Kdo dnes ťuká na redakční bránu? Úchvatně občerstvený Renault Austral. Navíc v nejfajnovější verzi esprit Alpine s dvacetipalcovými černými koly s diamantovým efektem. Zejména však ale s výkonem 200 koní. Což přímo vybízí k asfaltovému skotačení.
Model Austral si vykoledoval jméno s jasnou intencí. Pochází z latinského slova australis, což znamená jižní. Evokuje jižní polokouli, pohostinné podnebí, přírodu, volnost a dobrodružství. Líbivé SUV má zkrátka vábit k cestování a objevování.
Jeho geneze spadá do března 2022, kdy byl představen coby nástupce modelu Kadjar. Veřejnost jej poprvé mohla hltat na Pařížském autosalonu v témž roce. Během prázdnin se pak spustila výroba.
V našem giga rychlém exkurzu přeskočme do dubna 2025, kdy Austral podstoupil zkrášlovací zákrok v podobě faceliftu. A právě od něj přebíráme klíček, podobající se nadýchanému toastovému chlebíčku.
Delikátní požitek
Prohlížíme si vymazleně odvážnou masku, posetou decentními kosočtverci v perfektním šiku připomínajícím 300 Spartánů u Thermopyl. Adaptivní Matrix LED světlomety jsou řezané jako oštěpy elitních hoplítů. Denní světla zase navozují přísně ostré fragmenty ledových krystalů na nehostinném cípu Norska. Uvnitř září logo Renaultu jak dubajská Burj Khalifa, do jehož centra se sbíhají rafinované linie kapoty.
Boky vozu se táhnou plynule jako pahorky dun na nekonečné poušti, přerušované občasným prudkým monzunem načrtávajícím výraznější kontury. Slovy svérázného rapera Yzomandiase – krása střídá nádheru. Identická písnička pokračuje v zadním revíru, jenž díky vrstvení a střídání tvarů vyvolává iluzi pohybu i v klidu.
Lékořicově černá střecha v synergii se sytě modrým lakem Naxos dovršuje epicky estetický dojem. Jako by designéři posbírali kousky noční havajské oblohy a sevřeli je do elegantních tvarů. A nekončíme. Francouzská brigantina pluje na dvacetipalcových kolech, jež se špetkou hyperboly vytvářejí hypnotizující vítr.
Austral exteriérově zhmotňuje těkavé tango peřejí na horské řece a spojuje ho s grácií umělce připraveného vystoupit na městském bulváru v Bordeaux. A jak si veze galský manekýn uvnitř? Vstupujeme do prémiové kajuty, kde nás nečeká welcome drink, nýbrž dramatický jingle.
Lavina lahodnosti
V elektricky nastavitelných sedadlech s alcantarou nám je příjemně jak v luxusním kupé nočního vlaku Transsibiřské magistrály. Tělo s citem obejmou, posádku tiše ukolébají, paralelně ovšem výtečně podrží v nevyzpytatelné zatáčce pod Mont Blancem. Za povedený patriotický prvek platí výšivky francouzské trikolóry u hlavové opěrky a bočních částech opěradla. Nadto si vpředu užíváme masážní funkci.
Ceníme hladký věnec, rovněž prošitý Alcantarou, který se výtečně třímá. Nicméně nikdy nedosáhneme bezmezné euforie, pakliže ihned nepoběží propojení s chytrým telefonem. CarPlay zrcadlíme střelhbitě. Na centrálním tunelu inženýři bombasticky zvolili bezdrátové nabíjení, u něhož díky velkorysým rozměrům nemusíme pracně hledat správnou pozici.
Úložné přihrádky konstruktéři nadefinovali chytře jako tajné skříňky ostříleného curyšského hodináře. Za zmínku stojí posuvná monumentální loketní opěrka. Když s ní manipulujeme, připadáme si jako piloti Boeingu 737-800.
Superlativy musíme zasypat vertikální dvanáctipalcový dotykový displej, který „doručuje“ kvalitní přehlednost i spěšné reakce. Stejně tak široký digitální kokpit vzbuzující horizont rozsvícené půlnoční Marseille. Vynikající grafika! To se týká taktéž průhledového displeje, jehož rozlišení detekujeme zřetelné jako hranice stínu v mrazivém helsinském rozbřesku.
V globálu činí obrazovky 984 cm², tedy nefalšovaná porce užitečné zábavy. Multimediální systém openR link s integrovanými službami Google skýtá navigaci v reálném čase, hlasové ovládání a více než stovku aplikací! Integrovaná kamera umí rozpoznat šoféra a automaticky nastavit jeho profil, včetně zrcátek, sedaček a nahraných „appek“.
Zastavme na chvilku ve stanici Prostornost. Vepředu si dopřáváme tolik místa, že se můžeme oddávat valčíku i s roztaženými lokty. Nicméně ani tchán s tchyní vzadu na lavici s posuvem 16 centimetrů nemusí trpět jako studenti v pondělní tramvaji na Vítězném náměstí. De facto se mají báječně jako milionáři na dovolené. Zavazadelník se sice nedá připodobnit ke skladu zahradního nábytku, nicméně nabízí chytře dimenzovaný objem až 657 litrů. Při sklopení zadní lavice dokonce bezvadných 1736 l.
Sehranost každým coulem
Alors on danse, čili pojďme tancovat. Renault Austral E-Tech 200 pohání full hybridní soustava. Tu tvoří nový tříválcový motor o objemu 1.2 litru s turbodmychadlem v kombinaci s elektromotorem, lithium-iontovou baterií a inteligentní multimódovou převodovkou s dvěma stupni pro elektromotor a čtyřmi pro spalovací motor. Celkový kombinovaný výkon dosahuje 146 kW, respektive dvou set koní.
Jestliže refreshovaný austral něco symbolizuje, jedná se o absolutní tichost. Zážehový tříválec se silou 130 koní hraje jako něžný bubeník stojící stranou, anobrž pohánějící kapelu permanentně vpřed. V metropoli ale primárně maká elektromotor, neb Renault slibuje až osmdesát procent městských transferů bez emisí. Na strašnických semaforech tak s baterkovou subvencí vystřelujeme promptně jako Peter Sagan pro zelený trikot.
Drahnou dobu jsme nehasili s vozem, jenž by dokázal tak vytříbeně dělit sílu mezi ticho a výkon jako austral. Za další signifikantní znak mondénního parádníka označme plynulost. Přechod z elektromotoru na benzin neodhalí ani sbor ruských špionů skrytých v koberci. A pokračujme na orbitě chvály. Na hladkých rakouských silničkách proplouvá harmonicky jako polární liška mezi sněhovými závějemi.
Řízení hodnotíme v globálu jako přesné jako dirigentovy pokyny vůči poslušnému orchestru. Na neopravené silnici nedaleko Hříškova poseté nášlapnými minami v podobě závažného počtu výmolů sem tam nějakému zásahu jako Bratrstvo neohrožených neutečeme, nota bene na našich 20″ kolech. O to větší jistotu s absencí klopýtání budí v serpentinách Lužických hor. Mimochodem, ani v tempu, jež se sype jak domino, nedoléhají nevyžádané decibely.
Nežíznivý kumpán
Když jsme u zvuku, náš monsieur se pyšní tuctem precizně rozptýlených reproduktorů Harman Kardon. Pardon, ale ty basy z nich klíčí dokonale jako epifytické kapradiny v ekvádorském pralese a výšky proplouvají kolem ušních boltců vytříbeně jako běh geparda. Ostatně, musíme se třikrát štípnout, zdali jsme se neteleportovali do nahrávacího studia Václava Noida Bárty.
Při refrénu Hanky Zagorové upalujeme po dálnici D7 směr Slaný. Austral se rozhicuje maximálně na 175 km/h, třebaže my samozřejmě valíme předpisově. Z nuly na sto se rozjaří za 8,4 sekundy. Vitálnost mu rozhodně nechybí. Při předjížděcích a vyhýbacích manévrech si vážíme pokročilého systému 4Control advanced, který posouvá stabilitu a agilitu minimálně o dva levely výše.
I když nejen tam. V uzoulinkých českokrumlovských uličkách nám příplatkový 4Control advanced s průměrem otáčení 10,1 metru významně zlehčuje zatáčení a odbočování a zejména parkování.
Šestidenní aférku s francouzským fešákem zakončujeme s chvalitebným kombinovaným upíjením 5,5 litru benzinu na sto kilometrů. A to jsme nezřídka herkulovsky dupali na plyn ve sportovním módu, respektive netrajdali vždy zcela hospodárně.
Závěr a cena
Hledat chyby u full hybridního Renaultu Austral je stejně složité, jako kýchat s otevřenými očima nebo si olízávat loket. Austral je prostě kabrňák, vzor toho, jak vypadá vyšperkovaný facelift.
Designově prakticky nekritizovatelný: v exteriéru i interiéru. Jenže „on baví“ také jízdními vlastnostmi. Neopomeňme nadmíru příjemné nastavení podvozku, jež jsme v hlavním těle textu nezmínili.
Brazilská topmodelka Adriana Lima na milánském týdnu módy jednou pronesla, že dokonalost dělají malé nedokonalosti, jež současně vedou k zapamatovatelnosti. Proto letem světem proberme potenciální mikro výtky.
Dveřní schránku mohli návrháři vymyslet větší. Chvílemi nám reagovalo načítání značek zbrkleji a nepřesně. V některých případech se přecitlivělý asistent bdělosti hlásil o pozornost na digitálním kokpitu až příliš zapáleně.
A také za některé vychytávky musíte vytáhnout z kapes víc dukátů. Což se týká kupříkladu glorifikovaného systému 4Control advanced za 40 000 korun nebo světlometů Matrix LED za 22 000 Kč.
Čímž se šmahem dokutálíme k ceně. Nejdostupnější model Austral s mild hybridním pohonem s výkonem 116 kW a výbavou Evolution v akční ceně s eco bonusem seženete za 724 960 korun. Pakliže se přesuneme ke korunnímu klenotu nabídky – našemu full hybrid E-Tech 200, ten lze nejlevněji pořídit za 760 680 Kč.
My si však na pomyslném Olympu dopřávali výbavu esprit Alpine. Tedy elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v šesti směrech a masážní funkci, zadní posuvnou lavici, černé střešní lišty, dvacetipalcové disky kol z lehkých slitin, volant potažený syntetickou kůží s dekorem alcantary a francouzskou trikolórou, znaky esprit Alpine na předních blatnících nebo asistent pro jízdu na dálnici a v kolonách. Podle nejčerstvějšího srpnového ceníku vychází Renault Austral full hybrid E-Tech 200 esprit Alpine se zvýhodněním a bonusem na 889 480 korun.
V epilogu jsme možná nevypíchli všechna pozitivita, ježto by vydala na více stránek než Tolstého román Vojna a mír. Proto před zatmívačkou třikrát podtrhněme, že faceliftovaný plně hybridní austral je fenomenální vůz. Opravdu.
Technické údaje:
Auto: | Renault Austral E-Tech 200 esprit Alpine |
Motor: | zážehový řadový tříválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | přední |
Výkon: | 96 kW/130 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 205 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,4 s |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Převodovka: | multimódová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,8 l/100 km |
Emise CO2: | 108 g/km |
Objem nádrže: | 55 l |
Délka: | 4533 mm |
Šířka: | 2083 mm (se zpětnými zrcátky) |
Výška: | 1645 mm |
Rozvor: | 2667 mm |
Provozní hmotnost: | 1592–1771 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 657 / 1736 l |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned