Mitsubishi Outlander přijel na český trh po dlouhé pauze. Na rozdíl od posledních představených modelů jde o auto z vlastního vývoje značky, které se v České republice nabízí výhradně jako plug-in hybrid s čistě elektrickým dojezdem kolem stovky kilometrů. My jsme se na něj podívali v testu.
Úplně nové
Stojí před námi úplně nové auto na úplně nové podvozkové platformě. Na první pohled je to auto, které do rodiny Mitsubishi jasně patří, protože třeba jeho přední část připomíná například Eclipse Cross. Základem je rozměrná maska chladiče s typickým znakem automobilky, nápisem na kapotě a „céčkovými“ lesklými oblouky kolem „vícepatrových“ předních světlometů. Mitsubishi tomu říká „Dynamic Shield“.
Zboku a zezadu už je auto méně nápadité. Při bočním pohledu zaujmou zejména 20″ disky a plaketa PHEV na předních dveřích, zezadu pak poměrně nízké, ale široké světlomety. Zatímco z čelního pohledu vypadá nový Outlander poměrně divoce, z ostatních úhlů už je docela decentní.
Zajímavé je to uvnitř, speciálně u testované verze, která měla k šedému laku karoserie interiér v kombinaci černé a hnědé barvy. Černá barva se nacházela na plastech ve dveřích, na palubní desce i na středovém tunelu nebo volantu, hnědá pak na čalounění sedadel, ale také na výplních dveří, středovém tunelu nebo i palubní desce. Na pohled to působilo prémiově a vážně hezky.
Potěší také, že si i nejnovější generace Mitsubishi Outlander nechala samostatné fyzické ovladače pro ovládání klimatizace nacházející se ve spodní části středového panelu, ale také další mechanické ovladače nalevo od volantu. Ty slouží například pro úpravu jasu palubní desky, otevření dveří kufru nebo (de)aktivaci head-up displeje a další funkce. Spousta věcí se ale i tak ovládá v displejích – ať už v kapličce přístrojů nebo v infotainmentu. Mimochodem, displej infotainmentu působí trochu retro dojmem – vzhledem ke své grafice i k přítomnosti fyzických tlačítek pod ním.
Další ovladače najdeme i na středovém tunelu. Tady je nejen volič převodovky (není to dnes tolik moderní maličký joystick), ale i otočný ovladač, jímž se volí jízdní režimy či tlačítko ruční brzdy a pro aktivaci funkce Auto Hold. Před těmito tlačítky jsou ještě další dvě tlačítka, kterými se ovládá jízda, respektive hospodaření s elektřinou za jízdy: automatický hybridní režim, jízda na spalovací motor s šetřením elektřiny v baterii na později (například při jízdě po dálnici nebo okreskách, pokud pak přijedete do města, kde budete chtít jet jen na elektřinu) nebo také systém nabíjení baterie, kdy se spalovacím motorem bude nabíjet baterie. To je neefektivní a neekologické, ale může to být vhodné pro situace, kdy nemáte dostatečně nabitou baterii, ale později (například opět právě ve městě) budete chtít jet čistě na elektřinu, tedy s lokálně nulovými emisemi.
Přes tři sta koní
Nové Mitsubishi Outlander se u nás prodává pouze jako plug-in hybrid, tedy auto, které má spalovací motor a k tomu elektromotor a akumulátor s možností externího dobíjení (ze zásuvky, z wallboxu nebo z nabíjecí stanice). Mitsubishi říká, že když zkombinujete dojezd 86 km čistě na elektřinu a dojezd na benzin, získáte celkový dojezd až 834 km. A to už je pořádná porce kilometrů. Navíc pokud potřebujete dojet ještě dál, stačí jednoduše natankovat palivovou nádrž s objemem 53 litrů a jste připravení na další stovky kilometrů.
A co je tedy základem pohonného řetězce? Je jím spalovací motor. Jde o atmosférický benzinový čtyřválec s nepřímým vstřikováním paliva s objemem 2,4 litru. Jeho výkon je skromných 100 kW/136 koní a 203 Nm. Je to málo? Ano, ale je to kvůli tomu, že spalovací motor má být hlavně úsporný, protože o pohon se mají starat hlavně dva elektromotory, pro které pak benzinový motor může sloužit jako generátor. Tohle auto totiž může být sériovým i paralelním hybridem.
A ty elektromotory? Jeden je na přední nápravě, ten má 85 kW/115 koní a 255 Nm, ten zadní pak 100 kW/136 koní a 195 Nm. Pokud budou všechny tři motory pracovat společně, může jít na všechna čtyři kola až 225 kW/306 koní (celkový točivý moment pohonné soustavy se neudává). A dynamika? Podle technických údajů je zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost 170 km/h, respektive 135 km/h v případě jízdy pouze na elektřinu.
A jak je to s tím sériovým a paralelním hybridem? Přímo samo Mitsubishi to hezky vysvětluje následovně:
Sériový hybridní režim
- Zrychlování nebo jízda do kopce
- Elektromotory se spalovacím motorem fungujícím jako generátor
Dvojice elektromotorů pohánějí vozidlo pomocí elektřiny vyrobené spalovacím motorem. Spalovací motor vytváří elektřinu pro dobití baterie, když je úroveň nabití baterie nízká nebo když je potřeba větší výkon.
Paralelní hybridní režim
- Stabilní jízda ve vyšších rychlostech
- Benzínový motor a elektromotory pohánějí vozidlo současně
Spalovací motor pohání vozidlo při vysokých rychlostech (když je jeho účinnost vysoká) s pomocí elektromotorů, když je potřeba vyšší výkon.
Řidič se ale o nic nestará, auto si všechno řídí úplně samo a pohon přizpůsobuje a ladí tak, jak je v danou situaci – co do nejnižší spotřeby paliva – nejvýhodnější. Na jízdě to ani není poznat, protože převodovka tu je jednostupňová s fixním převodem, takže ani nemění rychlostní stupně. Při prudším rozjezdu to ovšem i díky tomu působí jako by startovalo velké dopravní letadlo před odletem.
Za volantem
Při jízdě tohle auto potěší tím, jak parádně je odhlučněné. Platí to jak ve městě, tak i mimo město a trochu i na dálnici. V kabině si můžete povídat opravdu tichým hlasem. Pak ale na dálnici zrychlíte, přičemž takovým pomyslným limitem je něco kolem 130 km/h, a tehdy se hluk v autě zvýší. Nad touto rychlostí se totiž docela znatelně změní aerodynamický hluk a v autě jej začnete poměrně hodně vnímat.
Ještě větším problémem může být ale prakticky neustálé pípání všech možných jízdních asistentů. Přestože jízdně je Mitsubishi Outlander PHEV povedené auto, celkový dojem kazí právě přespříliš horliví asistenti. Mitsubishi si sice pro řidiče připravilo možnost nastavit si asistenty podle sebe a na pár kliknutí (škoda, že to nejde tak jednoduše na dvě stisknutí jednoho tlačítka na palubní desce jako v modelech Renault, Dacia nebo Land Rover) v menu v displeji v kapličce přístrojů, ale problémem je, že tam nedal všechny – chybí tu například sledování řidičovy pozornosti. V Menu se tak musíte proklikat mnohem víc, ale…
…ono to není úplně jednoduché, protože čidla na volantu řidiče sledují opravdu bedlivě a jakmile se jen na chviličku podívá do strany – do křižovatky, do zatáčky, na displej infotainmentu na navigaci a podobně – prakticky ihned začne auto pípat a upozorňovat jej, že se musí věnovat řízení. Udělá to i v případě, kdy se díváte před sebe, ale máte sluneční či dioptrické brýle. A udělá to i v situaci, kdy řidič v menu hledá položku, kde se tenhle asistent vypíná. Jakmile se ale upozornění ozve, objeví se hláška i na displeji a ta nezmizí do té doby, než ji potvrdíte tlačítkem. Jakmile pak zmizí, ukáže se domovská stránka a vy musíte celé menu opět proklikat. Pokud mezitím systém sezná, že se opět nevěnujete řízení, co se stane? Zapípá, rozsvítí upozornění na displeji a opět vás vrátí na domovskou obrazovku. Řešení? Existuje. Systém hlídání řidičovy pozornosti vypínat ještě před jízdou.
Je tu také aktivní hlídání v jízdních pruzích, které naštěstí nefunguje úplně špatně a auto do jízdního pruhu vrací opravdu až ve chvíli, kdy z něj vyjíždí. Svým chování a projevem se chová jako modely Mercedes-Benz před pár lety. Zavibruje totiž do volantu a aktivuje brzdy auta na straně proti té, kudy auto vyjíždí z pruhu ven, takže to celým autem poměrně razantně škubne a mnohdy vyděsí spolujezdce. Auto se tedy primárně do pruhu nevrací tím, že by přímo otočilo volantem.
Dynamicky tohle auto není vůbec špatné, přesto je to úplně jiných tři sta koní, než jak je servírují přeplňované spalovací motory, tady je to spíš takových rozvážných tři sta koní. Když šlápnete na plynový pedál až na zem, auto začne zrychlovat tak postupně, rozhodně vás to nezarazí do sedačky. Doprovodí to stálý zvuk motoru bez řazení. Tohle auto vás k rychlé nebo snad nějaké sportovní jízdě nutit nebude, přestože jeho podvozek je naladěný tak, že by to zvládl.
A jak je na tom se spotřebou? Pokud budete mít plně nabitou baterii, počítejte s čistě elektrickým dojezdem do 80 kilometrů. Pokud naopak nabíjet nebudete, chová se auto jako „běžný“ hybrid. Spotřeba paliva se pak pohybuje mezi cca 6 až 9 l/100 kilometry, podle toho, jestli jezdíte ve městě nebo na dálnici.
Akumulátor má docela velkou kapacitu. Ta celková je 22,7 kWh, využitelná je asi 18 kWh, protože zbytek si pohonné ústrojí nechává pro zachování plného výkonu přes tři sta koní, ale také pro funkčnost čtyřkolky (zadní náprava je hnaná pouze elektromotorem). Auto si akumulátor při jízdě nedokáže standardně nabíjet (to pouze ve speciální jízdním režimu – viz výše), nabíjí se externě. Pokud ji budete nabíjet střídavým proudem (AC), lze to výkonem až 3,7 kW (plně nabitá bude cca za 6 hodin). V případě, kdy auto připojíte k nabíječce se stejnosměrným proudem (DC), může nabíjet výkonem až 50 kW. Tehdy to z 0 % do 100 % zabere asi 40 minut.
Závěr a cena
Nejnovější Mitsubishi Outlander vypadá hezky zvenku, ale hlavně uvnitř. V testované verzi se dokáže vyrovnat i některým dnešním prémiovým značkám. Je to auto, které i dobře jezdí, nabízí dobré odhlučnění kabiny i povedené nastavení podvozku. Jenže je to zároveň opravdu otravné auto z pohledu jízdních asistentů. Většina z nich se dá vypnout, ale rozhodně to nejde jednoduše a zabere to docela dost času.
A co cena? Všechny verze, které se v České republice prodávají, mají popisovaný plug-in hybridní pohon s pohonem všech čtyř kol 4WD S-AWC, liší se tak pouze výbavou. V nejnižším výbavovém stupni INFORM cena startuje na 1 287 980 Kč s DPH. Testovaný kus byl naopak v tom nejvyšší, jehož cena je 1 582 950 Kč s DPH, ale v tom je auto v maximální možné výbavě. Ke každé výbavě si můžete připlatit za tažné zařízení, ochranu nárazníku do zavazadlového prostoru nebo za sadu textilních koberců. Pro všechny výbavy jsou pak k dispozici ještě dva designové pakety pro exteriér: Elegance nebo outdoorově laděný Trail.
Technické údaje:
Auto: | Mitsubishi Outlander PHEV |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 2 360 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol (4WD S-AWC) |
Výkon: | 100 kW/136 koní při 5 000 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 203 Nm při 4 000 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 7,9 s |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Převodovka: | 1stupňová s fixním převodem |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 0,8 l/100 km |
Emise CO2: | 19 g/km |
Objem nádrže: | 53 litrů |
Délka: | 4720 mm |
Šířka: | 1862 mm |
Výška: | 1754 mm |
Rozvor: | 2704 mm |
Provozní hmotnost: | 2 145–2 195 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 495 / 1404 litrů |