MINI kompletně obměnilo svoji modelovou nabídku. Přišlo s novými generacemi klasického hatchbacku, ale také většího a praktičtějšího Countrymanu. A právě ten jsme vyzkoušeli v testu. Do toho dorazil s benzinovým tříválcem. Ale není to tak úplně mini auto…
Zbrusu nový
MINI Countryman je největším modelem v nabídce britské značky. Jen už není úplně mini. Na délku má 4444 mm, široký je 1843 mm a na výšku naměříme 1661 mm. To znamená, že je větší než třeba Škoda Karoq (délka: 4390 mm, šířka: 1841 mm, výška: 1603 mm).
Karoserie sice designově navazuje na předchozí generaci, ale je zcela nová, stejně jako kabina. Při prvním pohledu vás nenechá nijak na pochybách, že tohle je MINI. S žádnou jinou značkou si ho nespletete. A to i kvůli klasickému tvaru karoserie či odlišnému lakování střechy. Typické jsou také přední světlomety, které už ovšem nemají pravidelně kulatý tvar, ale jsou decentně zploštělé. A nakonec i na výšku orientované zadní světlomety, jejichž grafika po rozsvícení i tentokrát připomíná britskou vlajku. Mimochodem, vidíte ten „zub“ na C-sloupku? Ten bude pro každou verzi (motorizaci, výbavu i chystané speciální edice) MINI Countryman odlišný.
Uvnitř je to v případě testované verze a výbavy hodně nápadité auto, které kombinuje několik barev a provedení. V kabině nově vládne i koncept s názvem MINI Interaction Unit. Je to vůbec poprvé, kdy nějaká automobilka opravdu použila kompletně kruhový dotekový displej. Dříve to zpravidla byl sice kruhový displej, ale schovaný v nějakém rámečku. Samotný displej má skvělou a velmi jemnou grafiku, ale také rychlou odezvu.
Vzhledem k tomu, že je to jediný displej, který v kabině je (před řidičem už žádný displej není, nepočítáme-li head-up displej, který promítá údaje na vyklápěcí destičku z palubní desky), zobrazují se na něm i funkce topení/chlazení i některé provozní údaje auta jako například rychlost, zda je aktivní parkovací brzda, jestli jsou rozsvícené světlomety, údaje o dojezdu, aktuálně využívaný výkon pohonu, zařazená rychlost atd, podobně, ale je to vlastně nakonec spíš jen tak „nějak mimochodem“. Vždyť třeba otáčkoměr budete muset dlouho hledat. Na druhou stranu to ale vlastně nevadí, vždyť je to automat, takže otáčky motoru řidiče zajímat nemusí.
Digitálním funkcím bylo věnováno opravdu hodně péče. Displej má navíc totiž spoustu animací či možností zobrazení. Pokud se vám přednastavené jízdní režimy, které mění nejen chování auta, ale i zobrazení displeje, ambientní osvětlení a podobně nelíbí, můžete si auto nastavit podle sebe. Na centrální displej si můžete dát i pozadí s vlastní fotkou. Anebo třeba fotku se svými dětmi, psy nebo oblíbeným koktejlem… Fantazii se v tomto případě meze nekladou.
U nové generace MINI byl kladen důraz také na ekologii – a to jak provozu, tak i výroby. Design byl výrazně přizpůsoben efektivitě, takže odpor vzduchu klesl z 0,31 předchozí generace na současných 0,26. To se projeví na nižší spotřebě paliva.
Ještě výraznější změna je v případě výroby. Zvenku na autě nenajdeme žádný chrom, protože jeho výroba je energeticky náročná. Není to tak jen u MINI, ale je to dnešní trend prakticky u všech velkých automobilových výrobců. A uvnitř? Povrchy, vnitřní výplně dveří, podlaha a rohože jsou vyrobeny z recyklovaného polyesteru. Mimochodem, vidíte tu odkládací „skříňku“ na středovém tunelu? Vypadá stylově, že?
Ani se základním motorem nejede špatně
Základ nabídky motorizací tvoří turbodmychadlem přeplňovaný 1,5litrový tříválec (mild-hybrid), který nám není neznámy. Používal se i v předchozí generaci a využívají jej i vozy mateřského BMW. Jenže on tenhle tříválec má 125 kW/170 koní a 280 Nm a Countryman s ním nejede vůbec špatně. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy a maximální rychlost 212 km/h.
Jedinou možností je pro novou generaci MINI Countryman výhradně automatická převodovka, manuální převodovku už MINI nenabídne k žádné z verzí. Jde o sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, která v tomto případě posílá výkon pouze na přední kola. V nabídce jsou ale i verze se čtyřkolkou (Countryman S All4, Countryman JCW All4) a dokonce i s naftovým motorem (Countryman D).
Motor je docela slušně odhlučněný, při klidné jízdě není skoro slyšet a k uším posádky nakonec pronikne až po výraznějším přidání plynu. Dynamika není špatná ani v praxi, s bezmála 1,6tunovým autem se nemusíte bát na okresních silnicích předjíždět. Motoru dobře sekunduje i rychlá automatická převodovka. Pokud by se vám však nelíbilo, jak řadí, máte smůlu, u testované verze nejsou páčky na volantu, abyste si řadili sami, a nelze to ani samotným voličem převodovky. Fungování převodovky se dá změnit jen tím, že přepnete jízdní režim.
A když už jsme u toho voliče převodovky, ten je vcelku netradiční. Je to totiž maličkatý přepínač na středovém panelu pod displejem. Nemohl jsem si zvyknout ani na jeho logiku řazení, protože pocitově bych čekal, že k řazení jízdy vpřed („D“) jej posunu nahoru a pro zpátečku („R“) dozadu. Tady to ale bylo naopak. Vedle voliče automatické převodovky se nalevo nachází tlačítko pro parkovací brzdu a napravo pak startovací ovladač (tím se otáčí podobně jako klíčem ve spínací skříňce), volič jízdních režimů („Experiences“) a nakonec mechanický ovladač hlasitosti multimédií. Ve spodním řádku jsou pak tlačítka pro nastavení funkcí auta, aktivaci 360° kamer, výstražné blikače a pak ovladače pro ofuk čelního skla a výhřev toho zadního.
Podvozek je stále poměrně tuhý, ale přesto se auto v zatáčkách naklání. To by vlastně ani tak nevadilo, protože i tak se MINI drží asfaltu velmi dobře, ale horší je přeposilované řízení bez jakéhokoliv citu. Na běžnou jízdu to ale vlastně není špatné, běžného řidiče to nebude obtěžovat (bude si ale MINI kupovat běžný řidič?). Potěší naopak lehký předek a jeho ochota ke změnám směru.
Tříválec si při běžné jízdě řekne o něco mezi šesti a půl až sedmi litry na sto ujetých kilometrů. A to není vlastně vůbec špatná hodnota, vzhledem k tomu, jak je auto velké a těžké. Technické údaje slibují v kombinovaném režimu spotřebu 6,1 l/100 km.
Závěr a cena
Nové MINI Countryman neuhnulo z designového stylu, který těsně před přelomem milénia nastavilo po znovuzrození pod BMW Group. MINI si na silnici s žádným jiným autem nespletete. Zvenku, ale i uvnitř je stále patrný odkaz na to prapůvodní maličkaté a chytře postavené MINI z minulého století a je jedno, zda jde o běžný hatchback anebo právě o výrazně větší Countryman. V nejnovější generaci byl kladen důraz na digitalizaci, což poznáte už při prvním doteku centrálního kulatého displeje v interiéru. A cena? Ta základní je 874 900 Kč, za kterou pořídíte testovanou motorizaci. Za vrcholný 300koňový Countryman JCW All4 z opačného spektra ceníku dáte zlehoučka přes jeden a čtvrt milionu.
Technické údaje:
Auto: | MINI Countryman C |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1499 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 125 kW/170 koní |
Točivý moment: | 280 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,3 s |
Maximální rychlost: | 212 km/h |
Převodovka: | 7° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,1 l/100 km |
Emise CO2: | 139 g/km |
Objem nádrže: | 45 litrů |
Délka: | 4444 mm |
Šířka: | 1843 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1661 mm |
Rozvor: | 2692 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1545 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 450 / 1450 litrů |