Test Renault Scénic dCi 110

Autor: Pavel Srp - 18. 5. 2017


Rodinná MPV jsou dnes v nabídce automobilek spíše výjimkou, ale Renault se jich stále drží. Koncem minulého roku zahájil prodej dvou MPV Scénic a Gand Scénic. Kratší z nich jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Dorazila verze v nápadné žluté barvě, která byla vybavena vznětovým motorem 1.5 dCi s výkonem 81 kW/110 koní a s točivým momentem 260 Nm. Tím nejzásadnějším jsou ale velká 20“ kola. Jak se s takovým autem jezdí?

Design

Vzhledově se čtvrtá generace Renaultu Scénic docela povedla, jde o kompaktní MPV s líbivými tvary. Z boku nejvíce vyniknou obrovské 20“ disky, díky nimž auto vypadá stále spíše jako koncept, ale také výrazná boční linka oken i prolisy na dveřích. Oběma stranám dominují světlomety, které mohou být vybaveny technikou LED, pro denní svícení navíc s technologií „Edge Light“, zadní světla dostala zajímavý 3D efekt.

Podobné je to také v interiéru, který se podobá ostatním novým modelům značky jako je Mégane nebo Talisman. Palubní desce dominuje ve vyšších výbavách velký dotykový displej multimédií, který je umístěn na výšku. Přes displej se ovládá celé auto, mechanické ovladače jsou tady prakticky pouze pro klimatizaci a topení či pro vyhřívání sedadel. V případě testovaného exempláře je ještě doplňují tlačítka pro (de)aktivaci ekologického režimu, systému Start/Stop a automatického parkovacího asistenta. Rádio i telefon se ale dají ovládat také na ovladači za volantem.

Vnitřní prostor

Kratší, testovaná verze Scénic je pětimístná, delší Grand Scénic může být sedmimístný. Přední sedadla nabídnou dostatek místa v podélném směru i na hlavu, výjimkou je jen prostor pro kolena cestujících u středového tunelu, která do něj mohou narážet. Sedadla mají příjemně dlouhý sedák, jsou tuhá, ale s nevýrazným bočním vedením. Potěší dobrý výhled do všech stran i head-up displej promítající údaje na průhlednou destičku.

Horší je to však s prostorem na zadních sedadlech. Vzadu jsou tři samostatná sedadla, která jsou umístěna výše než ta přední, přesto s místem pro hlavu u průměrně vzrostlého pasažéra není problém. Není zde kam pohodlně složit nohy, pro kolena je tu místa opravdu málo. Několik centimetrů ubraly i výklopné stolečky. Pro děti je to tu ale ideální…

Zadní lavice se dá posouvat vpřed i vzad, což dokáže změnit objem zavazadlového prostoru, jehož základní hodnota je 572 litrů (506 dm³). Opěradla sedadel se dají samozřejmě sklopit, vznikne pak téměř rovná podlaha. Další věci lze odložit i do mnoha odkládacích prostorů v interiéru, například do opravdu velké a hluboké konzole mezi sedadly. Ta se dá navíc jednoduše posouvat vpřed nebo vzad. Zajímavě je řešená i přihrádka před spolujezdcem, která se nevyklápí, ale funguje spíše jako „šuplík“.

Pohonné ústrojí

Testovaný vůz byl vybaven základním naftovým motorem 1.5 dCi 110. Číselné označení prozrazuje jeho výkon v koních. Agregát o objemu 1,5 litru, který je přeplňovaný turbodmychadlem disponuje výkonem 81 kW/110 koní a točivým momentem 260 Nm. Nabízí se s manuální šestistupňovou převodovkou, kterou měl testovaný vůz, a nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC.

Motor nemá síly na rozdávání, což ostatně prozrazují i prosté technické údaje. Z 0 na 100 km/h se Scénic rozjede za 12,4 sekundy a maximální rychlost je 183 km/h. S motorem je třeba pracovat, řadit a pak není problém ani při předjíždění. I naložené auto nemá problém s udržením povolených dálničních rychlostí, ale pružné zrychlení mu chybí. Převodovka by mohla být přesnější a řazení preciznější.

Potěší spotřeba paliva. Ačkoliv výrobce slibuje hodnoty začínající číslicemi „3“ a „4“, praxe je horší. Aby však spotřeba paliva klesla pod 5 l/100 km, to úplně nereálné není. Je ale třeba jet opravdu defenzivně. Nejčastěji se hodnoty pohybují kolem pětilitrové hranice.

Jízda

Na jízdě nás nejvíce zajímalo, jak se čtvrtá generace Renaultu Scénic chová s 20“ koly. Jde totiž o jedinou možnost, kterou na auto můžete obout. Vůz navíc dostal velmi zvláštní pneumatiky s rozměrem 195/55 R20. Děsíte se ceny pneumatik? Renault tvrdí, že není třeba, protože na výrobě pneumatik se domluvil se třemi společnostmi, takže by jejich cena měla být rozumná.

To, že na autě může být pouze jediná možná kombinace kol a podvozku, usnadnilo práci inženýrům. Ti tak nemuseli ladit auto pro několik průměrů disků i velikost pneumatik. A jak se jim to nakonec povedlo? Není to špatné, ačkoliv pružení je tužší a od kol se tu a tam nějaké rázy ozvou. Že jsou na autě tak velká kola bychom při jízdě nepoznali.

Jenže díky pouhým 195 mm širokým pneumatikám je sice příjemně nízká spotřeba paliva i valivý odpor, ale více než 1,5tunové auto s nimi ztrácí na ovladatelnosti. Scénic při svižnější jízdě poměrně brzy ztrácí přilnavost a stává se nedotáčivým. Plusem budiž fakt, že u rodinného MPV se častá svižná jízda úplně neočekává.

Samotný motor i zbytek auta je vcelku dobře odhlučněn. Trochu péče by si zasloužila ještě optimalizace obtékání vzduchu u krytů vnějších zpětných zrcátek, která zejména v dálničních rychlostech produkovala poměrně výrazný hluk.

Zapracovat by se dalo i na nastavení adaptivního tempomatu, který nejen, že funguje jen od 50 do 160 km/h, ale vypne se po sešlápnutí spojky a často detekuje i auta ve vedlejším pruhu, kvůli kterým pak brzdí.

Závěr

Tím nejvýraznějším, co zaujme na novém Renaultu Scénic je vzhled, jemuž vévodí obrovská kola. Potěší úsporností a spotřebou paliva, stejně jako praktickými odkládacími schránkami a přihrádkami. Méně však potěší místem na zadních sedadlech, ale také některými drobnými nedotaženými detaily. V zásadě jde ale o auto, které potřeby rodiny s malými dětmi ale splní. A pokud by velikostí nestačilo, je tady ještě jeho prodloužená verze Grand Scénic.

A co cena? Základní verze stojí 449 000 Kč, jde o výbavu Life s benzinovým motorem Energy Tce 1115. Testovaná vznětová verze začíná ve vyšší výbavě Zen na 544 900 Kč. Za automatickou převodovku EDC se připlácí 50 tisíc Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Design,Prostor na zadních sedadlech
Spotřeba paliva,Motor by klidně mohl být výkonnější
Odhlučnění motoru,Aerodynamický hluk kolem zrcátek
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5792″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Scénic dCi 110
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,81 kW/110 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.4 s
Maximální rychlost:,183 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.0 / 4.4 / 3.8
Emise CO2:,136 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4 406 mm
Šířka:,1 866 mm
Výška:,1 653 mm
Rozvor:,2 734 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 578 – 1 607 kg
Objem zavazadlového prostoru:,572 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru