test-2020-mercedes-amg-gt-53-4matic-ctyrdverove-kupe- (10)

Ostré rysy předního nárazníku, velká maska chladiče, protáhlá silueta sedanu, připomínající karoserii kupé a čtveřice koncovek výfuku. Takový je Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé. A my jsme tohoto přímého konkurenta Porsche Panamera vyzkoušeli v redakčním testu.

Čistokrevné AMG

AMG bývalo pouhým „úpravcem“ modelů Mercedes-Benz, později ho automobilka koupila a do svého portfolia zahrnula vysoce výkonné modely AMG, které stály na vrcholu nabídky. AMG později začalo vyvíjet i samostatné modely. A už jich má na kontě několik: SLS AMG, Mercedes-AMG GT a nejnovější Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé.

Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé tak není Mercedes-Benz v pravém slova smyslu, ale má geny AMG. Nabízí se v několika verzích, přičemž ta základní s označením AMG 43 a testovaná AMG 53 (obě verze mají kulaté koncovky výfuku) jsou šestiválcové, a modely 63 a 63 S jsou osmiválcové (mají hranaté koncovky výfuku). Mimochodem chystá se ještě výkonnější verze, až 800koňový plug-in hybrid.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ (2020)

Testovaný model Mercedes-AMG GT 53 4MATIC+ čtyřdveřové kupé má pod přední kapotou řadový šestiválcový motor s přeplňováním turbodmychadlem, jemuž pomáhá startér-generátor. Jde totiž o mild-hybridní pohonné ústrojí. Celkový výkon je 320 kW/435 koní a točivý moment vrcholí 520 Nm, přičemž 48V startér-generátor umí krátkodobě pomoci dalšími 16 kW/22 koňmi a znatelnými 250 Nm.

test-2020-mercedes-amg-gt-53-4matic-ctyrdverove-kupe- (21)

Ačkoliv jde o druhé nejslabší provedení z nabídky, dynamika mu rozhodně nechybí. Vždyť na papíře dokáže zrychlit na stovku za 4,5 sekundy a maximální rychlost je omezena na 285 km/h. Potřebujete v reálném světě více?

V interiéru

Vzhledem k tomu, že auto vyvíjelo přímo v AMG, je sportovnější než ostatní modely AMG 53. Je však o poznání (celkově) měkčí a poddajnější než vrcholné Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ čtyřdveřové kupé, které jsme testovali před rokem a půl. I tak při jízdě poznáte, že udělat pohodlnou limuzínu nebyl ten hlavní úkol, který inženýři v AMG měli. Přes nerovnosti se auto sice přenáší jistě, neotřásá se, kola neodskakují, ale podvozek je tužší a posádka o všech nerovnostech bude dobře vědět. Na autě jsme navíc měli příplatkové 20″ disky.

Posed v autě je hodně nízký, naopak středový tunel hodně široký a plný ovladačů. Prostoru je tu dostatek na předních i zadních sedadlech. Ta přední navíc mohou být vyhřívaná, odvětrávaná, ale i masážní.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 2008 1,2 PureTech 130 S&S GT Line (2020)

Nejnovější modely Mercedes-AMG mají speciální ovladače s displejem na volantu. Na levé straně je dvojice ovladačů s možností změny funkce. Těmi se zvolená věc jednoduše zapíná nebo vypíná. Na pravé straně volantu je otočný ovladač jízdních režimů. Jde vždy o funkce, které lze ovládat na středovém tunelu, ale tady je máte ihned při ruce. Jednoduše tak můžete změnit chování auta.

test-mercedes-amg-gt-63-s-4matic-4dverove-kupe- (4)

Za volantem

Jak název auta napovídá, poháněny jsou tu obě dvě nápravy prostřednictvím systému 4Matic+ s elektronicky řízenou spojkou, připojující kola přední nápravy. Stejně jako u vrcholného AMG GT 63 S tu je i tzv. „Drift mód“, který po aktivaci kompletně odpojí pohon přední nápravy a auto se tak stane výhradně zadokolkou. K tomu, aby se tak stalo, musíte mít deaktivovanou stabilizaci, manuální režim převodovky a jízdní režim ‚Race‘. Pak je potřeba krátce podržet obě dvě páčky řazení na volantu a nakonec dotaz potvrdit pravou páčkou. Tuto vychytávku má i Mercedes-AMG E 63 S, ovšem jiné modely AMG 53 ji nemají.

V běžném jízdním režimu se obě nápravy do práce zapojují podle potřeby v reálném čase. AMG model naladilo neutrálně, s tím, že přetáčivost lze vyvolat ostřejším přidáním plynu. Přilnavost auta je ale prvotřídní, zejména po ohřátí pneumatik Michelin Pilot Sport 4 S.

Přidání plynu je příjemně jemné, protože prvotní akceleraci zajistí 48V startér-generátor, jehož 250 Nm je více, než mají vůbec některé motory. Jeho práce je ale neznatelná, protože během chviličky se do práce naplno zapojuje i spalovací motor. Ten má hodně síly, ale jeho projev je hodně plochý, bez gradace a konečného vzrušení, které nabídne třeba kompresorový motor v nedávno testovaném Jaguaru F-Type. Vadí to ale? Vzhledem k určení tohoto auta vlastně ne.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Renault ZOE R135 (2020)

Akceleraci ale může doprovázet příjemný zvuk. Není to takové hromobití, jaké umějí motory AMG V8, ale atmosféru tohoto auta to dotváří parádně. Výfuky mají zvukové klapky, které se dají ovládat samostatným tlačítkem, případně v rámci změny jízdních režimů. A samostatným tlačítkem se dá ovládat i výsuvné křídlo na zádi, které má čtyři polohy (zavřené a pak tři stupně vysunutí), o kterých budete informováni přímo v kapličce přístrojů.

test-2020-mercedes-amg-gt-53-4matic-ctyrdverove-kupe- (15)

A co spotřeba paliva? To je docela překvapení, protože pokud budete jezdit klidně, dá se pohybovat lehce nad 10 l/100 km. Pokud ale na plynový pedál přitlačíte, pak se spotřeba paliva vyšplhá klidně nad 15 l/100 km. Palivová nádrž má 80litrový objem, což postačí na docela slušný akční rádius.

Závěr a cena

Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé je tu s námi již dva roky a za tu dobu prakticky nezestárnul. Na pohled vypadá stále báječně a vzbuzuje respekt i když stojí. Tím spíše, když pak jede. A to platí i pro testovanou druhou nejslabší verzi z nabídky, která se i tak může pochlubit hodně vysokým výkonem a působivou dynamikou.

Přečtěte si také:  BMW na instagramu pochválilo nový Mercedes-Benz třídy S

Vzhledem k tomu, že jde o auto z vývoje samotného AMG, nikoliv značky Mercedes-Benz, je to na něm znát – zejména z pohledu stability. Komfort tu byl až na nějakém z dalších míst, protože to není disciplína, v níž by toto čtyřdveřové kupé nějak vynikalo. Ani tak to ale není tak hrozné, že by se s autem nedalo jezdit každodenně po Praze. A testovaná padesát trojka je o poznání pohodlnější, než šedesát trojka.

Jde o velké a schopné auto, které je určeno pro náročného klienta. Tomu odpovídá i cenovka. Levněji než za dva a půl milionu totiž Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé nepořídíte, přičemž to je verze 43 s pohonem zadních kol. Testované 53 vyjde minimálně na 3 018 950 Kč. K tomu přidejte příplatkovou výbavu a jste na ceně o dalších pár set tisíc vyšší.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ 4dveřové kupé
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: všech kol s možností odpojení předního pohonu (4Matic+)
Výkon: 320 kW/435 koní při 6100 ot./min
Točivý moment: 520 Nm při 1800 – 5800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.5 s
Maximální rychlost: 285 km/h
Převodovka: 9° automatická AMG Speedshift TCT
Spotřeba paliva (l/100 km): 11.7 / 7.7 / 9.1
Emise CO2: 209 g/km
Objem nádrže: 80 litrů
Délka: 5054 mm
Šířka: 1871 mm
Výška: 1447 mm
Rozvor: 2951 mm
Pohotovostní hmotnost: 1970 kg
Objem zavazadlového prostoru: 461 litrů
Ceník: ke stažení zde