Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Autor: Pavel Srp - 31. 5. 2018


Nevzpomínám si, kdy některé auto udělalo tak velký skok k lepšímu při generační obměně jako právě Opel Insignia. Už jsme se s novou generací svezli několikrát a pokaždé se nám to potvrdilo. A to i v zatím posledním testu outdoorové verze nazvané Country Tourer.

Insignia Country Tourer vychází z kombi Sports Tourer a kromě ochranných plastů přidává i o 25 mm vyšší světlou výšku a další prvky výbavy. Do testu jsme si vybrali nejvýkonnější vznětovou variantu 2.0 BiTurbo CDTI.

Vzhledově decentní

Jak vnější, tak vnitřní vzhled je upraven jen decentně, nijak přehnaně. Přepracovány byly oba nárazníky, oba navíc dostaly ochranné oplastování. To pokračuje až na blatníky, kde je doplněno o malé výčnělky a spojuje se opět uprostřed prahovými nástavci. Specifická jsou také (minimálně 18″) kola.

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Interiér je ve srovnání s „neterénní“ verzí prakticky beze změny. Oproti předchozí generaci působí ta nová uvnitř výrazně modernějším dojmem. Největší změnou je fakt, že ze středového panelu zmizela změť všudypřítomných tlačítek a zůstala tu jen ta nejdůležitější. Zbytek se ovládá přes přehledný, velký a dobře reagující infotainment. 

Zcela nový je také „digitální“ přístrojový štít, jenž je za příplatek. Ten ale není zcela digitální jako například ve Volkswagenu Passat, avšak kombinuje digitální a analogové ukazatele. Analogové budíky jsou otáčkoměr a ukazatele stavu paliva a teploty vody.

Velký zvenku, ale i uvnitř

Když se podíváte do technických údajů, zjistíte, že Opel Insignia Country Tourer je opravdu pořádně velkým autem. Vždyť Country Tourer měří na délku 5004 mm! A to je skoro o 2 centimetry více než má Volkswagen Passat Variant a nebo Škoda Superb Combi. Na ty ale Insgnia ztrácí objemem kufru. Zatímco Opel udává pro kombi Country Tourer objem 560 litrů, do Volkswagenu Passat Variant naložíte 650 litrů zavazadel a Škoda Superb Combi odveze až 660 litrů.

Prostoru je spousta také na všech sedadlech. Ta přední jsou pohodlná, mohou být vyhřívaná i odvětrávaná, ale vše to je zbytné ve srovnání s tzv. AGR sedadly. Opel je označuje přesně jako „ergonomická sportovní sedadla AGR“ a podle něj nabízejí největší možnosti nastavení na trhu. Nevím, jestli největší, ale rozhodně jsou jedny z těch nejpohodlnějších. Zkratka AGR je sdružením specialistů a lékařů v oblasti bolestí zad, které udělilo sedadlům certifikát. A sedí se v nich vážně báječně. Jen škoda, že jimi zrovna testovaný vůz vybaven nebyl.

Hodně prostoru – pro kolena i pro hlavu – nabízejí také zadní sedačky. S místem na kolena by se Insignia mohla zcela sebejistě postavit i etalonu střední třídy Škodě Superb. Když jsem si nastavil přední sedačku na sebe (měřím 180 cm), na zadních sedadlech mi před koleny zbyla ještě velká spousta místa. Ostatně na ten prostor se můžete podívat v přiložené galerii.

Technika: pohonná jednotka, převodovka a čtyřkolka

Ceník nabízí pětici motorizací, jež se dají kombinovat s manuální nebo automatickou převodovkou, rovněž s pohonem předních anebo všech kol. Testované auto je tím nejdražším, co lze v nabídce najít. Pod kapotou je nejvýkonnější vznětový biturbo motor, jenž je spřažen s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která sílu motoru přenáší na všechna čtyři kola.

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Motor nabízí velmi slušné technické údaje. Vždyť jeho výkon je 154 kW/210 koní a točivý moment vrcholí 480 Nm. Potěší také, že automat Aisin je docela rychlý, takže se dají parametry motoru využívat docela jednoduše naplno. Auto sice nezrychluje nijak úderně, ale zase táhne lineárně s pořádnou silou v městských rychlostech, zátahem překvapí i v rychlostech nad povoleným českým dálničním limitem.

Velmi zajímavý je systém pohonu všech kol. Primárně jsou poháněna přední kola, ale v případě potřeby se pohon přesouvá i na zadní nápravu. Jenže pohon všech kol tu není tvořen „obvykle“, protože tu chybí nejen mezinápravový diferenciál, ale také diferenciál mezi zadními koly. Místo toho je tu tzv. řešení Twinster.

To je systém dvou spojek, který je umístěn mezi zadními koly místo diferenciálu, a který rozděluje točivý moment mezi jednotlivá zadní kola. Výhodou takového řešení je mnohem rychlejší výhradně elektronické ovládání, ale také fakt, že takové řešení funguje trochu jinak, než klasický diferenciál. Zatímco v jeho případě se pro pomoc při stáčení auta kolem své osy využívá přibrzďování vnitřního zadního kola, u Twinsteru se naopak točivý moment vnitřnímu zadnímu kolu rozpojením spojky ubere a tomu vnějšímu naopak přidá.

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Nakonec největší slabinou možná bude světlá výška, která ačkoliv je o 25 mm vyšší než má běžný kombík, stále je se svými 146 mm a dlouhým rozvorem (2829 mm) hodně limitní. Na nějaké terénnější dobrodružství to rozhodně není.

Jak jezdí?

První, co upoutá hned po rozjezdu, je klid a ticho, které panuje v interiéru. I když je pod přední kapotou čtyřválcový vznětový motor, do interiéru se jeho zvuk ani vibrace nijak nepřenášejí. Ticho je ale také od kol, od nichž se nic neozve ani po přejezdu větších nerovností.

A nerovnosti nedělají problém ani podvozku. Ten byl v testovaném autě adaptivní a nabízel tři jízdní režimy: komfortní Tour, normální a Sport. Po startu jsem nejčastěji prováděl trojklik: podvozek Tour, vypnout Start/Stop a deaktivovat hlídání jízdních pruhů, které je v Insignii hodně akční.

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Podvozek v režimu Tour silnice perfektně vyžehlí. Ani bych nevěřil, že testovaná Insignia Country Tourer obouvá 18″ disky. Budiž jí také ku prospěchu, že má o trochu vyšší profil pneumatik 235/55 R18. Jízda je v tomto režimu opravdu hladká, dokonce ani některé prémiové automobilky nedokáží podvozek naladit tak pohodlně…

Ostatní režimy mi vlastně přišly zbytečné, protože ten normální je vlastně normální a nenabízí při běžné jízdě oproti tomu komfortnímu nic navíc a ten sportovní se mi k celkovému pojetí auta moc nehodil. I když pokud se před vámi objevila nějaká pěkně zakroucená silnička… Ve sportovním režimu auto celkově zpevní, podvozek je tužší, ale stále příjemně poddajný, náklony se minimalizují. Společně s tím přichází také ostřejší řízení a intenzivnější odezva motoru na sešlápnutí pedálu plynu.

Spotřeba paliva se v testu nakonec ustálila na 8,5 litrech na 100 ujetých kilometrů, což je vzhledem k dynamice motoru i hmotnosti auta, jenž činí více než 1,7 tuny, poměrně solidní hodnota.

Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI 154 kW AT8 4×4

Závěr a cena

Testovaný Opel Insignia Country Tourer s nejvýkonnějším vznětovým motorem ve mně zanechal vlastně jen pozitivní dojmy. Na běžné cestování je skvělý, protože podvozek je pohodlný a v interiéru je klid. Dokonce do něj lze naložit také nejen nadprůměrně vzrostlé pasažéry, ale i docela dost bagáže. Ale nezakalí nakonec všechny ty pozitivní dojmy pohled do ceníku?

Vlastně by mohlo, protože motorů je sice pět, ale kombinace s automatickou převodovkou a pohonem všech kol je zapeklitá. Tenhle motor nejde s tím, tenhle s tím, tohle zase musí mít to a tohle to. Ve výsledku je tak pohon všech kol možný pouze pro tři motorizace, dvě z nich výhradně s automatem (nejsilnější benzin a nejsilnější, testovaná nafta) a jeden výhradně s manuálem (2.0 CDTI 125 kW). S automatem je to stejně, možné jsou tři verze, opět dvojice nejvýkonnějších motorizací a pak 2.0 CDTI 125 kW, ale bez pohonu všech kol. Ostatní motorizace jsou pouze s pohonem předních kol a manuálním šestikvaltem. Výjimkou je jen benzinový motor 1.5 TURBO (122 kW), který může mít 6° manuál anebo 6° automat, ostatní motory totiž mají nový 8° automat Aisin.

Ceník startuje na 739 900 Kč za benzinovou verzi, respektive 885 900 Kč za naftovou verzi. Testovaná, nejdražší verze jako jediná začíná až na milionem, základní cena je stanovena na 1 015 900 Kč.

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Klid a ticho v interiéru,Malá možnost kombinace motorů‚ převodovek a pohonu 4×4
Pohodlný podvozek,Nízká světlá výška
Pěkně fungující automatická převodovka,Po každém startu se spouští horlivý asistent hlídání jízdních pruhů[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Insignia Country Tourer 2.0 BiTurbo CDTI AT8 4×4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1956 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,154 kW/210 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,480 Nm při 1500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.2 s
Maximální rychlost:,228 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.8 / 5.9 / 7.1
Emise CO2:,188 g/km
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,5004 mm
Šířka:,1871 mm
Výška:,1525 mm
Rozvor:,2829 mm
Pohotovostní hmotnost:,1732 kg
Objem zavazadlového prostoru:,560 / 1665 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru