Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 31. 5. 2024


Mercedes-Benz má velmi bohatou nabídku elektromobilů, vždyť je nabízí prakticky ve všech velikostech. U těch menších vycházejí ze spalovacích verzí, ale u těch větších je poznáte na první pohled. Mají zcela specifický design, jsou kulatější. My jsme v rámci testu vyzkoušeli druhé největší elektrické SUV s názvem Mercedes-Benz EQE SUV. Do testu dorazil v základní výkonové verzi 350, ale s pohonem všech čtyř kol.

Tak akorát velké

Testovaný Mercedes-Benz EQE SUV je nejnovějším přírůstkem v elektrické rodině značky. Stojí na stejné podvozkové platformě jako dříve testovaný sedan EQE, ale také jako větší sedan EQS a z něj odvozené EQS SUV.

Jde o docela velké auto, které na délku měří přes 4,8 metru, bez zrcátek je široké přes 1,9 metru a na výšku naměříme bezmála 1,7 metru. Velikostně tak stojí mezi spalovacími GLC a GLE. Baterie s kapacitou 100,0 kWh (využitelná je 90,6 kWh) je umístěna v podlaze, takže nijak neomezuje prostor pro posádku nebo zavazadla. Kvůli tomu ale tohle auto váží přes 2,5 tuny.

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Tvary karoserie jsou podřízené aerodynamice (součinitel aerodynamického odporu Cx je 0,25), která se pozitivně podepisuje na dojezdu. Ten je u testované verze podle homologace asi pět set padesát kilometrů, což je hodně slušná hodnota. Reálně se dá při běžné jízdě v teplotách kolem 20°C dojet kolem čtyři sta padesáti kilometrů. Jakmile vám elektřina dojde, stačí zajet na nabíječku a auto dobít. Nabíjet zvládne auto v případě AC 22 kW (za příplatek, standardně 11 kW), v případě DC dobíjení pak 170 kW (má „jen“ 400V architekturu). Mimochodem, na baterii dává Mercedes-Benz záruku 10 let nebo 250 tisíc kilometrů.

Za volantem

Po otevření dveří vás u mercedesu jistě nepřekvapí, že kabina je opravdu luxusní. Výrobce zde použil luxusní materiály jako je kůže nebo dřevo a kombinovat můžete i různé barvy. Jakkoliv je testovaná černá barva na palubní desce a na sedadlech tradiční a stylová, klidně můžete mít bíle čalouněná sedadla a k tomu hnědé dřevěné obložení na palubní desce a podobně. Současně s tím si můžete také připlatit za tzv. Hyperscreen, tedy třetí displej, který se bude nacházet v palubní desce před spolujezdcem. Ten testované auto nemělo, ale měl ho před časem testovaný Mercedes-Benz třídy E All-terrain.

Sedadla mohou být samozřejmě elektricky ovládaná, vyhřívaná (vpředu i vzadu), ale také odvětrávaná a mohou mít i masážní funkci. Přestože přední sedadla vypadají spíše jako nějaká luxusní křesla k obýváku u televize, nabídnou velmi slušné boční vedení a jsou pohodlná i pokud v autě sedíte několik hodin.

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Přestože v interiéru nejsou skoro žádná fyzická tlačítka, není ovládání auta nijak otravné nebo snad složité. Prakticky vše se ovládá prostřednictvím centrálního displeje s umístěním na výšku. V jeho spodní části je stále zobrazené rozhraní klimatizace/topení, takže není třeba nikam přepínat. Musíte se ale zaměřit na to, abyste se prstem trefili přesně. Displej je ale velký, takže „tlačítkové plošky“ nejsou úplně titěrné.

Anebo prostě jen řeknete: „Hej Mercedes, je mi zima“ nebo naopak „Hej Mercedes, je mi teplo“ a auto teplotu podle toho buď zvýší nebo sníží. Modely Mercedes-Benz mají totiž velmi dobré hlasové ovládání v češtině. Mají tzv. MBUX, které ovšem na rozdíl od spousty ostatních značek není ChatGPT, nýbrž je to vlastní řešení umělé inteligence, které si od začátku vyvíjí Mercedes-Benz sám. To pro odpovědi na zvídavé dotazy posádky samozřejmě také využívá internet. Navíc se podle posádky a jejich pokynů a dotazů dokáže postupně učit.

Ovládat displeje lze i na volantu, přičemž na levé straně se ovládá displej před řidičem a na pravé straně ten před spolujezdcem. Je to velmi dobrý nápad, ale opět narážíme na to, že to Mercedes-Benz řeší dotekovými ploškami. To by nemusel být nutně problém, ale jsou hodně malé a někdy udělají něco jiného, než jste původně chtěli, protože prostě prstem přejedete o trochu vedle. Někdy tak zesílíte rádio (na pravé straně) víc, než byste chtěli, jindy zase naopak snížíte rychlost na tempomatu méně než jste chtěli (na levé straně). I tak jsou to ale jedny z nejlepších dotekových plošek na volantu.

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Rozvor náprav je u tohoto auta obrovský, vždyť jsou to tři metry. Z toho vyplývá, že prostoru pro posádku je tady opravdu dostatek. Platí to jak pro přední, tak i pro zadní řadu sedadel. Na nedostatek místa si nemohou stěžovat ani nadprůměrně vzrostlí pasažéři. Navíc je tu díky absenci centrálního tunelu zcela rovná podlaha. A zklamat by nakonec neměl ani kufr, do kterého se samozřejmě přistupuje elektricky ovládaným víkem. Jeho standardní objem je 520 litrů, přičemž místo je také pod podlahou, kde je místo na uložení dobíjecích kabelů. Kufr se dá zvětšit sklopením dělených opěradel zadních sedadel, pak vznikne prostor dokonce pro 1675 litrů.

Jak jezdí?

Testovaná verze je Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV, což prozrazuje dvojici synchronních elektromotorů (po jednom na každé nápravě, takže má auto poháněné obě nápravy) s celkovým výkonem 215 kW/292 koní a točivý moment 765 Nm. Technické údaje dále prozrazují, že zrychlit z 0 na 100 km/h zvládne auto za 6,6 sekundy a dokáže vyvinout maximální rychlost až 210 km/h.

Dynamika je na silnici velmi dobrá. Toho, že byste někde při běžné jízdě potřebovali ještě víc, se rozhodně bát nemusíte. A bát se nemusíte ani předjíždění, auto zrychlí hned, co jakkoliv pohnete s plynovým pedálem. Veškerý točivý moment je totiž u elektromobilů dostupný „kdykoliv“ a navíc převodovka nemusí podřazovat (je tu stálý redukční převod) jako u spalovacích aut. Nakonec si ale nejvíc budete užívat tu plynulost, kterou Mercedes-Benz EQE SUV dokáže zprostředkovat.

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Platí to nejen pro samotný pohon, ale i pro zbytek auta – například pro podvozek. Ty víc než dvě a půl tuny z auta cítíte, žádné sportovní ambice při jízdě pravděpodobně mít nebudete. Spíše si budete užívat toho, jak se auto na silnici vznáší, protože je standardně vybaveno vzduchovým odpružením. Přesto se do zatáček rozhodně nebudete muset bát, ať už kvůli nízkému těžišti (díky baterii v podlaze) nebo natáčecí zadní nápravě. Tu ještě víc oceníte ve městě, protože výrazně zlepšuje manévrovatelnost.

Na palubě je navíc příjemný klid, což rozhodně neplatí pro všechny elektromobily. Může za to nejen právě velmi dobrá aerodynamika, ale i odhlučnění, protože třeba od pneumatik se neozývá takřka žádné hučení. Ostatně, skla ve dveřích jsou dvouvrstvá, což zvukovou izolaci výrazně zlepšuje.

A za kolik, že se s autem dá jezdit? Ta hodnota nás příjemně překvapila. Měli jsme k jízdám s elektrickým autem dobré počasí, přesto klimatizace auta byla zapnutá a při jízdě byla aktivní. Výsledkem ale bylo, že jsme se nejčastěji pohybovali mezi 21 a 23 kWh na 100 kilometrů. Jízdy ale byly spíše klidnější na hranici (a někdy i o pár km/h za hranicí) maximálně povolené rychlosti. Provoz zahrnoval z největší části město (dvě třetiny) a dálnice. Minimum jízd jsme strávili na běžných okreskách.

Test Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV | elektromobil (2024)

Spotřebě paliva pomáhá také rekuperace, která dokáže brzdění přeměnit na elektrickou energii. Ta má samozřejmě několik stupňů – od plachtění až po velmi výrazné zpomalování jako při běžném brzdění, případně ji lze nechat v automatickém režimu, kdy bude auto adaptivně reagovat na situaci před sebou. Pokud sundáte nohu z plynu a před vámi nebude žádná překážka, bude auto zpravidla plachtit, pokud tam nějaká překážka bude (křižovatka, zatáčka, pomaleji jedoucí auto, …), bude auto rekuperací zpomalovat. Intenzitu rekuperace nastavujete páčkami na volantu, které ve spalovacích autech slouží k manuální změně rychlostního stupně.

Závěr a cena

 Mercedes-Benz EQE SUV je druhým největším SUV elektromobilem v nabídce německého výrobce. I díky tomu nabízí v kabině opravdu hodně prostoru i pro nadprůměrně vzrostlé pasažéry. k tomu přidává více než dostatečnou dynamiku, komfortní podvozek a i slušnou spotřebu elektrické energie.

A co prozradí pohled do ceníku? Cena testované verze Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV začíná na 2 205 830 Kč. Cenu testovaného auta ve verzi Electric Art Edition ovšem ještě o více než čtyři sta tisíc korun zvýšila příplatková výbava, vyšlo tedy celkem na 2 625 492 Kč.

Technické údaje:

Auto:

 Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

215 kW/292 koní

Točivý moment:

765 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

6,6 s

Maximální rychlost:

210 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

 20,1 kWh/100km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie:

100 kWh (využitelná 90,6 kWh)

Délka:

4863 mm

Šířka:

1940 mm (bez zpětných zrcátek)
2141 mm (se zpětnými zrcátky)

Výška:

1685 mm

Rozvor:

3030 mm

Pohotovostní hmotnost:

2560 kg

Objem zavazadlového prostoru:

520 / 1675 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru