test-2018-peugeot-508-sw-gt-line-20-bluehdi-180-eat8- (1)

Nizoučký shooting-brake v podání francouzského Peugeotu je výstavním „Krasoněm“ mezi dlouhými rodinnými auty. Jestli se vám pozdávala krátká varianta limuzíny 508, kouzlu SW propadnete. Na trhu je kombík teprve pár týdnů, stojí nejméně tři čtvrtě milionu korun a nevšímaví kolemjdoucí si ho mohou plést s mercedesem.

Převis, co nevisí

Peugeot 508 SW je dražší kolega karosářského fastbacku (liftbacku). A taky hezčí, mnohem hezčí, pokud to ještě jde. À couper le souffle! Jen se podívejte na ten „dlouhotanánský“ zadní převis, za zadní nápravou neplandá, spíš se vznosně nese.

Mimo to je dlouhá 508 o drobet praktičtější, na délku má 4790 milimetrů (vs. 4750 mm u krátké verze) a do kufru naložíte 530 litrů zavazadel (vs. 487 litrů). Na výlet tak můžete vyrazit i s kolem (což si můžete prohlédnout v galerii), Francouzům ale musíte odpustit úzký vstupní otvor a vyvýšenou hranu. Fajn jsou kolejnice pro zaháknutí sítě i otevírání pomocí „kopnutí pod zadek“ auta. Po složení zadní lavice dostanete prostor o objemu 1780 litrů, před lety měl takhle velký zavazadelník Volkswagen Passat Variant.

Test Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDI 180 8AT (2018)

Zamilujete si detaily – dvojice „ledkových“ klů na krajích čelní masky, bezrámové dveře, dělenou palubní desku, 3D grafiku „drápů” v zadních lampách, systém nočního vidění. Testovaná verze GT Line přidává spoustu černě lakovaných ploch, včetně střešních nosičů nebo bočních okenních lišt. Holt stylovka.

Trable s ovládáním

Čekal jsem, kdy si na zvýšenou kapličku i-Cockpitu u novodobých peugeotů zvyknu. Tak jako u jiných modelů značky ji má 508 až v „horním patře“ dělené palubky. Lidskou mysl ale stejný výjev po čase oblbne, takže u kombíkové 508 jsem poprvé přestal nadávat, že na tachometry nevidím. Možná jsem si sedl víc vzpřímeně, nebo nechal ležet subtilní volant příliš nízko (a možná oboje naráz), poprvé jsem ale s výškou 177 centimetrů konečně viděl v příjemném posezu na celou přístrojovou obrazovku.

Ta má podobně jako centrální displej desetipalcový kapacitní displej hrozně fajn grafiku kopírující rozmanitost interiéru i-Cockpit. Ovládání je ovšem trochu zmateční a chvilku se v něm budete ztrácet. Protivné je mimo to i ovládání klimatizace přes dotykovou obrazovku, stejně tak nutnost dlouho podržet startovací tlačítko pro zapnutí nebo zhasnutí motoru a potřeba opakovaného vypínání start/stop systému (na tlačítku pod centrálním displejem) nebo asistenta pro udržování jízdy v pruzích (na tlačítku nalevo od volantu) při každém startu. Ale to je asi spíš profesní deformace, než reálný problém většiny uživatelů.

test-2018-peugeot-508-sw-gt-line-20-bluehdi-180-eat8- (21)

Berte dieselový vrchol

Dvoulitrový BlueHDI s výkonem 130 kW/177 koní je dieselové maximum, které v dlouhé 508 dostanete. Má optimální točivý moment 400 Nm u nějakých 2000 otáček, turbodíra je však znatelná. Žádná hyperstřela 508 není, stovku zdolá za 8,4 vteřiny. Výkon dieselu vrcholí u 3750 otáček, pro auto je to optimum, slabší motorizaci bych vozit pod kapotou nechtěl.

Pokud nejedete nejslabším dieselem (130 S&S), tak pravou rukou vždy třímáte knipl osmistupňové a poměrně rozvážné automatické převodovky, o které Peugeot tvrdí, že je stejně úsporná jako manuální. Srovnat to u vrcholné verze nejde, zbývá věřit a doufat. Dlouhodobá spotřeba na displeji ukazuje sedm litrů, což je vysoko nad papírovým průměrem nedosahujícím ani pět litrů, ale s klidnou duší se svezete za šest a půl. Možná že s manuálem by šel apetit nafty stáhnout ještě o pár desetinek, ale v podobných limuzínách nechte zápěstí odpočívat, automat je příjemnější.

Taková je de facto i filozofie luxusního peugeotu. Francouzi dali do modelové řady 508 vše, co jim po léta chybělo – lehkost, vztah k asfaltu, nápaditý design bez zbytečných příkras, elegantní siluetu a nekonečný šarm.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Peugeot
Typ:508 SW BlueHDI 180 GT Line
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1997 ccm
Plnění motoru:turbodmychladlem
Palivo:nafta
Pohon:předních kol
Výkon:130 kW/177 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:8.4 s
Maximální rychlost:231 km/h
Převodovka:osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):5.9 / 4.0 / 4.7
Emise CO2:124 g/km
Objem nádrže:55 litrů
Délka:4778 mm
Šířka:1859 mm
Výška:1420 mm
Rozvor:2793 mm
Provozní hmotnost:1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 / 1780 litrů
Ceník:ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu