Elektřina je dnes už běžnou součástí světa, i co se pohonu aut týká. Hybridy nebo elektromobily dnes už nabízí téměř všechny automobilky světa, Mercedes-Benz nevyjímaje. Před nějakou dobou jsme se vozili s naftovým hybridním Mercedesem-Benz E300 blueTec hybrid, tentokrát jsme usedli za volant benzínové plug-in hybridní verze C 350e.

Elektřina už dnes dávno neslouží pouze ke snížení spotřeby paliva a emisí jako tomu bylo dříve, dnes už se elektřina používá také ke zvýšení výkonů. Hybridy dnes mohou mít stovky, ale i tisíce koní. A tohle hybridní céčko je na tom podobně. Pod přední kapotou lze nalézt přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem 155 kW/211 koní a točivým momentem 350 Nm. K tomu ale přidává elektromotor s výkonem 60 kW/82 koní a točivým momentem 340 Nm. Celkový dostupný výkon je podle výrobce 205 kW/279 koní a točivý moment 600 Nm. A to jsou hodně příjemná čísla, a to i přesto, že hybridní céčko oproti výchozímu model C 250 přibralo na hmotnosti tři metráky.

test-mercedes-benz-c-350e-plug-in-hybrid-p1

Plug-in hybridní automobily jsou oproti těm jen hybridním ve výhodě. Mají větší baterie (v tomto případě s kapacitou 6,2 kWh), tím pádem lepší možnost uložení elektrické energie a tím pádem i delšího dojezdu. Baterie se navíc dají dobíjet nejen při jízdě, ale také z elektrické sítě. K dispozici jsou dva kabely – jeden do klasické domácí zásuvky, druhý do dobíjecích stanic. Nabití do plna zabere něco přes tři hodiny. Zásuvka je pod krytkou v pravé části zadního nárazníku.

Dobíjet se dá samozřejmě také rekuperací a brzděním přímo za jízdy, baterie se tak ale spíše “udržují”, než aby se nabíjely. Chyběl mi na převodovce nějaký režim zvýšené rekuperace. K dispozici je sice několik klasických jízdních režimů (Sport, Comfort, Eco, …) i režimů “práce s elektřinou”, ale ani jeden nenabízí vyšší rekuperaci. S elektřinou lze pracovat v režimech E-Save, který šetří elektrickou energii a jede jen na benzín, Hybrid, který elektřinu používá společně se spalovacím motorem podle potřeby, a nebo Charge, který baterie aktivně dobíjí, ovšem díky spalovacímu motoru. Na jízdní režim Hybrid se elektromotor zapíná poměrně často, důležité však je, že prakticky neznatelně. Nezaznamenáte téměř žádné cuknutí, žádné vibrace ani nic jiného.

test-mercedes-benz-c-350e-plug-in-hybrid-p2

Mercedes-Benz slibuje čistě elektrický dojezd na plné baterie až 31 kilometrů, na takovou hodnotu jsme se ale nedostali. I tak je náš dojezd 27 kilometrů skvělá hodnota. O tom, kolik čistě na elektřinu najedete, bude záležet samozřejmě na tom, jakou rychlostí pojedete, jestli budete topit nebo klimatizovat, případně zda budete používat další prvky výbavy. V neposlední řadě půjde také o venkovní teplotu.

To, že jde o hybrid, ale v tomto případě rozhodně neznamená, že byste s tímhle autem museli jezdit pomalu a klidně – “na spotřebu”. Díky celkovému výkonu 279 koní a obřímu točivému momentu je akcelerace i pružné zrychlení skvělé. Jízdu na okreskách ale kazí posilovač řízení, jeho účinek je velký a ve volantu není prakticky žádný cit. Ve finále vás ale nic k “závodění” nutit nebude. Vzduchový podvozek Airmatic je u hybridu v základní výbavě a je neskutečně pohodlný. Auto si na silnici jen tak pluje a nejen díky odhlučnění, ale i díky časté jízdě jen na elektřinu je v kabině ticho. To kazily jen obuté zimní pneumatiky, ty totiž poměrně výrazně hučely.

V technických údajích se dočtete o tom, že kombinovaná spotřeba jen těsně přesahuje dva litry na 100 kilometrů. Pokud se ale nebudete snažit jezdit opravdu úsporně, průměrná spotřeba se bude pohybovat na hranici sedmi litrů. Jestli “zapomenete” na to, že jezdíte s hybridem a budete si užívat výkonu, pak není problém jezdit i za více než 10 l/100 km. Běžně jsme s tímhle hybridním céčkem jezdili kolem 7 l/100 km.

test-mercedes-benz-c-350e-plug-in-hybrid-p3

Interiér se od běžného Mercedesu-Benz třídy C s výjimkou tlačítko na volbu elektrického režimu vlastně neliší. Stále nabízí skvělou řidičskou pozici, ale i dostatek prostoru. Interiér je sice o poznání menší, než například ve Škodě Octavia, ale s nedostatkem místa trpět nebudete. Ani vepředu, ale ani na zadních sedadlech. Díky bateriím je ale menší kufr s objemem 335 litrů, ve kterém je také malý schod. Opěradla zadních sedadel se však stále dají sklopit.

Zvenku se hybrid od běžné verze prakticky také neliší. O tom, že je tu “něco jinak”, se dozvíte pouze díky písmenku “e” v názvu u levého zadního světlometu a také díky otvoru v zadním nárazníku. Zajímavé je, že hybrid má funkční koncovky výfuku (respektive do nich ústí vývod z koncového tlumiče).

Hybridní automobily nemají v České republice na růžích ustláno. Jejich cena je vždy vyšší než u srovnatelně výkonných aut se spalovacím motorem, tento rozdíl však jde na vrub výhradně zákazníkovi. Česká vláda nákup hybridních vozů nebo elektromobilů nijak nezvýhodňuje ani nepodporuje (nepočítám-li odpuštění silniční daně), takže vlastně jedinou výhodou bude levnější povinné ručení, které spadá do nejnižší kategorie. Nemění to ale nic na faktu, že Mercedes-Benz C 350e funguje skvěle a bez problémů se dá používat jako “běžné” auto, které má navíc dostatek výkonu na požádání a pokud máte nabité baterie, umí jezdit “skoro zadarmo”. Skvělý je také opravdu pohodlný podvozek, 17″ kola jsou ideální volbou!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: C 350e (plug-in hybrid)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 991 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín + elektřina
Pohon: zadních kol
Výkon spalovacího motoru: 155 kW/211 koní v 5 500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru: 350 Nm v 1 200 – 4 000 ot./min
Výkon elektromotoru: 60 kW/82 koní v 2 000 ot./min
Točivý moment elektromotoru: 340 Nm
Celkový výkon: 205 kW/279 koní
Celkový točivý moment: 600 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická (7G-TRONIC PLUS)
Spotřeba paliva (l/100 km): 2.4 – 2.1
Emise CO2: 54 – 48 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 686 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 442 mm
Rozvor: 2 840 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 780 kg
Objem zavazadlového prostoru: 335 litrů
Ceník: ke stažení zde