Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | elektromobil (2023)

Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 17. 2. 2023


Elektrický rychlý sedan? Není problém. Mercedes-Benz jich má v nabídce několik. My jsme v rámci testu vyzkoušeli vstupní model do elektrické řady Mercedes-AMG. Týden jsme jezdili s EQE 43 4MATIC.

Elektřina je budoucnost

EU schválila, že od roku 2035 bude možné koupit pouze čistě elektrické auto, ale o elektromobilitě jako o jediném směru se mluví už dlouho. Automobilový svět na to zareagoval a elektrická auta už nabízejí prakticky všichni výrobci, kteří v Evropě prodávají. Elektrická ovšem nejsou jen běžná auta, ale už i ta sportovní. V nabídce jich má několik i Mercedes-Benz v rámci modelové řady Mercedes-AMG.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC je v současnosti tím nejlevnějším elektrickým modelem AMG. Vzhledem, ale i technikou vychází z docela běžného Mercedes-Benz EQE 500, v AMG jej ovšem trochu jinak naladili. Na pohled se příliš neliší, dostal novou masku chladiče s vetrikálním žebrováním a decentním logem AMG, to najdeme i na zádi. V interiéru jsou také jiná sedadla a několik drobností. Designově se tedy auto příliš neodlišuje.

Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | elektromobil (2023)

A jak je to z pohledu techniky? I ta zůstala původní z běžné pětistovky, dostala ovšem znatelný dotek AMG, který přidává i výkon navíc. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC má dva synchronní elektromotory s permanentními magnety (jeden na přední a druhý zadní nápravě), což znamená pohon všech kol. I díky tomu a díky 350 kW/476 koním a 858 Nm dokáže zrychlit z místa na stovku za 4,2 sekundy. Ve zrychlování může pokračovat k 210 km/h, kde leží elektronický omezovač rychlosti.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Elektrickou energii si testovaný elektromobil ukládá do lithium-iontového akumulátoru s využitelnou kapacitou 90,6 kWh. Dojezd na plně nabitý akumulátor je podle homologace (WLTP) až 533 kilometrů, naše zkušenost ale ukazuje něco přes tři stovky kilometrů. Záležet bude hodně na jízdním stylu, ale také na venkovní teplotě. V našem případě jsme s autem jezdili v mrazech a spotřeba prakticky nespadla pod 30 kWh, a to ani ve městě.

EQE nabízí samozřejmě i rekuperaci, jejíž intenzitu si může řidič nastavit sám pomocí páček na volantu, které u aut se spalovacími motory zpravidla slouží pro manuální řazení automatické převodovky. K dispozici jsou tři režimy rekuperace: žádná, při které auto plachtí; standardní a silná, při níž nebude v mnoha situacích nutné vůbec používat brzdový pedál a bude jen stačit sundat nohu z plynového pedálu. Maximální rekuperace má výkon až 260 kW.

Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | elektromobil (2023)

Za ideálních podmínek dokáže AMG EQE 43 nabíjet až 170 kW (má 400V palubní síť), což by znamenalo za 15 minut dobíjení až 180 kilometrů jízdy. K nabíjení lze využít kartu Mercedes me Charge. Ta funguje v České republice, ale i ve zbytku Evropy. Mercedes-Benz má smlouvu s více než 400 různými provozovateli veřejných nabíjecích stanic, takže zpravidla jen stačí přijet na nabíjecí stanici, přiložit kartu a začít nabíjet. Vám pak může jednou měsíčně přijít faktura a o nic dalšího se nebudete starat.

Moderní kabina

Kabina EQE je typický moderní Mercedes-Benz s digitálním přístrojovým štítem a na výšku orientovaným displejem multimédií. Tlačítek je v kabině minimum a drtivá většina funkcí se ovládá právě z velkého středového displeje, případně z volantu anebo hlasem přes systém MBUX. Ten funguje i v elektrickém AMG EQE skvěle a celkově je to vlastně asi ten nejlepší systém hlasového ovládání v autě dostupném na českém trhu.

Jestli máte digitální dobu opravdu rádi, můžete si připlatit něco přes dvě stě tisíc korun za prvek s názvem MBUX Hyperscreen. Pokud to uděláte, promění se palubní deska v jeden zdánlivě velký displej. Pod jedním krycím sklem jsou ovšem umístěny tři displeje. Je to řešení, s nímž přišlo větší a luxusnější EQS a nabídne zábavu při jízdě i spolujezdci, který se bude moci třeba jen proklikávat v Menu anebo sledovat například při jízdě filmy.

Test Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC | elektromobil (2023)

Uvnitř je dost místa pro čtyři pasažéry, kteří se nebudou muset v žádném směru omezovat, snad jen na zadních sedadlech u stropu, pokud budete vyšší než 180 cm, už byste se mohli stropnici přiblížit. Přední sedadla, přestože jde o sedadla AMG, jsou pohodlná a tělo si v nich odpočine i na delších cestách. Testovaný kus sice nenabízel masážní funkci, ale nechybělo vyhřívání ani odvětrávání. A kufr? Jeho standardní objem je 430 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel se dá zvětšit na 895 litrů.

Za volantem

Ačkoliv Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC vychází z běžného EQE, dostal v Affalterbachu dodatečnou péči – od těhlic přes ramena až po stabilizátory s větším průměrem. Podvozek je vzduchový AMG RIDE CONTROL+ s adaptivními tlumiči a dostal tužší naladění ve všech režimech. K tomu jsou tu velká 21″ kola, což se projevuje na tom, že jízda je tvrdší, ale rozhodně by se nedala označit za nepohodlnou.

V zatáčkách ale tohle auto překvapuje, pomáhá tomu i zadní natáčecí náprava. Dvě a půl tuny hmotnosti sice z fyzikálního hlediska zcela oklamat nelze, ale auto ji dokáže minimálně trochu „ohnout“. Pod plynem působí čtyřkolka s variabilním rozdělováním točivého momentu příjemně neutrálně a jízda je celkově hodně jistá. Sportovní auto to přesto není a ani ve vás takový pocit nijak nevyvolává. 

Dynamika autu ale rozhodně nechybí, speciálně v přímce, kdy dokáže vystřelit vpřed opravdu radikálně. Navíc prakticky kdykoliv, protože veškerý točivý moment máte pod pravou nohou v podstatě neustále. Pokud byste chtěli „sportovnější“ pocit z jízdy, můžete si aktivovat umělý zvuk, který si můžete poslechnout ve videu výše. Lze to nejen přes multimediální systém, ale i na otočném ovladači na volantu (dá se měnit, co budete ovládat).

Závěr a cena

Testovaný Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC je vstupní branou do elektrických modelů AMG. Vychází z běžné pětistovky, ale dostal vyšší výkon i točivý moment a celkové jiné naladění pohonného ústrojí i podvozku. Je tužší, je rychlejší a celkově schopnější. Sportovní tohle auto ale není, ani tak nepůsobí, tedy až na tužší naladění podvozku. Vyrazit s ním na delší cestu není problém, ale v mrazivém počasí jsme jezdili s 30kWh spotřebou elektrické energie a dojezdem něco málo přes 300 kilometrů. Nabíjet ale lze rychle a křivka výrazněji klesá až po 80% nabití akumulátorů.

A cena? Nejlevněji pořídíte elektrický Mercedes-Benz EQE ve verzi 300. Jeho cena v ČR  startuje na 1 963 830 Kč. Nejvýkonnější běžné EQE 500 4MATIC je dražší a jeho cena začíná na 2 338 930 Kč a pokud se podíváme na testovaný Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC, za ten zaplatíte minimálně 2 847 130 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC (2023)

Motor:

2x elektromotor

Pohon:

všech kol

Výkon:

350 kW/476koní

Točivý moment:

858 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

4,2 s

Maximální rychlost:

210 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

 19,7 kWh/100km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie:

100 kWh (využitelná 90,6 kWh)

Délka:

4946 mm

Šířka:

1906 mm

Výška:

1492 mm

Rozvor:

3120 mm

Pohotovostní hmotnost:

2450 kg

Objem zavazadlového prostoru:

430 / 895 litrů

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru