Není příliš automobilek,které nabízejí dodávky s pohonem všech kol. Jednou z výjimek je Peugeot, který pohon všech kol dokáže nabídnout hned ve třech modelech – v malém Partneru, ve větším Expertu a v největším Boxeru. V rámci týdenního redakčního testu jsme se podívali na zoubek prostřednímu z nich – modelu Expert Teepee 4×4 Dangel.

test-peugeot-expert-teepee-4x4-P1

Ani jeden z modelů s pohonem všech kol nevyjíždí přímo z továrny, ale putuje do malé automobilky s názvem Dangel sídlící ve francouzském městě Sentheim. Její historie sahá daleko do minulosti. Už v roce 1980 přestavěla osobní model Peugeot 504 původně s pohonem předních kol na čtyřkolku. Dangel je zároveň největším francouzským specialistou na přestavby terénních užitkových vozidel a jejich základ tvoří běžné modely Peugeot. Dangel přestavěl za celou dobu fungování již na 36 tisíc vozů.

Pohon všech kol může být stálý či připojitelný – za příplatek 18 700 Kč dostanete verzi ECO 2WD. K původní hmotnosti vozu přidá pohon všech kol dalších 140 kg. Když si pro auto půjdete, budete mít na výběr hned ze tří možností provedení:

  • základní ENDURANCE, která do sériového vozu dodá pohon všech kol, který se u Experta připojuje automaticky pomocí viskózní spojky.
  • pokročilý PERFORMANCE, jenž k ENDURANCE přidává zadní diferenciál se zvýšenou svorností (pro předchozí provedení za příplatek 20 600 Kč).
  • a nejvyšší EXTREME, který opět vychází z předchozí verze, ale dále přidává uzávěrku zadního diferenciálu (pro předchozí provedení za příplatek 12 600 Kč). Díky tomu nebudete mít problém rozjet se ani za ztížených adhezních podmínek. Na ochranu podvozku přibyde také ochranný středový kryt podvozku vozidla.

test-peugeot-expert-teepee-4x4-P2

Bohužel redukční převodovka není v nabídce pro žádnou z verzí Expertu, pořídit si ji můžete pouze k menšímu Partneru. K verzím s pohonem všech kol Dangel si nemůžete pořídit ani ESP, pneumatické odpružení zadní nápravy či automatickou převodovku. Ostatní příplatková výbava je bez problémů.

Ačkoliv Expert nabízí velmi slušné terénní vybavení, tvary karoserie zase tak velké dovádění v terénu nedovolí. S předním nájezdovým úhlem 18,5°, zadním nájezdovým úhlem 27° (pro dlouhý rozvor 23,5°), přechodovým úhlem 18° (pro dlouhý rozvor 17°) a světlou výškou 185 mm jde spíše o jistotu, že se rozjedete všude. I kdyby pod vámi bylo zamrzlé jezero. Do těžkého terénu bych se s autem raději nevydával.

Přečtěte si také:  Nový Peugeot 308 se představuje. Je větší, chytřejší a designově zajímavější

Testovali jsme verzi Teepee, toto označení prozrazuje, že jde o osobní verzi s místem pro devět cestujících a se třemi řadami sedadel. Ani pokud budete potřebovat převézt náklad, není problém. Zadní dvě řady sedadel se dají zcela vyndat. Škoda jen, že posuvné dveře pro přístup na zadní místa jsou standartně jen na pravé straně.

Místa je všude dostatek, takže je jedno, jestli svého dvoumetrového kamaráda posadíte na přední sedadla nebo do některé z dalších řad. Pro kolena, ramena i hlavu bude mít místa dostatek. Posez je pro dodávky typický, sedí se vysoko a jako „na židli“.

test-peugeot-expert-teepee-4x4-P3

Pod kapotou může být pouze jediná pohonná jednotka, naftový motor 2,0 HDI o výkonu 94 kW/128 koní a s točivým momentem 320 Nm. Na první pohled by se mohlo zdát, že to není nijak mnoho a je to pravda. S autem nebudete trhat rychlostní rekordy, ale díky šestistupňové manuální převodovce není problém na dálnici držet stálou rychlost 130 km/h. Otázkou zůstává, jak to bude s plně naloženým autem, to jsme nezkoušeli.

Odpružení je nastaveno komfortně, ale z auta je cítit, že je to primárně pracant. Svou posádku nehodlá rozmazlovat jako například (mnohem dražší) Volkswagen Caravelle. Peugeot Expert je připraven plnit těžké úkoly a v testované verzi 4×4 Dangel ho nezastaví ani sníh, led, bláto nebo mokrá tráva! A navíc nestojí majlant. V základu se dá pořídit do 600 tisíc Kč bez DPH.

Kompletní ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-