Nová generace Opelu Astra se nám v rukách objevila již dvakrát, poprvé na mezinárodní prezentaci na slovenských a rakouských silničkách, podruhé pak při uvedení na český trh. V ani jednom z případů jsme však nevyzkoušeli přeplňovanou benzínovou čtrnáctistovku ani naftovou jedna šestku. Oboje se změnilo a tyto motorizace jsme projeli v redakčních testech. První z nich, benzínové 1,4 Turbo, nás bude zajímat teď, nafta o něco později.

Nová, již 11. generace vznikla na čistém listu papíru. Inženýři kladli na důraz na hmotnost, podle verze mezigeneračně zhubla přibližně jeden až dva metráky, což se pozitivně projeví nejen na jejím apetitu, ale i na samotné jízdě. Kilogramy ubyly nejen na karoserii která je mezigeneračně o fous menší, ale i na podvozku, motorech, převodovkách, ale i na takových místech, kterými jsou elektronika či sedadla. I přes snížení hmotnosti ale neutrpěla bezpečnost, tuhost a pevnost karoserie byla naopak vylepšena, což dokazuje pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP.

test-opel-astra-14-turbo-110kw-p1

Pod kapotou testovaného vozu se nacházel silnější benzínový čtyřválec 1,4 litru s výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem 245 Nm. Ačkoliv je přeplňovaný turbodmychadlem, jeho projev se blíží atmosféricky plněným motorům. A to i přesto, že maximum točivého momentu je k dispozici už od 2000 ot./min a vydrží do 4000 ot./min. Nejvyšší výkon je k dispozici od 5000 ot./min do 5600 ot./min. Motor je pocitově slabší, táhne slušně přibližně od 1800 ot./min, ale jeho zátah pak nepolevuje ani těsně před červeným polem začínajícím na 6500 ot./min. Není to sice žádná raketa, ale vyhoví nárokům běžného uživatele i řidiče, který se občas rád sveze – tím spíš, že agregát se cítí lépe ve vyšších otáčkách.

Spotřebu paliva sice testovaná verze bez systému Start/Stop slibuje jen 5,4 l/100 km (se Start/Stop je to 4,9 l/100 km a je nižší točivý moment 230 Nm) v kombinovaném režimu, my jsme ale na konci testu odečetli z displeje palubního počítače hodnotu 7,2 l/100 km.

test-opel-astra-14-turbo-110kw-p2

I když jsou vnější rozměry oproti předchozí generaci menší, interiér nabízí místa stejně, místy dokonce o něco více (+35 mm pro nohy vzadu a +22 mm pro hlavu vpředu). Interiér působí luxusnějším dojmem, i díky absenci nepřeberného množství tlačítek. Opel se omezil jen na ta důležitá a ta méně důležitá “přesunul” do multimediálního systému, na rozdíl od vozů Peugeot a Citroën, která přes (v nejvyšší specifikaci až 8″) displej ovládají prakticky vše. Samozřejmostí je možnost ovládat rádio, palubní počítač a tempomat tlačítky na volantu. Nelíbila se mi ale hlavice řadící páky, jejíž ostré švy mě dřely do dlaně.

Posez je na předních sedadlech i na těch zadních krajních sedadlech příjemný. Vzadu je při mé velikosti 180 cm dostatek místa pro nohy i pro hlavu. Podobné je to na předních sedadlech. Opelu se povedlo nastavit pracoviště řidiče nejen co do ovládání, ale také co do sezení. Pozice za volantem se hledá jednoduše a sedí se tu příjemně. Objem zavazadelníku je průměrných 370 litrů.

I když je v Astře použit podvozek s torzní tyčí na zadní nápravě, působí auto jistě. Z řízení je cítit jistota a lehkost. Nová generace přišla s lepším naladěním podvozku, je spíše komfortní než sportovní, ale zatáček se nebojí. Přitom je od obou náprav ticho, výraznější rázy nebo rány abyste pohledali. Snad jen ovládání brzdového pedálu by mohlo být jistější, působí trochu “gumově”, nicméně k samotné jejich účinnosti nemám žádné výhrady.

test-opel-astra-14-turbo-110kw-p3

Pokud si připlatíte 35 000 Kč, dostanete skvělé přední světlomety LED Matrix, a nebo si možná připlaťte rovnou 40 000 Kč za Sadu Inovace, ve které jsou kromě předních adaptivních LED světel také další prvky jako audiosystém Navi 900 IntelliLink a zadní LED světla. Tahle světla totiž fungují báječně. Jsou fullLED, takže pro denní, parkovací, potkávací i dálková světla a blinkry používají výhradně diody. Pro potkávací a dálková světla jich je v každém z nich 8, tedy celkem 16. Diody se rozsvěcují postupně, nezávisle na sobě podle aktuálních podmínek, natáčejí svůj paprsek a umějí odclonit ostatní auta tak, aby jejich řidiči nebyli oslněni. Děje se tak na základě kamery umístěné za čelním sklem. Zkušenosti se světly máme parádní, tmavé silnice i jejich okolí osvětlují opravdu parádně, občas ale dálková světla ztlumí pozdě a protijedoucí řidiči mohou být oslněni. Oproti LED světlům, která nabízejí někteří konkurenti ve třídě (navíc jen o něco málo levněji), jsou ale ta v nové Astře o hodně chytřejší a sofistikovanější.

Zdá se, že Opel tak namíchal velmi povedený koktejl, který si můžete v klidu dát třeba i na golfu. A vlastně Golfu (tedy Volkswagenu Golf coby leaderovi prodejů ve třídě) je teď Astra na dostřel. Vlastně je mu nejblíže, co kdy byla. Její celkové sladění sice ještě pár pomyslný bodíků do Golfu ztrácí, ale dohání to cenou i moderními prvky výbavy.

Pár trumfů v rukávu ale Opel ještě schovává. Je to jen pár dní, kdy se pod kapotu i v České republice dostal silný přeplňovaný 200 koňový benzínový čtyřválec a čeká se ještě na adaptivní tlumiče FlexRide, které dají řidiči (a vlastně i posádce) na výběr mezi komfortem a sportovností stiskem jediného tlačítka. Základní (akční) cena stanovená na 319 900 Kč za atmosférický benzín 1,4 litru, případně 394 900 Kč za naftovou jedna šestku nevypadá vůbec špatně.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Astra
Motor: 1.4 Turbo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 399 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5 000 -5 600 ot./min
Točivý moment: 245 Nm při 2 000 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.3 s
Maximální rychlost: 215 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.1 / 4.4 / 5.4
Emise CO2: 124 g/km
Objem nádrže: 48 litrů
Délka: 4 370 mm
Šířka: 1 809 mm
Výška: 1 485 mm
Rozvor: 2 662 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 203 kg
Objem zavazadlového prostoru: 370 / 1 210 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde