Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 4. 6. 2024


Když chcete luxusní SUV, nabízí se navštívit showroon některé z německých prémiových automobilek nebo zavítat do salonu Land Rover a sáhnout po některém z modelů Range Rover. Nemusí to být nutně ten největší Range Rover, ale klidně menší Range Rover Velar. Ten jsme po modernizaci vyzkoušeli v rámci redakčního testu.

Po faceliftu bez displeje

Range Rover Velar je na trhu od roku 2017 a za tu dobu se téměř nezměnil. A nijak zásadně to nezměnil ani nedávný facelift, který se zaměřil hlavně na kabinu. Zvenku se totiž nic zásadního neupravovalo. Trochu jiná je výplň masky chladiče, trochu jiný tvar i grafiku mají přední světlomety a decentně pozměněn je zadní nárazník. Pokud nebudete mít obě auta (to před modernizací a po ní) vedle sebe, pravděpodobně si změn ani nevšimnete.

Ostatně, ono tohle auto vlastně ani žádné velké změny nepotřebovalo. I po těch 7 letech, co s námi je, vypadá stále moderně a svěže. Bylo to mimochodem také jedno z prvních aut, které využívalo zapuštěné kliky.

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

To uvnitř si modernizace všimnete. Tady totiž původně byly na středovém panelu dva velké dotekové displeje, ale po modernizaci ten spodní zmizel a místo toho je tu nyní odkládací přihrádka. Spodní displej původně doplňovaly také ovladače pro klimatizaci, topení, ale také třeba vyhřívání a odvětrávání sedadel, která fungovala podobně jako dnes v nejnovějších škodovkách. Standardně měnily teplotu, po stisknutí nebo zatažení se funkce změnila. Teď se ale vše přesunulo do horního displeje multimédií.

Teplota klimatizace/topení je po stranách displeje a dá se tedy relativně jednoduše změnit, stačí položit prst na teplotu a jet po displeji nahoru pro její zvýšení nebo dolů pro její snížení. Stejně tak ťuknutím prstem na displej můžete otevřít menu klimatizace a tam teplotu upravovat. Nachází se tam pak třeba právě i vyhřívání sedadel. Přiznám se, že původní řešení, které ve svých velkých modelech podobně používá i Audi, se mi líbilo víc. Je tady ovšem také hlasová asistentka Alexa, pomocí které se dá klimatizace a topení také ovládat.

Co ale zůstalo, to je perfektní grafika displeje multimédií, ale i displeje v kapličce přístrojů. Rozlišení je velké, zobrazení velmi jemné, stejně jako čitelnost i viditelnost na ostrém slunci.

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Naftový šestiválec pod kapotou

Aktuálně mohou pod kapotou Range Roveru Velar být čtyřválcové naftové i benzinové motory, ale také čtyřválcové benzinové plug-in hybridy nebo mild-hybridní benzinový nebo naftový šestiválec. Výkonově se motorizace pohybují od 150 kW/204 koní až po 297 kW/404 koní a standardem je vždy automatická převodovka a pohon všech čtyř kol.

Označení testovaného auta D300 prozrazuje, že pod kapotou máme šestiválcovou naftovou motorizaci. Jde o třílitrový řadový šestiválec Ingenium (tedy z vlastního vývoje koncernu Jaguar Land Rover), který je přeplňovaný dvojicí turbodmychadel s variabilní geometrií lopatek. Výkon je 221 kW/300 koní a točivý moment vrcholí 650 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere autu 6,5 sekundy a dokáže se rozjet na maximální rychlost 230 km/h (platí pro vzduchový podvozek, na vinutých pružinách je to jen 210 km/h).

I když jde o velké auto (délka: 4797 mm, šířka: 2041 mm, výška: 1678 mm) a ne úplně lehké (pohotovostní hmotnost je přes dvě tuny), jeho dynamika není vůbec špatná. Motor se ochotně zvedá i z nízkých otáček (ostatně maximum točivého momentu leží už u 1500 ot./min) a nepolevuje až k červenému poli. S motorem si také skvěle rozumí i osmistupňová automatická převodovka. Ta je navíc rychlá a řadí inteligentně. Když plynový pedál sešlápnete výrazněji, nebojí se podřadit, ale nestalo se, aby držela pocitově příliš vysoké nebo naopak příliš nízké otáčky.

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Motor ovšem není výbušný, nezarazí vás hned do sedačky, spíše svých 650 newtonmetrů a tři stovky koní servíruje jako lokomotiva. Potěší, že na reakci na plynový pedál není skoro žádná prodleva, ale náběh zrychlování je „plynulý“. Auto se tak nějak „masivně rozjede“ a takřka v celém spektru otáčkoměru táhne lineárně. Není to žádné zběsilé SUV, ale i naladěním motoru dokazuje, že tohle je vpravdě luxusní auto.

Jen tak se pohupuje

A potvrzuje to nakonec i testovaná verze, která byla vybavena adaptivním vzduchovým odpružením. Obouvali jsme docela velká 21″ kola, která jsou pro testovanou výbavu Dynamic HSE ve standardní výbavě.

Vzduchové podvozky už dneska fungují skvěle, mnohem lépe už umí zpracovávat krátké příčné nerovnosti a testovaný Velar není výjimkou. Samotný vzduchový podvozek tady ale funguje trochu jinak než ve velkém Range Roveru, kde je primárně na co nejvyšší komfort. Velar se sice na kvalitních silnicích také příjemně pohupuje, ale výrazně míň. Podvozek na nás působil trochu tak, jako by šlo o „sportovní vzduchové odpružení“ a to i v nejkomfortnějším naladění. Neznamená to však, že by odpružení bylo tvrdé a auto nepohodlné, to rozhodně není. Není to ale ani to typické co nejpohodlnější SUV.

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Pokud bychom ještě zůstali u srovnání Range Roveru Velar s velkým Range Roverem, pak je tu jasně znát to, že Velar není primárně co nejkomfortnější auto, ale podle zadání se má umět chovat jistě i v zatáčkách. Jakmile do zatáčky vjedete svižněji ve velkém Range Roveru, cítíte, jak se mu nechce úplně zatáčet, jak se naklání a jak se mu to úplně nelíbí. Velký Range Rover má být prostě a jednoduše primárně co nejpohodlnější. Když do zatáčky vjedete svižněji s menším Velarem, naopak cítíte, že ten si zatáčky vlastně docela užívá. Zatáčí ochotně a hodně dobře potlačuje nedotáčivost.

Na silnici i mimo ni?

Na silnici působí velmi dobrým dojmem, ale tohle auto je pořád Range Rover, který to zvládne i mimo silnici. Je pro takové výlety vybaven nejen elektronicky (má různé off-roadové jízdní režimy), ale i mechanicky (má totiž také uzávěrky diferenciálů). Díky vzduchovému podvozku také u auta dokáže změnit světlou výšku.

Vše se dá nastavovat jednoduše na displeji infotainmentu. Jednotlivé jízdní režimy upravují auto přesně pro ten terén, do kterého se s ním chcete pustit, a nastavení ladili odborníci, kteří mají v terénu najeto opravdu hodně. Pro jízdu po ostrých skalách tak „dostanete“ úplně jiné auto než to, které bude nastaveno do bláta. Mění se odezva motoru, naladění stabilizačního systému a protiprokluzu, ale také ostrost ABS a podobně.

Test Range Rover Velar D300 Dynamic HSE (2024)

Mimochodem, abyste karoserii ublížili co nejméně, má Range Rover Velar docela slušné nájezdové úhly. V případě verze se vzduchovým odpružením je to 27,5° vpředu a 29,5° vzadu. Hodnota přechodového úhlu je 23,5° a vydat se můžete do vody hluboké až 580 mm. Nabízí se ale otázka: Kdo z majitelů tohoto auta to ale opravdu udělá?

Závěr a cena

Range Rover Velar je auto, které má i po 7 letech na trhu co nabídnout. Pocitově nezestárlo a stále nabízí parádní vzhled i povedené jízdní vlastnosti. Pořídit si jej můžete i velkými spalovacími motory. V případě testovaného naftového mild-hybridního šestiválce s ním pak dokážete jezdit se spotřebou i mezi 8 a 9 l/100 km. A k tomu navíc komfortně a stylově. Kabina je parádně odhlučněná (od kol, aerodynamiky i od motoru) a na palubě při jízdě panuje pohoda. Je nakonec úplně jedno, jestli s tímhle autem vyrazíte v pondělí ráno do práce nebo v sobotu ráno prozkoumat britský venkov…

Cena Range Roveru Velar začíná v České republice na 1 526 616 Kč bez DPH, respektive 1 847 205 Kč s DPH. Za to dostanete benzinový dvoulitr se 150 kW/204 koňmi v základní výbavě Range Rover Velar S. Testovaný Range Rover Velar Dynamic HSE je třetí výbavovou verzí, jejíž cena s naftovým třílitrovým motorem začíná na 2 045 420 Kč bez DPH, respektive 2 474 958 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Range Rover Velar D300 Dynamic HSE

Motor:

řadový šestiválec

Objem válců:

2996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

221 kW/300 koní při 4000 ot/min

Točivý moment:

650 Nm při 1500 až 2500 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

6,5 s

Maximální rychlost:

230 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

7,7 l/100 km

Emise CO2:

202 g/km

Objem nádrže:

68 litrů

Délka:

4797 mm

Šířka:

2041 mm (se sklopenými zrcátky)
2147 mm (s vnějšími zrcátky)

Výška:

1678 mm

Rozvor:

2874 mm

Pohotovostní hmotnost:

2049 – 2124 kg

Objem zavazadlového prostoru:

735 / 1798 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru