Test Peugeot 408 e-GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Test Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 5. 2023


Peugeot 408 se v nabídce francouzské automobilky rozhodně neztratí. Tvary jeho karoserie jsou zcela odlišné od toho, jak vypadají ostatní modely. Je to trochu liftback, trochu hatchback, ale vlastně i trochu crossover. My jsme ho tentokrát otestovali s plug-in hybridní pohonnou jednotkou s 225 koňmi.

Na pohled rozhodně zaujme

Už první pohled na Peugeot 408 rozhodně zaujme, protože tohle auto vypadá „jinak“. Jediný pohled, ze kterého vypadá čtyři sta osmička vlastně úplně běžně, je přímý čelní pohled. Z toho byste si ji mohli splést s 308, z níž technicky vychází. A stejná je i palubní deska, protože ta je v 308 prakticky na chlup stejná. Má minimum fyzických ovladačů, ty tu nahrazují tzv. i-toggles. To jsou konfigurovatelné virtuální (digitální) přepínače pod displejem infotainmentu. Každý tento virtuální „přepínač“ představuje jeden čtverec a je to doteková plocha, kterou si řidič může nadefinovat přímo podle sebe. Může tam mít nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice, spuštění aplikace a podobně. Tyto ovladače se nastavují přes displej multimédií podobným způsobem jako domovská obrazovka ve vašem mobilním telefonu.

Protože jde o Peugeot, nechybí samozřejmě ani i-Cockpit, tedy kaplička přístrojů na vrchu palubní desky, která nahrazuje head-up displej. Je to řešení, na které si musíte zvyknout, a určité postavy budou muset upravit svůj posed, protože jinak by na „budíky“ nemusely dobře vidět. Kvůli tomu je tu i opravdu maličkatý a zploštělý volant.

Test Peugeot 408 e-GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Zboku a zezadu jde ovšem o auto, které si s žádným jiným nespletete. Střecha za B-sloupkem začíná klesat a končí víkem kufru s decentní odtrhovou hranou. Aby se na zadních sedadlech dalo sedět a nebyla jen „na ozdobu“, vymyslel Peugeot takový fígl. Panty pátých dveří totiž nedal „do“ auta, ale dal je „na“ auto. Vidíte ty dva výstupky, taková „křidélka“ nad zadním sklem? Právě tam jsou panty dveří do kufru, není to primárně žádný designový nebo aerodynamický prvek. Na zadní sedadla si tak i díky tomu úplně bez problému sedne i pasažér se 180 cm. Potěší, že dostatek místa (i pro nadprůměrně vzrostlé Evropany) je i na předních sedadlech.

Ačkoliv to na fotkách nemusí úplně vypadat, je to vcelku velké auto. Na délku měří Peugeot 408 o necelých 5 cm více než kombík Peugeot 308 SW (celkem 4687 mm), široký je 1859 mm (308 SW: 1852 mm) a na výšku naměříme je 1480 mm (308 SW: 1442 mm). O 55 mm je také delší rozvor náprav (2787 mm) a o 4 cm je větší i světlá výška.

Nejsilnější pohonné ústrojí

Nabídka pohonných jednotek není úplně velká. Pohonná ústrojí jsou v ceníku pouze tři, přičemž dvě z nich jsou plug-in hybridní a základ tvoří benzinový tříválec, který jsme testovali před časem. Plug-in hybridy mají výkon 180 nebo 225 koní (tato verze není dostupná v nejnižší výbavě), pohánějí vždy přední kola a převodovka je výhradně automatická.

Test Peugeot 408 e-GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

V obou případech je plug-in hybrid kombinací synchronního elektromotoru (je umístěný je v automatické převodovce, přičemž od spalovacího motoru jej odděluje spojka) a 1,6litrového benzinového čtyřválce. Elektromotor nabídne 81 kW/110 koní a 320 Nm, zatímco výkon spalovacího motoru se pro oba plug-in hybridy liší. Pro 180koňovou verzi je to 110 kW/150 koní a pro testovanou 225koňovou je to 132 kW/180 koní. Točivý moment benzinového motoru je v obou případech stejný: 250 Nm. Celkový systémový výkon je 165 kW/225 koní a maximum točivého momentu vrcholí 360 Nm. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 7,8 sekundy a maximální rychlost 235 km/h, respektive 135 km/h v čistě elektrickém režimu.

A čistě na elektřinu umí tahle čtyři sta osmička ujet docela dlouhou vzdálenost. Ve městě by to podle technických údajů mělo být až 72 kilometrů a v kombinovaném režimu 63 kilometrů. V praxi je to ale asi o čtvrtinu méně. Elektrickou energii pro pohon přitom auto bere z baterie s kapacitou 12,4 kWh.

A co dobíjení? Při jízdě auto standardně nedobijete, respektive to jde, ale jde o zcela neekonomické řešení, protože baterii bude nabíjet spalovací motor. Tím ale velmi výrazně vzroste jeho spotřeba paliva. Teoreticky se takový jízdní režim může hodit v situacích, kdy potřebujete dojet například do nějakého města, v němž by bylo třeba jet jen na elektřinu a vy byste měli vybitou baterii a neměli čas někde po cestě nabíjet přes kabel. Řešit se taková situace dá i režimem e-Save. Ten byste mohli aktivovat pokud máte baterii nabitou a potřebujete elektrickou energii využít později, v tomto režimu totiž auto pojede jen na spalovací motor a elektromotor do práce zapojovat nebude. Standardně je ale plug-in hybridy vhodné nabíjet z externího zdroje. Můžete na to použít klidně i běžnou 230V zásuvku, pak to z 0 na 100 % zabere přibližně 6 hodin. Můžete auto ovšem nabíjet i na dobíjecí stanici, kde to standardně jde rychlostí 3,7 kW. Pokud si připlatíte, dostanete palubní nabíječku se 7,4 kW, pak se dá baterii nabít z 0 na 100 % za necelé dvě hodiny.

Test Peugeot 408 e-GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Za volantem

Standardně se plug-in hybridní Peugeot 408 aktivuje na elektřinu a spalovací motor startuje jen v případě, kdy je venku příliš zima nebo naopak horko, aby se interiér vytopil nebo naopak vychladil. Pokud je baterie nabitá, bude se k jízdě využívat hlavně elektromotor. Dokáže to i při poměrně výrazném sešlápnutí plynu. Právě i díky elektromotoru je pružnost auta a jeho reakce po sešlápnutí plynového pedálu opravdu příjemná, protože tu není téměř žádná prodleva.

To se ale změní, když se baterie vybije (i když se nevybije úplně, protože si v vždy nechává asi desetinu své kompletní kapacity jako ochranu a jako pomoc při případné potřebě plné akcelerace). Pak totiž přijde po sešlápnutí plynového pedálu drobné zpoždění. Připojení a odpojení spalovacího motoru probíhá při vyšších rychlostech hladce, ale v těch nízkých se občas může stát, že s sebou auto může výjimečně cuknout. I s vybitou baterií ovšem zůstanou situace, kdy po uvolnění plynového pedálu motor zhasne a auto bude plachtit. To platí v režimu převodovky „D“. Jestliže ji přepnete do režimu „B“, pak po uvolnění plynového pedálu začne auto výrazně brzdit, protože má zvýšenou rekuperaci, aby do baterie vrátilo více energie.

Plug-in hybridní Peugeot 408 se úplně nehodí pro rychlou nebo snad sportovní jízdu, a to i kvůli jeho provozní hmotnosti, která je 1781 kilogramů. Převodovka řadí příjemně hladce při klidné jízdě, ale při ostřejší jízdě je naopak poměrně pomalá a to i na povely páčkami na volantu. Že tohle auto není úplně  lehkonohé poznáte i při brzdění. To ale neznamená, že by snad nebylo rychlé. Předjet pomalejší auto problém není.

Test Peugeot 408 e-GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Pokud si chcete koupit plug-in hybrid, pak počítejte s tím, že aby byla jeho spotřeba paliva nízká, budete muset často nabíjet. Pokud budete jezdit po městě s nabitou baterii, pak není problém jezdit do 4 l/100 km. Jestliže však dobíjet nebudete, dostat se pod 7 l/100 km nebude úplně jednoduché. Objem palivové nádrže je jen 40 litrů.

Závěr a cena

Peugeot 408 je autem, které budete vybírat hlavně očima. Technika, která je pod jeho kabátem, je osvědčená, protože ji používá spousta dalších modelů koncernu Stellantis. Nepřekvapí ani v interiéru, protože palubní desku také najdeme i v dalších modelech Peugeot. I když testovaný kus obouval 20″ disky, byl vcelku pohodlný, ale na větších nerovnostech se od podvozku tu a tam ozvala rána. Slyšet je právě hlavně kvůli jinak dobrému odhlučnění kabiny. Prostoru je uvnitř dostatek a čtveřice cestujících si s sebou může vzít i dost zavazadel. Standardní objem je 471 litrů (454 litrů s příplatkovým audiosystémem Focal), po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 1545 (resp. 1528) litrů.

Pohled do ceníku prozradí, že nejlevněji pořídíte Peugeot 408 za 830 tisíc korun s benzinovou jedna dvojkou. Žádný z hybridů ale nespadne pod milion a i ten 180koňový v nejnižší (ale už hodně bohaté) výbavě Allure startuje na 1 070 000 Kč. Ten výkonnější 225koňový je k dispozici až ve výbavě Allure Pack od 1 140 000 Kč (+50 tisíc navíc oproti 180koňovému).

Technické údaje:

Auto:

Peugeot 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 (2023)

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

132 kW/180 koní při 6000 ot./min (spalovací motor)
+ 81 kW/110 koní (elektromotor)
= 165 kW/225 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

250 Nm při 1750 ot./min (spalovací motor)
+ 320 Nm (elektromotor)
= 360 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

7,8 s

Maximální rychlost:

235 km/h

Převodovka:

8° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,2 l/100 km

Emise CO2:

26 g/km

Objem nádrže:

40 litrů

Délka:

4687 mm

Šířka:

1848 mm

Výška:

1478 mm

Rozvor:

2787 mm

Provozní hmotnost:

1781 kg

Objem zavazadlového prostoru:

454 / 1528 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru