 mm

Provozní hmotnost:

1498 – 1551 kg

Objem zavazadlového prostoru:

460 – 624 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru