Renault v minulém roce představil modernizované modely Mégane. Týkalo se to kompletní nabídky pětidveřového hatchbacku, kombi, ale i sedanu. A právě sedan s označením GrandCoupé jsme otestovali. Dorazil s naftovým motorem Blue dCi 115 a s automatickou převodovkou EDC.
Facelift je menší než u sourozenců
Když se podíváme na hatchback i kombi Grandtour a pak na sedan GrandCoupé, zdá se, že právě na sedanu je změn nejméně. Nový je předek, kde se změnil nárazník, maska chladiče a světlomety, ale zboku (jen nová kola s průměrem od 16 do 18 palců) a zezadu se toho mnoho neměnilo. Vzadu zůstaly i původní světlomety, ale u obou dalších karosářských verzí jsou nové, kompletně LEDkové i s dynamickými ukazateli směru.
Novinky jsou i v interiéru, jednou z těch výraznějších je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 7″ nebo 10,2″ a možností změny grafiky a několika šablonami. Na středovém panelu je také nový dotekový displej s úhlopříčkou až 9,3 palce, ale nově jsou tu i ovladače pro klimatizaci a topení. Před modernizací bylo vše nutné ovládat prostřednictvím displeje, ale toto nové řešení je rozhodně uživatelský přívětivější. Umístění displeje přesto zůstalo na výšku. Potěší, že oba displeje mají velmi dobré rozlišení i pěknou grafiku. A je tu nově (kromě základní výbavy Zen) i taková drobnost jako například bezrámové vnitřní zpětné zrcátko.
Za volantem
Pod kapotu sedanu Mégane GrandCoupé můžete zvolit jeden ze dvou motorů, přičemž jedním z nich je benzinový čtyřválec TCe 140, tím druhým testovaný nafťák Blue dCi 115. Oba dva lze kombinovat jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC. V každém případě jsou ale poháněna jen přední kola.
Naftový motor je poměrně tichý – a to jak po startu, tak i při jízdě. Trochu zvláštní jsou ale jeho reakce na sešlápnutí plynového pedálu, protože hned, jakmile sešlápnete plynový pedál, vystřelí vpřed. Je to ale jen takové drobné škubnutí, protože pak se naopak rozjíždí s poměrně velkou letargií. Převodovka ale funguje hezky, její řazení je hladké motor se snaží držet v optimálních otáčkách.
Dynamika není silnou stránkou testovaného Mégane a kultivované reakce na plynový pedál také ne. Potěší ale spotřebou paliva, která se dá mimo město dostat i pod 5 l/100 km, ve městě a na dálnicích pak nepřeleze 6 l/100 km.
Podvozek je naladěn hodně komfortně. Na kvalitní silnici se Mégane příjemně pohupuje, ale tato pohoda skončí jakmile přijdou ve vyšší rychlosti nějaké nerovnosti. V tu chvíli totiž začnou být kola nejistá a v zatáčkách odskakují. I to dává jasný důkaz, že testovaný Mégane GrandCoupé je naladěn hlavně na klidnou a komfortní jízdu.
Prostornost
Jde o sedan nižší střední třídy, tedy auto, které u nás není příliš oblíbené. Češi mají rádi hlavně kombíky, ale přesto dokáže Mégane potěšit objemem kufru, který je 550 litrů. Problémem sice může být, že se do něj nedají naložit žádné vysoké předměty, ale dlouhý je podobně jako kombík. Praktické také je, že konstrukce otevírání nezasahuje do prostoru zavazadelníku a schovává se pod čalouněním.
V autě bez problémů odjede čtveřice průměrně vzrostlých cestujících, přičemž budou mít dostatek prostoru ve všech směrech. Na předních i na zadních sedadlech jsou výdechy klimatizace a topení i USB sloty pro dobíjení mobilních zařízení.
Je chytřejší
Renault si i pro Mégane GrandCoupé připravil také nové asistenty a pomocníky při řízení. Novinkou je tak například adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, který nejen, že umí dodržovat rychlost a odstup od před sebou jedoucího vozidla, ale umí také zastavit a sám se rozjet (do 3 sekund).
O zastavení auta v nouzové situaci, kdy se například řidič dostatečně nevěnuje řízení anebo auto před ním náhle začne brzdit, se postará i Systém aktivního nouzového brzdění. Ten tu sice byl i předtím, ale nově je vylepšen o detekci chodců. Dalším užitečným prvkem zejména ve městě je i Systém Rear Traffic Alert. Ten řidiče upozorní před přijíždějícími vozidly při couvání.
Samozřejmě nechybí ani jiné, dnes zcela běžné asistenty, jako je varování před opuštěním jízdního pruhu, systém sledování únavy řidiče a systém sledování mrtvého úhlu.
Závěr a cena
Testovaný Renault Mégane GrandCoupé je po faceliftu autem, které působí dojmem, jako by se ho facelift týkal méně, než jeho sourozenců v podobě pětidveřového hatchbacku a kombi Grandtour. Tohle auto totiž hůř vypadá, ale i jezdí. Na druhou stranu potěší komfortním a houpavým podvozkem, který na kvalitní silnici posádku hýčká. A navíc má poměrně nízkou spotřebu paliva.
Potěšilo, že v interiéru automobilka ustoupila od výhradně dotekového ovládání auta přes displej a opět vrátila mechanické ovládání klimatizace. Řidič tak může teplotu i některé další funkce ovládat o poznání intuitivněji a nemusí pokaždé odvrátit zrak, aby se dotkl displeje na tom správném místě.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji Mégane s karoserií sedan pořídíte za 460 000 Kč v nižší výbavě Zen s benzinovým motorem TCe 140. Za testovaný kus ve vyšší výbavě Intens ale zaplatíte minimálně 583 000 Kč, je to nejdražší verze z nabídky. A to je ve srovnání s 596 900 Kč (bohužel s 6MT) za Octavii 2.0 TDI 85 kW v prostřední výbavě Ambition, která je větší (má jen kratší rozvor náprav) a celkově lepší, docela hodně peněz.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Renault
Typ:,Mégane GrandCoupé Blue dCi 115 EDC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/1150 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,270 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.2 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7
Emise CO2:,121 g/km
Objem nádrže:,49 litrů
Délka:,4632 mm
Šířka:,1814 mm
Výška:,1443 mm
Rozvor:,2711 mm
Provozní hmotnost:,1394–1481 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]