Že je o kompaktní crossovery mezi zákazníky zájem, to už si Peugeot dost dobře vyzkoušel na první generaci modelu 2008. Boubelatý design a tehdy inovativní pojetí interiéru udělalo z modelu 2008 černého koně ve stájích peugeotu. Výborné prodeje byly jasným signálem, že kompaktní crossover bez terénních ambicí má své zasloužené místo pod sluncem.
Novinka útočí na smysly zákazníků o poznání sofistikovaněji. Design se hodně přiostřil, z oblinek se staly ostré hrany a rozměrově crossover narostl tím správným směrem. Na délku se natáhl o 141 milimetrů, zároveň je o 26 mm nižší a hodně podstatný je také rozvor delší o 67 milimetrů.
Narostl správným směrem
Receptura jako taková však zůstala nezměněna. Technicky tak 2008 vychází ze základů kompaktní dvěstěosmičky, využívá tedy modulární platformu CMP, z hlediska rozměrů ale dává jasně najevo praktičtější zaměření.
V interiéru se to projevilo zásadním způsobem. Zavazadelník má slušných 434 litrů, nastupování na zadní sedadla je (na rozdíl od menší 208) bezproblémové. V prostoru pro kolena je přidaných šest centimetrů na rozvoru cítit, takže i dospělý si tady najde pohodlnou pozici. Vpředu je všechno v tom nejlepším pořádku, tady se od menší dvěstěosmičky nic nezměnilo, takže i teď budu hlavně chválit.
Svérázné pojetí interiéru i po letech budí vášně, mě osobně už malý volant v klíně nechává docela chladným. Na jinou pozici za volantem se dokážu poměrně rychle adaptovat a přestože pořád dávám přednost klasickému pojetí interiéru, nemám v úmyslu spílat Peugeotu za osobité pojetí vnitřku.
Co se designu týče, je vnitřek hodně příjemným místem k životu. Kombinace barev, materiálů a vzorů působí svěžím a moderním dojmem. K tomu se přidává skvělé zpracování, velmi dobře fungující infotainment a hodně slušná výbava.
Interiér jako z kosmu
Z hlediska ergonomie už bych si dokázal představit příjemnější řešení. Peugeot totiž prakticky všechno ovládání přesunul do dotykového rozhraní, takže i teplotu klimatizace nastavujete skrze displej. Infotainment má sice povedenou grafiku i svižné reakce, ve srovnání s klasickými ovladači si ale nastavení žádá více vaší pozornosti.
Takovou příjemnou parádičkou jsou 3D budíky, které využívají dvou vrstev displeje. Je to hodně efektní a spolujezdce tím určitě ohromíte, to je ale asi tak všechno. K moderně pojatému vnitřku to ale naprosto sedí.
Motory vyjma absence základní atmosféry kopírují nabídku u menší dvěstěosmy, čtyřválce tu tak zastupuje výhradně vznětová patnáctistovka a pokud toužíte po zážehovém motoru, musíte vzít zavděk tříválcovou dvanáctistovkou v naladění od 100 do 155 koní. Nám se dostala do rukou vrcholná verze GT, která se pojí jen a pouze s nejsilnějším agregátem a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Na tříválec umí motor pěkně upalovat. Na stovku auto rozhýbe za 8,2 sekundy a umí jet až 208 km/h. Motor má příjemně jadrný zvuk, v interiéru nedrnčí a ani ve vyšších otáčkách o sobě nedává příliš vědět. Pokud rádi jezdíte trochu svižněji, je tato motorizace ideální volbou.
Přesto bych byl s označením GT trochu opatrnější. Sportování 2008 v krvi příliš nemá, ve svižnějším tempu převodovka umí zazmatkovat, řízení má nulovou zpětnou vazbu a nepomáhá tomu ani malý volant. Ve sportovním režimu řízení sice trochu ztuhne a přidá se umělý zvuk v kabině, odezva volantu se ale nezmění.
Přilnavosti má podvozek víc než dost, vybírá si ale poměrně nepříjemnou daň v podobě tuhého podvozku. Autu by mnohem více slušela role svižného auta, které vás nevyklepe na každém výmolu, ale hlavně ve městě ucítíte každý propadlý kanál. Jiná písnička by to nejspíš byla s menšími než osmnáctipalcovými koly testovaného kousku, která jsou sice hezká na pohled, ale s českými silničkami si úplně nerozumí.
Spotřeba se během týdenního testu pohybovala pod sedmi litry, při svižnější jízdě počítejte ale spíše s hodnotami okolo deseti litrů. A to jsou pořád docela slušné hodnoty, pokud se bavíme o kompaktním crossoveru s výkonem 155 koní.
Závěr a cena
Na papíře možná vypadá Peugeot 2008 GT jako ideální volba, ve skutečnosti uděláte lépe, když ze svých nároků trochu slevíte. Minimálně co se velikosti kol týče, protože podvozek je tuhý a ve městě vás docela naklepe. Nemluvě o tom, že Peugeot si za vrcholné provedení GT řekne rovných 650 tisíc, což už je za kompaktní crossover pořádná sumička.
Jinak je Peugeot 2008 povedený model, který v žádném zásadním ohledu nechybuje. Vypadá moderně, má originální interiér se skvělým zpracováním a přidává i docela slušný kufr.
Základní verzi s manuálem a dvanáctistovkou o výkonu 100 koní pořídíte za akčních 387 tisíc, za automat pak dáte nejméně 477 tisíc ve verzi Active. Za volbu rozumu se jeví výbava Allure, která vás v kombinaci se zážehovým motorem o výkonu 130 koní přijde na 522 tisíc.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,2008 GT 1.2 PureTech 155 S&S EAT8
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,114 kW/155 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,240 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,208 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.5 / 5.0
Emise CO2:,113 g/km
Objem nádrže:,44 litrů
Délka:,4300 mm
Šířka:,1770 mm
Výška:,1530 mm
Rozvor:,2605 mm
Pohotovostní hmotnost:,1280 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 434/1467 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]