Test Renault Mégane GT Energy TCe 205 4Control (EDC)

Autor: Pavel Srp - 31. 7. 2016


Nový Renault Mégane přijel na český trh koncem února a rovnou přivezl i sportovní verzi GT. S tou jsme se svezli rovnou při prvním seznámení, ale teď jsme Mégane GT prověřili při týdenním testování, které toho odhalí mnohem více. A co jsme zjistili?

Renault Mégane GT Energy TCe 205 EDC 4Control – jak zní jeho celé jméno – je sice na první pohled složitá změť slov, ale ono to je vlastně nakonec docela jednoduché. Energy TCE označuje benzínový přeplňovaný motor 205 výkon v koňských silách, EDC novou dvouspojkovou automatickou převodovku a konečně 4Control natáčení kol zadní nápravy.

Test-Renault-Megane-GT-Energy-TCe-205-4Control-EDC-p1

Stojí před námi aktuálně nejsilnější a nejvýkonnější provedení Méganu. Přeplňovaný benzínový čtyřválec nabízí z objemu 1,6 litru výkon 151 kW/205 koní a točivý moment 280 Nm. Jde vlastně o stejnou pohonnou jednotku, kterou má Clio R.S. (mimochodem zítra vracíme Renault Clio R.S. Trophy…) , avšak díky změně výfukového systému (ačkoliv jsou na zádi koncovky po obou stranách, pravá je falešná) bylo dosaženo vyššího výkonu o 4 kW/5 koní a točivý moment povyrostl o nezanedbatelných 40 Nm! Díky tomu Mégane GT zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. A to i přes hmotnost atakující 1,5 tuny. Motor má dostatečný výkon v jakékoliv situaci. S autem dokáže velmi slušně zahýbat. Má navíc poměrně kultivovaný a tichý chod. To je samozřejmě pro někoho dobře, pro jiného nikoliv…

Motor je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC, která přenáší výkon na přední kola. Pokud budete s autem popojíždět v městských kolonách, připravte se na občasné drobné cuknutí při častém přidávání a ubírání plynu. Když bude jízda plynulá, neřku-li svižná, řadí převodovka velmi dobře, přesto by klidně mohla být o fous rychlejší. Pomoci ji lze páčkami pod volantem. Ty jsou přichyceny ke sloupku volantu, nikoliv k samotnému volantu, takže se při zatáčení neotáčejí. Převodovka má nejen komfortní režim, ale nechybí ani sportovní režim, který posune přeřazení až k červenému poli, ale ani manuální režim – přesto převodovka v červeném poli sama zařadí vyšší rychlostní stupeň.

Test-Renault-Megane-GT-Energy-TCe-205-4Control-EDC-p2

Sedm rychlostních stupňů se projevuje na spotřebě paliva. Při běžné klidnější jízdě se dá v klidu jezdit do 6,5 l/100 km, ale pokud na pedál plynu zatlačíte, počítejte s tím, že spotřeba bude výrazněji růst. Pokud budete řezat zatáčky na okreskách, pak počítejte se spotřebu nad 10 l/100 km. Dálniční přesun se 140 km/h na tempomatu znamená něco přes 7 l/100 km a 3000 ot/min.

Ještě o něco více než v Talismanu jsem si v Mégane GT užíval systém natáčení kol zadní nápravy 4Control. Díky této funkci se z 4 359 mm dlouhého auta stane auto, kterému byste řekli snad metry dva. Je neskutečně obratné, skvěle zatáčí a ve vysokých rychlostech je velmi stabilní. Kola zadní nápravy se natáčejí v závislosti na natočení předních kol, do rychlosti 60 km/h (resp. do 80 km/h ve sportovním režimu „R.S.“) se zadní kola natáčejí proti směru předních kol (maximálně o 2,7°), po překonání této rychlosti se smysl a směr otáčení obrátí a zadní kola se otáčejí stejně jako ta přední. Při rychlosti 60 (resp. 80) km/h jsou přitom kola rovně. O řízení natáčení kol se stará samostatná řídící jednotka, která je umístěna přímo na zadní nápravě. A věřte mi, že to opravdu poznáte, ale první svezení vás překvapí, protože auto se chová trochu jinak než jste zvyklí.

Renault Mégane GT se od „běžných“ modelů liší nejen designem, k němuž se ještě dostaneme, ale také technicky. Kromě již zmíněného silného benzinového motoru a řízení všech čtyř kol, jde také o jiný typ posilovače řízení s vcelku ostrým převodem, ale bez výraznější zpětné vazby, větší jsou přední brzdy s kotouči o průměru 320 mm a jinak naladěn byl také podvozek. Ten je sice tužší, ale stále je dostatečně poddajný, aby Mégane GT dokázal beze zbytku splnit také roli každodenního auta.

Test-Renault-Megane-GT-Energy-TCe-205-4Control-EDC-p4

Jenže s tím přichází právě i několik kompromisů. Jedním z nich je třeba nevypínatelná a vlastně ani neomezitelná stabilizace. S tím můžete mít problémy na výjezdech ze zatáček. Vcelku vysoký výkon se ztrácí na vnitřním odlehčeném kole, takže stabilizační systém zasáhne a omezí výkon. Eliminovat se to dá do jisté míry citlivějším zacházením s plynovým pedálem, ani tak to ale není příliš „sportovní chování“. A je to škoda, protože jednoduchá zadní náprava umí předku pomoci zatáčet svým odlehčením, ale přesně možná právě to je ten důvod, proč stabilizace není vypínatelná…

Zapomněli jsme na design, ten je na aktuální generaci modelu Mégane také velmi výrazný. Následuje Talisman a přináší podobné tvary – masku chladiče, přední světlomety, ale zejména zadní světlomety, které procházejí téměř celou zadní částí. Verze GT navíc přidává agresivněji tvarované nárazníky – zadní s difuzorem a dvojicí koncovek výfuku, jiné nástavce prahů, větší 17″ kola či například všudypřítomné označení Renault Sport (na předních blatnících, na víku kufru, v interiéru, ….).

Interiér je mimochodem také velmi povedený. Na první pohled zcela jistě zaujmou sportovní sedadla s logem Renault Sport na opěrkách hlavy, ale také velký displej multimediálního systému u R-Link2, který je umístěn na stojato. V tom se dá nastavit prakticky celé auto – od jízdních režimů „Multi-Sense„, přes vzhled jednotlivých displejů (budíky před řidičem, head-up displej i displej tohoto systému), ale zobrazuje také navigaci, rádio a podobně. Díky jeho velikosti je skvěle vyřešeno zobrazení, a tak je na hlavní obrazovce možné vidět v přehledných obdélnících prakticky vše – navigaci, rádio, klimatizaci, …

Test-Renault-Megane-GT-Energy-TCe-205-4Control-EDC-p3

Protože se prakticky vše odehrává přes displej a pouze dotykem, odvrátí to řidičovu pozornost. Alespoň, že zvýšení nebo snížení teploty má vlastní otočné ovladače, ale například zvýšení (nebo snížení) hlasitosti rádia je potřeba udělat dotykem tlačítek vedle displeje (a nebo ovladačem pod volantem). Přišlo mi, že rádio nemělo tak dobrý signál rádia, na který jsem v místech, v nichž jsem s ním projížděl, zvyklý z jiných aut.

Místa je v interiéru dostatek, čtveřice průměrně vzrostlých pasažérů se může zcela bez problémů vydat i na delší trasu. Přední sedadla nabízejí velmi dobré boční vedení, ale i dostatek místa do všech směrů. Podobné je to i na zadních sedadlech – pokud neměříte více než 190 cm, nebudete tu mít problém, pokud jste vyšší, možná se budete opírat o střechu. Zavazadelník má ve své třídě průměrný objem 384 litrů, který se dá samozřejmě sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit. Vznikne tu však poměrně velký schod.

Renault Mégane GT není hot hatch, to bude opět až verze R.S., přesto se umí v běžné světě pohybovat velmi svižně. K jeho skvělé obratnosti pomáhá systém řízení všech kol 4Control, ale vrásky na čele může naopak vytvořit nevyínatelná stabilizace. Verze GT dokáže navíc zcela bez problémů splnit roli každodenního auta, pokud by vám byl hatchback malý, stačí ještě chvíli počkat a na trhu se objeví i ve verzi kombi, u Renaultu tradičně označované jako Grandtour. Základní cena je stanovena na 589 tisíc Kč, v této částce už je ale velmi bohatá výbava a již zmíněný silný benzínový motor a automatická převodovka.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Mégane GT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 618 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,151 kW/205 koní v 6 000 ot./min
Točivý moment:,280 Nm v 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.1 s
Maximální rychlost:,230 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.8 / 4.9 / 6.0
Emise CO2:,134 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4 359 mm
Šířka:,1 814 mm
Výška:,1 447 mm
Rozvor:,2 669 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 467 – 1 538 kg
Objem zavazadlového prostoru:,384 / 1 247 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru