Peugeot 3008 je příběh plný úspěchu. Francouzská automobilka se svezla na vlně moderních malých crossoverů, udělala auto s netypickým zevnějškem a nonkonformním interiérem. Vyrobila jeden z nejlepších benzinových tříválců s turbem dneška a v roce 2017 jeho dítko s označením 3008 získalo titul evropského auta roku. Jaký je absolutní vrchol s naftovým dvoulitrem?
Komplet servis
Silný, skutečně. 180 koní v trysku, které vypustí z ohrady dvoulitrový BlueHDI má naprosto odpovídající temperament bez příznaků dušení nebo lenosti. Navíc dieselová jednotka netrpí přehnanou rozvahou při akceleraci, tak jak se nám zdálo při testu motoru ve větší 5008 GT. Absolutně pohotová jako benzin (například aktuálně testovaný PureTech 1.6 s totožným výkonem v modelu 508) pochopitelně není, platí ale, že je tichoučká a vcelku hospodárná (průměrně rozdováděný řidič pojede za sedm litrů).
Spárování s osmistupňovou převodovkou je příkladné, navíc pocitově vám přijde, že kvalty zapadají tam, kam mají, jakoby víc nenuceně než o hromotluckého velikána 5008. Podvozek je neutrální, možná měkčí s většími sklony ke kolébání v zatáčkách. Řízení spíš francouzsky odtažité, ale ve městě příjemně nenáročné.
Silnější zápřah čeká vaši peněženku při počáteční investici, tuhle motorizaci pořídíte jen ve výbavě GT Line a s už zmiňovanou automatickou osmistupňovou převodovkou. Připravte si nejméně 845 tisíc, kompletní servis vás ale nemine: dostanete full ledky, hliníkové pedály, tmavé čalounění stropu a užitečný Paket Bezpečnost Plus se všemi šikovnými asistenty dneška – od nouzového brzdění přes hlídače mrtvého úhlu až po automat dálkových světel.
I po dvou to jde
Kromě toho, že se Peugeot 3008 stal nejprodávanějším autem ve Francii za rok 2018, vyrobili ho v závodě v Sochaux už čtvrt milionu. Není moc divu, „lvíče“ je to pohledné, vykousnuté světlomety a černý „céčkový“ sloupek jsou šik a elegantní. Osmnáctky s výbrusem, chromované prvky a ozdobné lišty s černými detaily mají punc něčeho francouzsky „šmrncovního“. A to nás na moderních peugeotech prostě baví.
Navíc ani ve Francii si nedělají iluze o pracovní náplni módních SUV, což je sympatické. 3008 tak pořídíte jen s pohonem předních kol, což tolik nevadí, zvlášť když nebudete šetřit na pořádných gumách a dáte si práci s nastavením Grip Controlu. Ten sice kontroluje prokluz „jen“ jaksi digitálně, ale křivdili bychom mu, kdybychom tvrdili, že ani trochu nepomáhá. Zvlášť v podmínkách s horší přilnavostí.
Méně zkušenému řidiči může Grip Control zachránit v krizových situacích krk (rozumějte život lidský i plechový), tomu zručnějšímu jistě ušetří hodně práce s manévrováním třeba v blátivých slatích nebo na podmáčené zasněžené louce. Pomůže i v písku nebo na ledu, kdy systém pověří hnací silou kolo s adhezí, případně umožní pomalu se hrabat kupředu s kontrolovaným prokluzem. Když budete v úzkých, pomoc přijde vhod.
Enchanté!
Virtuální kokpit u novodobých peugeotů dlouhodobě považujeme za jeden z nejzdařilejších vůbec. Má nápad, povedené animace, působí soudobě a moderně, ne jako sešlé analogové otáčkoměry, které jistě mají své místo u jiných typů aut – v 3008 by působily jako z jiné galaxie.
Na rozdíl od klasický sedanů, kombíků a podobně nízko položených aut u crossoverů, „užitkáčů“ a větších SUV neplatí, že by věnec volantu vadil ve výhledu na kapličku s budíky. Vyzkoušeli jsme si to už v Rifteru. Posez je v 3008 vysoký, příjemný, ergonomicky tvarovaná palubka se středovým sloupkem řidičovo tělo příjemně obepínají. Radost pohledět, nadšení usednout.
Nicméně 3008 není velké SUV a pocítí to jednak cestující vzadu (kde chybí místo na kolena a při delších cestách se budou pasažéři cítit trochu stísněně), a hlavně pak v kufru, který sice postačí na klasické převážení drobností od návštěv k návštěvě, ale na týdenní dovolenou pro celou rodinu nastudujte jedno z youtubových videí na úsporné balení. A stejně si budete muset nechat jen jedny gaťky a svetr. Zbytek musí na střechu. Což je v pohodě, ližiny musí mít každé „vnadné“ SUV dneška a 3008 ve verzi GT není výjimkou.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Silný motor,Vyšší cena
Dobrý rozhled,Jen 4×2‚ což ale nemusí nutně vadit
Skvěle vypadá,Vzadu méně místa
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,3008 GT BlueHDI 180
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,130 kW/177 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,9.0 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 4.7 / 4.9
Emise CO2:,129 g/km
Objem nádrže:,53 litrů
Délka:,4447 mm
Šířka:,1841 mm
Výška:,1624 mm
Rozvor:,2675 mm
Provozní hmotnost:,1555 kg
Objem zavazadlového prostoru:,520/1482 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]
Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu