Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic | 2006

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 7. 2024


Ojeté mercedesy platily v dobách dávno minulých za mechanicky velmi odolné, mnohdy skoro nezničitelné stroje. Karoserie sice trpěla na korozi, ale s motorem, převodovkou a pohonem problémy nebývaly. Jak je to u novějších ojetin? Podívali jsme se na zoubek ojetině Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic z roku 2006.

Učesaná „masařka“

Mercedes-Benz třídy E generace W211, na který jsme se v rámci tohoto testu podívali, začal z výrobních linek sjíždět v březnu 2002. Designově navazoval na předchozí generaci W210, který dostal kvůli svým čtyřem předním světlometům přezdívku „masařka“. Nabízen byl s benzinovými a naftovými motory se čtyřmi, šesti, ale i s osmi válci (naftové, benzinové, ale i plnotučná AMG), ale také s naftovým pětiválcem.

Zajímavostí je, že motory byly jak řadové (čtyřválce, pětiválec i šestiválce), ale i vidlicové (šestiválce a osmiválce). Z počátku výroby totiž byly naftové šestiválce řadové, teprve od modernizace v roce 2005 byly vidlicové. V roce 2008 pak přišel ještě nový naftový šestiválec E 300 Bluetec se 155 kW a 540 Nm.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

Standardem byl pohon zadních kol, za příplatek (například jako u testovaného auta) bylo možné mít čtyřkolku s označením 4Matic. Standardem také byla manuální převodovka, ta automatická byla za příplatek.

Pozor na první roky výroby

Devadesátková neprůstřelnost mercedesů tady ale vzala za své, zejména v prvních dvou letech výroby nešlo o tak úplně spolehlivá auta, což automobilka řešila v servisech záručními opravami. Po modernizaci v roce 2005 už problémy nebývají.

I tak by mohla problémy vykazovat například jednotka „Sensotronic brake control“ (SBC), kterou testované auto z roku 2006 mělo. Ta elektronicky ovládá brzdy a díky ní je možné využít i „auto hold“. Ta může po několika stech tisících sešlápnutí brzdového pedálu chybovat. Pak by se mohlo auto stát nepojízdným. V České republice naštěstí existují firmy, které tento systém dokáží opravit. Později se kvalita znatelně zlepšila, ale i tak byste měli dát ruce pryč od obou naftových osmiválců. Jejich servisní náročnost, ale i (ne)spolehlivost by vás mohla trápit. Ostatní motorizace jsou ale bez výraznějších typických problémů. Pokud už problémy nastanou, zpravidla to bude zanedbanou údržbou předchozích majitelů.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

Stejně jako v minulosti tak není problém, aby dvě stě jedenáctky měly najeto přes půl milionu kilometrů a stále to na něm nebylo poznat. Kvalita interiéru je parádní, technika bytelná a pokud má auto pravidelný servis, bude sloužit. Vždyť éčka vždy byla, jsou a pravděpodobně i budou oblíbenými auty (nejen) německých taxikářů.

Podívejme se na motorizace, které jsou vhodné anebo naopak méně vhodné, trochu detailněji. A začneme u naftových motorů.

O naftovém osmiválci už řeč byla, tomu se vyhněte obloukem. Jejich typickými problémy byly zejména rozvody, ale také odcházející EGR ventily. Pozor byste si měli dát i na kvalitu nafty, na níž trpěly vstřikovače, a problémová mohla být i trvanlivost turbodmychadlem. Kvůli vysokému točivému momentu se osmiválce podepisují i na životnosti automatických převodovek. A to i když pravidelně měníte olej, předepsaný interval je (u všech automatů u W211) 60 tisíc kilometrů. Máte-li možnost, nekupujte si ani řadový 3,2litrový šestiválec s označením E 280 CDI se 130 kW z let 2004 až 2007. Nejde o špatný motor, ale je vybaven filtrem pevných částic, což jsou případné další servisní problémy a náklady navíc. Raději sáhněte po E 320 CDI, který filtr nedostal. Nejlepší volbou by mohl být čtyřválec E 220 CDI. Ten byl zpravidla využíván pro taxikaření anebo velké nájezdy, a chybu neuděláte ani s pětiválcem E 270 CDI.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

V případě automatických převodovek vybírejte raději modely s pětistupňovou převodovkou, která je odolnější než novější sedmikvalt. Ten totiž ze začátku trpěl na problémy s mechatronikou. Pokud se tak stalo, zpravidla se to projevilo tím, že převodovka nechtěla podřazovat, zahlásila chybu a spadla do nouzového režimu. Auto pak bylo nutné odtáhnout do servisu.

A co v případě benzinových motorizací? Nabízely se čtyřválce s atmosférickým plněním anebo s přeplňováním kompresorem. I tady platí, že pokud motory dostávaly, co měly, jsou prakticky bezproblémové. Výjimkou mohou být odcházející váhy vzduchu. Důležité je samozřejmě měnit olej nejdéle podle předepsaných intervalů a zejména u verzí E 200 Kompressor a E 280 měnit rozvodový řemen. Nejpozději po 120 tisících kilometrech, ale nic nezkazíte, pokud to budete dělat každých 90 tisíc kilometrů. Ideální je dívat se po šestiválci E 320 nebo po osmiválci E 500. Budou mít samozřejmě vyšší spotřebu benzinu, ale odmění se vám bezproblémovým provozem.

A pak jsou tu verze AMG. Byly tři: E 50 AMG (atmosférický 5,5litrový osmiválec) E 55 AMG (kompresorem přeplňovaný 5,5litrový osmiválec) a E 63 AMG (atmosférický 6,3litrový osmiválec). Samozřejmě i u nich je nesmírně důležité, aby předchozí majitelé nezanedbávali servis. Pokud je k nim dodatečná servisní historie, bát se jich nemusíte. Pokud není, raději je nechte před koupí opravdu důkladně zkontrolovat.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

Častější problémy nevykazuje ani pohon všech čtyř kol, který se u modelů Mercedes-Benz označuje jako 4Matic. Na ten automobilka dělala svolávací akci, takže případné problémy už by měly být vyřešené. Důležité ovšem je, aby z diferenciálů nikde neunikal olej. Ostatně, olej by neměl unikat odnikud, ani z motoru, ale ani z převodovky.

Testovaný kus: servisovaný, ale údržbu potřebuje

My jsme otestovali Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic z roku 2006, který měl na počítadle kilometrů necelých 225 tisíc kilometrů a pocházel z autobazaru AAA Auto. Na první pohled jde o hezké auto v původním stavu. Karoserie má samozřejmě po těch 18 letech některá provozní poškození (drobné škrábance, odřený nárazník od nakládání věcí do kufru a podobně), ale bohužel jej trápí i koroze. Velmi drobné na pravém zadním blatníku, výrazněji ale bohužel na levém zadním blatníku.

Interiér je parádní, sedadla nejsou prosezená, kůže není nijak výrazně odřená a švy drží pohromadě. Také kůže na volantu vypadá hezky. A osahaná nejsou ani tlačítka. Přesto není zcela bez chyb, na vnitřní klice na dveřích řidiče se odlupuje chromová vrstva.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

V tropických vedrech, které po dobu testování panovaly, startovalo auto hezky, z výfuků po startu nevycházel žádný kouř a na volnoběh běžel motor hladce. Po rozjetí ale prvních pár sekund drobně pocukával, ale pak už opět běžel hladce a měl i dobrý zátah. Je to naftový vidlicový třílitr se 140 kW/190 koňmi a točivým momentem 400 Nm. Podle technických údajů zrychlí z místa na stovku za 8,2 sekundy a jede až 238 km/h. A auto s tímto šestiválcem skutečně nejede špatně, ale potřebuje chviličku na to, aby se turbodmychadlo nadechne.

TIP
Prověření ojetého auta před koupí
Ověřte si ojeté auto před koupí. Prověření pomocí VIN (čísla karoserie), ale také fyzické prověření vozidla.
🚗 Prověřit auto →

Perfektně pracuje i automatická převodovka. Ta je u čtyřkolky starší pětistupňová (5G-Tronic), ale zadokolka už měla sedmistupňovou (7G-Tronic). V tomto autě fungovala parádně, řadila hladce, rychle a bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. Bez problémů fungovalo i „manuální“ řazení, k němuž se dá využít buď samotný volič převodovky nebo tlačítka ze zadní části volantu (po obou stranách jsou dvě, přičemž jedno slouží k řazení nahoru, druhé dolů).

Není to ovšem auto bez investic. Na výměnu má přední brzdy, přestože brzdění bylo hladké bez jakéhokoliv kopání nebo vibrování, kotouče už byly sjeté. A také při jízdě hučí ložisko nebo zadní diferenciál. I tak je ale na tomto éčku znát, že předchozí majitel na servise nešetřil a o auto bylo dobře postaráno.

Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4MATIC | 2006

Při jízdě jde o typický Mercedes-Benz. Měli jsme auto bez vzduchového podvozku, ale i tak se přes nerovnosti a nekvalitu silnici přenášel komfortně. Největším překvapením byl ale klid a odhlučnění, které se na palubě tohoto 18 let starého auta může posádka užívat.

A spotřeba paliva? Hodnot, které mají moderní naftové šestiválcové modely Mercedes-Benz nedosahuje, přeci jen má pouze pětistupňový automat a pohon všech čtyř kol. Jezdili jsme s tímhle autem kolem 10 l/100 km. Kombinovali jsme ovšem nejčastěji Prahu a dálnice. Pokud jsme vyrazili mimo město, spadla spotřeba k 9 l/100 km. Naftová nádrž je 65litrová.

Cena

Kousek z roku 2006 z nabídky AAA Auto se prodává za 170 tisíc korun v případě platby v hotovosti, ale na internetu lze dnes najít kousky už asi od 40 tisíc korun. V každém případě počítejte s tím, že pokud auto koupíte a budete chtít, aby vám nějakou dobu vydrželo, na servise do něj budete muset na začátku dát docela dost peněz. Pořád je to Mercedes-Benz. Pokud ale seženete kus po pečlivém majiteli, budete s ním moci najet klidně i další stovky tisíc kilometrů. Pozor dejte na korozi, u W211 už to není takový problém jako u starší „masařky“ nebo ještě starších mercedesů, ale ani tak to není bez problémů.

Technické údaje: Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic | 2006

  • Motor: naftový, V6, 2987 cm³, přeplňovaný turbodmychadlem
  • Výkon: 140 kW/190 koní při 4000 ot./min
  • Točivý moment: 400 Nm při 1400 – 2800 ot./min
  • Převodovka: automatická 5stupňová (5G-Tronic)
  • Pohon: všech čtyř kol (4Matic)
  • 0-100 km/h: 8,2 s
  • Maximální rychlost: 238 km/h

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , , ,

3 názory na “Test ojetiny Mercedes-Benz E 280 CDI 4Matic | 2006”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru