Nejednou jsme se přesvědčili o tom, že pokud vezmete původně spalovací auto a uděláte z něj elektromobil, nemusí to dopadnout dobře. Přesvědčili jsme se ale i o tom, že to dobře dopadnout může. Jedním z takových příkladů je Mercedes-Benz EQB, který si totiž můžete koupit i jako Mercedes-Benz GLB.
Ach, ty názvy…
Kdykoliv jsme se (nejen) v rámci testovacího týdne bavili s někým o tom, jaké auto testujeme, často zaznělo, že vůbec neví, jak Mercedes-Benz své modely označuje a co které označení znamená. Ono to ale není zase tak složité. Nejdůležitější jsou klasické modely třídy A, B, C, E a S, protože od nich se vše odvíjí.
Pokud bychom se podívali na vozy typu SUV, ty mají dnes označení se třemi písmeny, které vždy začíná písmenky „GL“ a třetím písmenkem se udává velikost auta. Jakmile je tedy v názvu například GLA, jde o nejmenší SUV v nabídce, které svou velikosti odkazuje na třídu A. Pokud tam bude GLE, pak jde o SUV ekvivalent třídy E a podobně.
Ale o něco složitější je to u elektromobilů. Ty také mají označení se třemi písmenky, přičemž první dvě jsou vždy „EQ“ a to třetí opět prozrazuje ekvivalent velikosti k danému výchozímu model jako u předchozích SUV. U elektromobilů je ale situace odlišná kvůli tomu, že se dohromady míchají jak SUV, tak i sedany. V případě EQA, EQB a EQC jde o čistě elektrická SUV, ale EQE a EQS jsou sedany. K tomu však před časem přibylo i nové SUV, které je alternativou třídy S, ale označení EQS už patří sedanu. Výsledkem tak je, že nový model dostal pojmenování EQS SUV.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
GLB versus EQB
Když se na Mercedes-Benzy GLB a EQB podíváme, můžeme si všimnout, že si nejsou podobné jako vejce vejci. Jejich základní tvar karoserie i silueta jsou ovšem beze změny, stejně jako interiér. Liší se ovšem přední část i zadní část karoserie.
Při pohledu zpředu je jasně vidět, že jde o elektromobil, protože chybí typická maska chladiče pro přívod vzduchu k motoru, tady je totiž přední část plná. Větrací otvory jsou pouze ve spodní části nárazníku. Nad maskou chladiče je LED světelný proužek, který prochází od jednoho světlometu ke druhému s ve tmě vypadá hodně zajímavě. LED světelný proužek je i mezi zadními světlomety. To GLB nemá, to vypadá vlastně docela normálně.
Uvnitř se spalovací a elektrická verze prakticky neliší. V obou případech je stejná palubní deska, ovladače, ale i volant s dotekovými ploškami, které fungují skvěle (na levé straně volantu se jí ovládá displej před řidičem, na pravé straně volantu ovládání displej multimédií). Všechny osobní modely Mercedes-Benz mají dnes už výhradně digitální displeje, přičemž jde o velkou plochu přímo před řidičem, která propojuje kapličku přístrojů a právě displej multimédií. Oba dva mají skvělou grafiku i vysoké rozlišení i kontrast. Oba displeje jsou navíc perfektně čitelné i při ostrém slunci.
Potěší, že jak spalovací, tak čistě elektrická verze uveze až sedm pasažérů. V podlaze v kufru se totiž mohou nacházet další dvě sklopná sedadla. Jak asi tušíte, vzhledem k velikosti auta nejde o plnohodnotná místa, ale hodí se spíše pro menší postavy nebo děti. Průměrně vzrostlí Evropané by si měli raději sednout do první nebo druhé (posuvné) řady sedadel.
A kolik nákladu elektrické EQB pojme? V případě pětimístné verze to bude 495 litrů, v sedmimístném provedení jen o 30 litrů méně (465 litrů). Po sklopení opěradel zadních sedadel se dostaneme na 1710 litrů (5 míst), respektive 1620 litrů (7 míst). U spalovací pětimístné verze je 570 a 1805 litrů.
Prostřední z nabídky
Mercedes-Benz EQB je nabízen ve třech verzích. Základem je EQB 250 se 140 kW/190 koňmi a dojezdem (podle konfigurátoru) 469 km (má jen jeden elektromotor), střed nabídky tvoří testované EQB 300 4Matic se 168 kW/228 koňmi a dojezdem 420 km a na vrcholu stojí EQB 350 4Matic s 215 kW/292 koňmi a stejným homologovaným dojezdem jako u třístovky (v obou případech jsou v autě dva elektromotory a poháněna jsou všechna kola).
Tip: Půjčovna aut Mercedes-Benz
Mercedes-Benz má na přední nápravě asynchronní, zatímco na zadní synchronní elektromotor. Celkový výkon je 168 kW/228 koní a točivý moment vrcholí 390 Nm. Zrychlit z místa na stovku dokáže EQB 300 za rovných 8 sekund a jede maximálně 160 km/h (rychlost je elektronicky omezena). Primárně hnaná je zadní náprava, ale ta přední se do práce zapojuje prakticky neustále, řídící jednotka zpracovává data 100x za sekundu.
Maximum krouticího momentu je k dispozici téměř od nulových otáček, takže prvotní reakce se sešlápnutí plynového pedálu je takřka okamžitá. Díky svému výkonu dokáže testované EQB docela slušně zrychlovat, nejlépe mu to jde samozřejmě ve městě, na dálnici už mu znatelněji dochází dech, ale držet 140 km/h není žádný problém. Jen pak – stejně jako u všech ostatních elektromobilů – rychle klesá dojezd.
Testované EQB má lithium-iontový akumulátor s celkovou využitelnou kapacitou 66,5 kWh a homologovaný dojezd přes 400 kilometrů. Podle zkušeností ovšem počítejte spíše s hodnotou kolem 300-350 kilometrů podle toho, kde a jak budete jezdit. Nejnižší spotřebu elektrické energie budete mít díky častější rekuperaci ve městě, kde se dá pohybovat i pod 18 kWh/100 km, naopak při jízdě po dálnici, kdy budete dodržovat maximální povolenou rychlost (a nepojedete na spotřebu), počítejte s tím, že se pod 23 kWh/100 km nedostanete. Týdenní test jsme nakonec skončili se spotřebou těsně pod 19 kWh/100 km.
Jakmile energii z baterii vyčerpáte, oceníte, že Mercedes-Benz EQB dokáže nabíjet až 100 kW. Jasně, některé jiné elektromobily to umějí i rychleji, ale i tak to znamená dobití z cca 10 % na 80 % za asi půl hodiny.
Pohoda na palubě
Na elektrickém Mercedes-Benzu EQB bylo příjemné to, jak se ho podařilo odhlučnit. Zvuková pohoda na palubě je velmi dobrá samozřejmě hlavně díky tomu, že pod kapotou není spalovací motor, ale to se projeví prakticky jen v nízkých rychlostech ve městě. Tehdy je v autě opravdu ticho a spolujezdci by se mezi sebou mohli dorozumívat klidně šeptem. Při vývoji se ale povedlo odhlučnit i aerodynamický hluk i hluk od pneumatik. Nejde to samozřejmě absolutně, pořád je při jízdě mimo město tohle hučení slyšet, ale přesto je to výrazně lepší, než třeba u Volkswagenu ID.5, za který můžete zaplatit i více peněz.
Ta pohoda se ale projeví i na nastavení podvozku. Ten není adaptivní, testované EQB má klasické vinuté pružiny a tlumiče, přesto je komfortní, ale stále je jistý a do zatáček se příliš nenaklání. Na tom má samozřejmě velkou zásluhu umístění baterií v podlaze, které snižují těžiště. Na druhou stranu i kvůli tomu auto váží přes 2,1 tuny (to je stejně jako u naftového eSka), ale nepůsobí nijak těžkopádně. Za jeho volantem ale budete chtít jezdit klidně a pocitově nebudete nikam potřebovat pospíchat.
Závěr a cena
Líbí se nám, že Mercedes-Benz nechal zákazníkům vybrat, zda si chtějí pořídit klasický model GLB se spalovacími motory (třeba i ve verzi AMG) anebo raději sáhnou po elektromobilu EQB. Obě auta od sebe decentně odlišil, ale přitom zanechal praktičnost, včetně možnosti připlatit si za sedmisedadlovou verzi. Velké omezení nemusí přinést ani dojezd, který je reálně kolem 350 kilometrů, stejně jako možnost dobíjení 100 kW, kdy se z téměř prázdné baterie dostanete na 80 % za něco málo přes půl hodiny.
Co se ceny týká, asi tušíte, že elektrické verze začínají výše než verze spalovací. Za nejslabší EQB 250 s pohonem zadních kol zaplatíte minimálně 1 393 920 Kč, za prostřední testované EQB 300 4Matic to bude 1 483 460 Kč a za nejvýkonnější EQB 350 4Matic pak 1 550 010 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz EQB 300 4Matic |
Motor: | 2x elektromotor |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 168 kW/228 koní |
Točivý moment: | 390 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,0 s |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 18,2 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 66,5 kWh |
Délka: | 4684 mm |
Šířka: | 1834 mm |
Výška: | 1667 mm |
Rozvor: | 2829 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2175 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 495/ 1710 litrů |