test-range-rover-sport-sv-gaea-curation-2025

Test Range Rover Sport SV Gaea Curation | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 5. 8. 2025


Jsou obyčejná auta, pak jsou neobyčejná auta a pak jsou opravdu exkluzivní auta. A exkluzivním autem je i matně zelený Range Rover Sport SV, který jsme otestovali. Ten není až tak speciální tím, že je to 635koňový vážně rychlé monstrum, což by standardně na označení „speciální“ stačilo, ale tím, že je to jedno z pěti aut z limitované edice Range Rover Sport SV Celestial Collection.

Kolekce Range Rover Sport SV Celestial Collection

Tohle auto pochází z jedinečné kolekce na míru vytvořených modelů Range Rover Sport SV, které jsou podle samotné automobilky inspirovány nejstaršími příběhy a nejhlubšími tajemstvími lidstva. Jde o pouhých pět unikátních aut, z nichž každé čerpá inspiraci ze starověké mytologie a vesmíru. Od přírodních tónů modelu „Gaea“, který jsme měli k testu, až po zářivě žlutý exteriér verze „Sol“.

„Vesmír je nadčasové téma, které překračuje hranice, fascinuje a spojuje lidi po celém světě. Je to inspirace, která se perfektně hodí k první kolekci modelu Range Rover Sport SV – představuje moderní designový luxus a zároveň posouvá hranice britské originality, kterou Range Rover proslul,“ říká Phoebe Lindsay, vedoucí designu materiálů u Range Roveru a dodává: „Základním motivem byla záhadnost a tajemství hvězdné oblohy – symbolika napříč kolekcí nese hlubší význam. Každý příběh byl pečlivě promyšlen tak, aby rezonoval s vytříbeným vkusem našich zákazníků.“

test-range-rover-sport-sv-gaea-curation-2025-23

Každý z pěti modelů má vlastní speciální lakování exteriéru, osobité detaily i nápisy v interiéru. Platí to jak pro konkrétní prvky v interiéru (čalounění, obložení apod.), tak i pro prahové lišty, kde je hrdý nápis konkrétní edice, který navíc ve tmě svítí.

Range Rover Sport SV Gaea Curation

Auto, které jsme otestovali a na které se můžete podívat na fotkách i ve videu, je provedení „Gaea Curation“. Ten vychází z řecké mytologie, kde Gaea představuje zrození života – Zemi samotnou. Design auta tedy kombinuje prvky pevniny a oceánu. Symbol v podobě šikmého vlnobití na karoserii značí propojení živlů. Vůz má matnou zelenou barvu „Green Terre Matte“ a jeho koncovky výfuku jsou z matného kovaného karbonu. Doplňují je keramické brzdové třmeny v odstínu „Carbon Bronze“, černá střecha a zrcátka v barvě „Narvik Black“ a odznaky s detaily v barvě „Graphite Atlas“.

Interiér je k dispozici ve dvou verzích – s koženým čalouněním „Caraway Windsor“, dřevěnými dekory „Natural Brown Silver Birch“ a ladícím prošíváním, nebo jako v tomto případě bez kůže, v kombinaci barev „Ebony“ a „Cinder Grey“ s volantem ve stejném duchu a černými dekory „Natural Black-Silver Birch“, ovšem opět s důrazem na přírodní tématiku. A nutno říct, že naživo tohle auto vypadá parádně, je vlastně docela nenápadné, ale všechno spolu dokonale ladí. Však se o tom v tomto videu přesvědčte sami:

Co se techniky týká, je to standardní Range Rover Sport SV. Pod přední kapotou má tak mild-hybridní benzinový motor V8 s objemem 4.4 litru a s přeplňováním dvojicí turbodmychadel (pro každou řadu válců slouží jedno). Je to motor od BMW, ale Range Rover jej dále doladil podle svého. A to nejen samotný motor, ale i výfukové potrubí a jeho zvuk. Na všechna čtyři kola jde přes osmistupňovou automatickou převodovku až 467 kW/635 koní a 750 Nm (800 Nm při použití režimu Dynamic Launch). To znamená působivou dynamiku. Technické údaje mluví o zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy (opět s Dynamic Launch) a maximální (elektronicky omezené) rychlosti až 290 km/h.

To vše v autě, které měří 4970 mm na délku, i bez zrcátek má přes dva metry na šířku (2047 mm) a na výšku měří 1814 mm. A navíc s řidičem váží přes dvě a půl tuny. A hmotnost je tu přitom snížena spoustu prvků z karbonu – například včetně kapoty motoru nebo karbon-keramických brzd (u Range Roveru poprvé jako dostupná volitelná výbava, oproti standardním ocelovým brzdám ušetří 34 kg neodpružené hmoty) a také (za příplatek) 23″ karbonová kola (ušetří dalších 35,6 kg). Ale pořád jsou to jen čísla na papíře. To, jak to pak funguje v praxi, vás vážně překvapí.

Jenže to není všechno, oproti běžnému Range Roveru Sport je tady také úplně jiný podvozek – a to včetně komponentů i uložení. Vrcholná verze SV totiž dostala například nový zadní pomocný rám a nové spojovací prvky zavěšení s upravenou geometrií a tuhostí. Nové je i hřebenové řízení s elektrickým posilovačem, které má podle tiskové zprávy nejrychlejší převod ze všech dosavadních modelů Range Rover. A skutečně stačí volantem otočit jen o kousíček a auto už ochotně mění směr.

test-range-rover-sport-sv-gaea-curation-2025-12

To hlavní na podvozku ovšem není upravená geometrie nebo nové řízení, ale technologie, kterou v Range Rpveru nazvali jako 6D Dynamics. To je totiž revoluční kombinace hydraulicky propojených tlumičů, výškově nastavitelného vzduchového odpružení a kontroly náklonů karoserie, protože tu nejsou klasické stabilizátory. Celkově je s podvozkem 6D Dynamics testovaný Range Rover Sport SV ve srovnání s běžným Range Roverem Sport blíž k asfaltu o 10 až 25 mm. Výška se samozřejmě upravuje podle jednotlivých jízdních režimů (nechybí ani ty off-roadvoé, protože i když je to 635koňová silniční bestie, pořád je to Range Rover, který třeba i umí brodit ve víc než tři čtvrtě metru hluboké vodě), ale také si ji můžete upravit sami na infotainmentu.

Specifické naladění má také stálý pohon všech čtyř kol. Samozřejmostí je vektorování točivého momentu za pomoci brzd, stejně jako aktivní ovládání svornosti zadního diferenciálu. I nastavení diferenciálů (včetně svornosti toho zadního) se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu, případně si je v některých jízdních režimech (zejména v těch terénních) můžete zavírat na displeji infotainmentu sami.

Range Rover Sport SV používá vzadu širší (305 mm) pneumatiky než vpředu (285 mm), jde navíc o celoroční pneumatiky Michelin Pilot Sport All Season 4. Automobilka říká, že Range Rover Sport SV je na těchto pneumatikách schopen dosáhnout bočního zrychlení přesahujícího 1,1 G, čemuž lze po tom, co se nám zobrazovalo na displeji, bezpochyby věřit. Navíc dodává, že ve srovnání s předchozí generaci Range Roveru Sport SVR na letních pneumatikách je to dokonce 22% nárůst.

Test-2025-Range-Rover-Sport-SV-Gaea-Curation-pretizeni

Za volantem

Když k autu přijdete, neuvidíte kliky, jsou totiž schované ve dveřích. Důvod to má zejména ten, že jsou zasunuté i při jízdě, kdy se to projevuje na lepší aerodynamice. Kliky se po odemčení auta ovšem automaticky vysunou a po rozjetí se pak zase samy zasunou. Po otevření masivních dveří se můžete posadit do kabiny. Tady jsou pro řidiče i spolujezdce připravena vyhřívaná i odvětrávaná a elektricky ovládaná sedadla, kterým nechybí ani masážní funkce. A nutno říct, že jde o jedna z nejlepších sedadel, ve kterých jsme za poslední dobu seděli.

Palubní deska je „uklizená“, což znamená, že na ní praktiky nejsou žádné fyzické ovladače. Většina funkcí se totiž ovládá přes velký dotekový displej infotainmentu, jehož grafika i rozlišení jsou perfektní. Přestože je pro nás ovládání fyzickými tlačítky příjemnější, v tomto případě lze alespoň pochválit intuitivnost a relativní jednoduchost ovládání funkcí auta. Méně lze pochválit dotekové ovládání na volantu, protože to už tak dobrou logikou podle našeho názoru neoplývá a navíc v něm člověk nemá takovou jistotu jako s fyzickými ovladači.

Na volantu jsou ale dvě „plošky“, která budete pravděpodobně používat s oblibou. Jedním z nich je na levé straně ta s autíčkem v kruhu, která nastavuje jízdní asistenty. A umí se přepnout i do individuálního nastavení, v němž se asistenty (de)aktivují tak, jak jste si to předtím nastavili v Menu. Chcete, aby se rovnou vypnulo pípání na překročení rychlosti i aktivní hlídání jízdních pruhů? Není problém. Musíte však tento individuální režim aktivovat po každém novém nastartování.

Tím druhým ovladačem (a to je tlačítko!) je ve spodní části volantu to s nápisem „SV“. Jak už možná tušíte, aktivuje to nejostřejší jízdní režim. O tom Range Rover v tiskové zprávě mluví takto: „SV, který je o krok dále než stávající režim Dynamic u Range Roveru Sport, optimalizuje chování řízení, osmistupňové samočinné převodovky, odezvu na plyn, zvuk výfuku a systém podvozku 6D Dynamics. Součástí toho je i zmenšení světlé výšky o dalších 15 mm. Tento režim byl navržen tak, aby poskytoval co nejdynamičtější a nejsilnější zážitek z jízdy.Režim SV rovněž dovoluje aktivovat program systému kontroly stability TracDSC, který je zaměřen na jízdu na závodním okruhu“.

A co to znamená v praxi? Po aktivaci tohoto režimu se ovladač rozsvítí červeně, stejně jako průhledné páčky pro manuální řazení na volantu a auto se znatelně přiostří. Na pohyby plynového pedálu začne reagovat bez zpoždění a cítíte tady tu chuť po rychlosti. To auto vás pobízí, abyste plynový pedál sešlápli až na zem a celé to velké stádo koní pod kapotou probudili k životu. Je to poměrně velký rozdíl od nedávno testovaného Audi RS Q8 performance, které sice dokázalo být také až nesmyslně (v tom nejlepším slova smyslu) rychlé, ale takhle řidiče při jízdě neprovokuje.

I v tomto nejostřejším jízdním režimu ale není auto prkenné, je jen opravdu tuhé, ale přesto stále perfektně filtruje nerovnosti na silnici a to, že má obrovské tři a dvacítky prakticky nepoznáte. A nepoznáte dokonce ani to, že má dvě a půl tuny. Cítíte, že jedete v obrovském autě – i na klikatých okreskách – ale chová se tak, jako by to bylo auto o několik tříd menší. Na pokyny volantem reaguje okamžitě, mění směr tak, že hlava je stěží schopná to chápat.

test-range-rover-sport-sv-gaea-curation-2025-30

Říkáte si, že je to vlastně „dobrý auto na rychlou jízdu“, protože máte pocit, že s ním jet svižně není problém. Jenže to je pocitový vjem, který vezme za své ve chvíli, kdy se podíváte na ukazatel rychlosti. Pak teprve zjistíte, jak moc tohle auto dokáže maskovat rychlost. Čekáte tam třeba sto dvacet. Chyba lávky. Ono je tam o hodně desítek kilometrů v hodině víc. Na okresce. V zatáčkách. A přesto vám to tak nepřijde. Může za to nejen odhlučnění kabiny, ale i celkové naladění auta a podvozek.

Přidejte na plný plyn, brzděte ostře, jeďte do ostré zatáčky a auto se vlastně drží pořád ve stejné pozici. Nenakloní se ani dopředu nebo dozadu, ale vlastně ani do strany. V nejsportovnějším nastavení se auto neotřásá a necítíte žádné rány (což například v BMW XM cítíte úplně pořád, i v nejkomfortnějším nastavení), naopak se vám i ta nejrozbitější silnice o hodně kvalitnější, jako by ji opravili. Dejte si naopak nejkomfortnější nastavení podvozku a nechte se unášet pohupováním, skoro jako ve velkém Range Roveru. Ne, vlastně opravdu nepřeháníme… Tohle je jednoduše vlastně takové „medové“…

K tomu je tady zvuk motoru. Že je to bavorácký osmiválec na volnoběh zepředu bezpečně poznáte, jeho zvuk je naprosto typický. Při jízdě už ale poznat skoro nejde, protože v Range Roveru si doladili výfukové potrubí, které tady moc hezky zní. Je ve všech režimech hlučnější než v bavorácích (dokonce i se zavřenými klapkami) a jízdu skvěle doplňuje. Oceňujeme to, že tu není žádné „divadýlko“, kdy by se po ubrání plynu nebo přeřazení ozývalo nějaké hlučné střílení.

Testované auto mělo příplatkové karbon-keramické brzdy. Znamená to osmipístkové přední třmeny Brembo Octyma, které jsou vůbec největší, jaké kdy byly u jakéhokoliv Range Roveru použity. Jde o třmeny vyvinuté exkluzivně pro nový Range Rover Sport SV, mají unikátní uspořádání pístků do kříže, které účinnost brzd maximalizuje. Prvních pár zabrzdění je sice vlažnější, ale jakmile se brzdy zahřejí, znamená to, že se tohle auto dokáže na hrubém asfaltu téměř postavit na předek. Vždyť se podívejte výš na fotku přetížení (1,01 G), a to jsme rozhodně nebrzdili úplně naplno.

Závěr a cena

Range Rover Sport SV, tím spíš v exkluzivní verzi Gaea Curation, je opravdu neskutečným kusem techniky. Dokáže vás perfektně izolovat od okolí, pokud chcete, ale zároveň, samozřejmě opět pokud chcete, s ním můžete být neskutečně rychlí kdykoliv a kdekoliv. A je jedno, jestli je to dálnice (ideálně samozřejmě ta německá s neomezeným limitem) nebo klikatá okreska. Tohle auto se dá vodit s milimetrovou přesností. Snad jedinou výtku, kterou k jízdě máme, je fakt, že přestože je dráha pedálu plynu hodně dlouhá, většina se toho odehrává stejně na prvních několika milimetrech. A pak je tu také spotřeba paliva, která vlastně prakticky nespadne pod 15 l/100 km, pokud budete jezdit hodně po městě, počítejte i s více než 18 l/100 km.

A nakonec je tu ještě fakt, že tohle auto není úplně obyčejné. Vychází sice technicky z Range Rover Sport SV, jehož cena startuje na 4 748 478 Kč, ale díky tomu, že jde o velmi speciální limitovanou edici, je jeho cena ještě výrazně vyšší. Range Rover Sport SV Gaea Curation začíná stejně jako všechny ostatní verze Range Rover Sport SV Theia Curation, Range Rover Sport SV Io Curation, Range Rover Sport SV Vega Curation a Range Rover Sport SV Sol Curation na 6 873 632 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Range Rover Sport SV Edition One

Motor:

vidlicový osmiválec s přeplňováním

Objem válců:

4395 cm³

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin (mild-hybrid)

Pohon:

pohon všech kol (AWD)

Výkon:

467 kW / 635 koní při 6000–7000 ot./min

Točivý moment:

750 Nm při 1800–5855 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,8 s (s Dynamic Launch)

Maximální rychlost:

290 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

11,7 – 12,5 l/100 km

Emise CO2:

267 – 282 g/km

Objem nádrže:

90 litrů

Délka:

4970 mm

Šířka:

2047 mm (bez zrcátek)
2209 mm (včetně zrcátek)

Výška:

1814 mm

Rozvor:

2998 mm

Pohotovostní hmotnost:

2485 kg

Objem zavazadlového prostoru:

835 / 1860 litrů

 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru