“MINI John Cooper Works Paceman upřednostňuje kvalitu před kvantitou. Pohání ho mimořádně silný motor John Cooper Works, díky němuž exkluzivní Paceman prokličkuje město s nepřekonatelnou obratností a dech beroucím zrychlením. Díky úžasným zážitkům z rychlé jízdy a úchvatnému vzhledu není nové MINI John Cooper Works Paceman rozhodně vozem pro slabší povahy. A když na to přijde, tak ani pro stydlivky.” Tohle je přesná definice samotné automobilky modelu a my se na následujících řádcích pokusíme přijít na to, jestli je to definice přesná nebo jestli je to jen výplod marketingového oddělení.

test-mini-paceman-jcw-john-cooper-works-at-p1

MINI Paceman stejně jako jeho bráška Countryman je vším, ale rozhodne nejsou mini. Paceman, obzvlášť ve verzi JCW mi, musím se přiznat, tak nějak nedává smysl. Motorový potenciál má, ale technika za ním pokulhává. Navíc svým vzhledem je vše, ale ne moc sportovní. Spíše než atleta mi připomíná nafouklého kulturistu, ale jak známo, hodně slečen a dam má pro kulturisty slabost. Od výroby dostal do vínku lehký bodykit a snížený a sportovněji laděný podvozek, což by z něj mělo dělat něco jako motokáru. Každopádně musíme prostě uznat, že MINI Paceman JCW, vypadá prostě jako celek dobře!

Hodně dělá prakticky rovné čelní okno i přídavná přední světla. A protože je to MINI, můžete si samozřejmě vybrat z neuvěřitelného množství příplatkových barviček, polepů, doplňků a dalších vylepšení. Projít si seznam toho všeho je práce minimálně na dva dny a podle mého si musí vybrat opravdu úplně každý. Námi testovaný kus měl krásnou červenou barvu a příplatkové “rychlé” pruhy v černém provedení táhnoucí se jak po boku auta, tak přes kapotu a víko kufru. To skvěle doplňovala černá kola s leštěnými hrankami. K tomu výrobce přidal znaky John Cooper Works všude kam mohl. Najdete je tak jak na karoserii vzadu, tak i v blinkrech, v masce chladiče, v motorovém prostoru nebo na zářivě červených brzdičích. Jo, na první poled je jasné, že tohle auto je pro “hračičky”. 🙂 Je to MINI, a tady je prostě styl až na prvním místě. A je to dobře, protože alespoň někdo se nebojí vystrčit barevný nos z šedivého davu. A věřte, že v MINI vás bude opravdu vidět a v tomto případě i slyšet. Z výfuků, ano čtete správně, a z motorového prostoru totiž vychází zvuk, který se dá poslouchat a ani nepotřebuje pomoc z reproduktorů! A to i zvenku…

Důraz kladený na styl panuje také uvnitř. Tady pochvalu zaslouží příjemně tvarované sedačky i rozmístění všech ovladačů. Co bych ale oželela, je umístění rychloměru ve velkém kulatém „útvaru“ uprostřed palubní desky (rychlost se ukazuje i na malém digitálním ukazateli v budíku před řidičem). Je jasné, že je to další stylová maličkost, ale bohužel je na něj opravdu špatně vidět a věřím tomu, že někteří si jeho přítomnosti všimnou až po pár dnech. Možná ho designéři měli přiznat o něco víc. Na displeji v jeho středu se pak zobrazuj e například přehledný palubní počítač, rádio nebo navigace a další. V jeho spodní části lze nalézt ještě stav palivové nádrže. Jednoduché a přehledné, jen bych to dnes tolik používané digitální ukazování zbytku paliva v nádrži změnila na retro klasickou ručičku.

test-mini-paceman-jcw-john-cooper-works-at-p2

Hodně se mi líbil i volant, který postrádá zbytečnou spodní rovnou plochu (s ní je to prý sice víc sportovní, ale mně se to nelíbí) a padne do ruky jako ulitý. Oproti tomu je poněkud nepříjemný zbytečně vysoko posazený brzdový pedál. Možná je to tím, že mám menší nohy, ale když jsem chtěla brzdit, musela sem nohu zvednout poměrně vysoko do vzduchu. I když jsou brzdy ostré a dají se slušně dávkovat, umístění pedálu tomu nakonec škodí. Přední sedačky mají pěkný tvar, pozici k řízení lze nalézt bez problémů. Plus dostávají za design i dělená zadní sedadla, která sice nejsou úplně praktická, ale vypadají zajímavě. Díky tomu je však MINI pouze čtyřmístné. Takovou designovou i praktickou vychytávkou jsou kolejnice mezi předními sedadly, do kterých se dá z originálního příslušenství objednat spousta stylových věcí, jako (třeba v testovaném autě) držák na brýle a podobně.

Protože jde o model Paceman, objem zavazadelníku a jeho praktičnost nemůžeme vynechat. Do zavazadelníku se vejde 330 litrů. Trochu mi však překážela vyšší nakládací hrana. Pokud sklopíte zadní sedadla dostanete se až na 1 080 litrů. Pro sklápění těch předních je dobré pamatovat na to, že dámy mohou snadno přijít o pěstěné nehty. Páčka jde ztuha ruce z ní rády kloužou.

Zkratka JCW (John Cooper Works) by měla zaručit, že se po nastartování na řidiče chystá pořádná dávka zábavy. Potenciál tohle auto rozhodně má. Pod kapotou mu přede turbem přeplňovaná benzínová jednašestka, která na všechna kola posílá výkon 218 koní a točivý moment 280 Nm (při overboostu až 300 Nm). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 6,8 sekundy a maximální rychlost je 226 km/h. To už jsou docela slušné hodnoty, ale bohužel celou chuť motoru k tomu výkon ukázat v plné parádě kazí převodovka. Ta je totiž asi tou největší slabinou celého auta. Při klidné městské jízdě funguje dobře, řadí tak, jak má, plynule a bez větších prodlev. Jenomže ten, kdo si koupí MINI John Cooper Works asi nechce auto jen na dojíždění do práce…

test-mini-paceman-jcw-john-cooper-works-at-p3

Chce si užít víkendové okresky a ten motokárový pocit, kterým se MINI v propagačních materiálech tolik chlubí. Jenomže to by si Pacemana JCW musel pořídit leda s manuálem a ten se teprve chystá (dostupný by měl být už během pár týdnů!). Jakmile totiž šlápnete na plyn s automatem, několik dlouhých sekund se neděje nic jiného, než že převodovka podřadí, motor se vytočí do otáček a tam zůstane. Až po nějaké době si převodovka konečně uvědomí, že by měla něco dělat a znovu přeřadí. Jenomže to je prostě to, co ve sportovním autě nechcete. Ano, můžete si ji přepnout do manuálního režimu nebo použít pádla, respektive tlačítka na volantu (je to jako z předchozí generace Porsche 911, na každé straně volantu jsou dvě tlačítka fungující stejně, převodový stupeň se mění jejich stisknutím směrem k sobě nebo od sebe), ale ani tak to nebude kdo ví jaká změna. Převodovka i při manuálním povelu prostě čeká zbytečně moc dlouho. Navíc i díky ní auto docela žere. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,7 l/100 km, mimo město 6,1 a ve městě 10,6 l/100 km. Na taková čísla jsme se ale nedostali, pohybovali jsme se kolem 10 l/100 km, přičemž pod 10 se mu moc nechce.

K “motokárovému pocitu” by měl pomoci i podvozek, ten je tady hodně tvrdý. Jeho tvrdost se nejvíce projeví ve městě, kde vám chce vytřást všechny plomby ze zubů, a nebo na nekvalitním povrchu, kde naopak auto při svižnější jízdě občas odskakuje. Nejdříve to vypadalo, že bude podvozek naladěný podobně jako v nedávno testovaném Opelu Corsa OPC, tedy, že bude tvrdý ve městě, ale poddajný na okreskách. Jenomže v Paceman JCW při ostřejší jízdě jakoby změkne. Auto se naklání a chyběla mi tam ta jistota a pevnost například při výjezdu ze zatáčky. Paceman má také neklidnější zadek při ostřejším brzdění, což může být naopak občas zábavné… 🙂

Shrnuto a podtrženo, MINI Paceman JCW je velká designovka, která překvapí jak příjemným zvukem (i z výfuku 🙂 ), sportovně laděnými sedačkami, tak i slušným výkonem motoru. Na ulici se za vámi budou otáčet především dámy a mladší pánové, přičemž nejednou jsem si vyslechla věty typu: “Jé, podívej, ten Miník je pěknej!” Je, je to vážně designově povedené auto, ale pokud si chcete za volantem užít i jízdu, kupte si raději manuál. Cena auta startuje na necelém milionu korun, což není úplně málo, ale věřte tomu, že si s ním užijete hodně zábavy a kamkoliv přijedete, budete středem pozornosti!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: Paceman JCW
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 160 kW/218 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 280 (300) Nm při 1 900 – 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.8 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba benzínu (l/100 km): 10.6 / 6.1 / 7.7
CO2: 179 g/km
Objem benzínové nádrže: 47 litrů
Pohotovostní hmotnost: 1 495 kg
Objem zavazadlového prostoru: 330 – 1 080 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde