test-mercedes-amg-gle-53-4matic-kupe-2020

Mercedes-Benz před nějakou dobou rozšířil nabídku modelů AMG o slabší deriváty. Nejde o tak drsná a plnotučná auta, ale výkonu mají pořád hodně. My jsme v rámci testu vyzkoušeli velké GLE kupé ve verzi AMG 53 s mild-hybridním šestiválcem pod kapotou.

Druhá generace

Německá automobilka v minulém roce představila nové generace obou velkých SUV GLE a GLS. Ani tentokrát u menšího GLE nechybí verze s označením kupé, která navazuje na úspěchy BMW X6. Na rozdíl od běžného GLE si ale zhruba zachovala tvary karoserie předchozí generace, díky čemuž působí větším dojmem něž právě „běžné“ výchozí GLE. Nemá totiž karoserii, která se nad okny zužuje, ale je celé stejně široké.

Tohle auto je ale prostě velké i fyzicky. Vždyť na šířku má (bez zrcátek) 2010 mm, dlouhé je 4939 mm (je o 60 mm kratší než GLE) a vysoké je 1730 mm. A to je pořádný kus auta, s nímž třeba ale třeba do levého pruhu v zúžení na D1 můžete vjet. Se zrcátka má totiž GLE kupé „jen“ 2157 mm.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Golf 1.5 eTSI (2020)

V interiéru je to oproti minulé generaci revoluce. Interiér dostal stejné uspořádání jako všechny ostatní nové modely Mercedes-Benz s širokým displejem (skládá se ze dvou 12,3″ displejů) před řidičem a ve středovém panelu. Jejich grafika je tradičně jemná a ačkoliv nejsou schované v žádné kapličce, čitelnost je i na ostrém slunci prvotřídní.

test-2020-mercedes-amg-gle-kupe-53-4matic- (22)

Jejich ovládání se provádí buď přes volant přes dotekové plošky, kdy ta na levé straně volantu ovládá displej před řidičem, ta na pravé straně volantu pak středový displej. Je to intuitivní, chytré a rychlé. Středový displej se pak dá ovládat i dotekem napřímo, případně přes touchpad na středovém tunelu.

Mild-hybrid a 320kW šestiválec

Magická trojice písmenek „AMG“ prozrazuje, že tohle auto nebude žádné ořezávátko. A je to pravda. Vždyť pod přední kapotou ukrývá 48V mild-hybridní pohonné ústrojí. To kombinuje třílitrový řadový šestiválec se startér-generátorem. Základem je přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec s výkonem 320 kW/435 koní a točivým momentem 520 Nm. Tomu startér-generátor pomáhá dalšími 16 kW/21 koňmi a a 249 Nm. I přesto, že Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé váží 2,33 tuny, na stovku se dostane za 5,3 sekundy a jede až (elektronicky omezených) 250 km/h.

Přečtěte si také:  Velká kola se do terénu nehodí? Vossen s upraveným Mercedesem třídy G ukazuje, že to není pravda

Startér-generátor nahrazuje i samotný startér, takže po stisknutí startovacího tlačítka se neozve ten typický zvuk, ale motor se prostě roztočí. Ze čtveřice koncovek výfuku přitom začne znít poměrně zajímavý zvuk, který se dá přiostřit anebo naopak zjemnit jednoduchým stisknutím tlačítka, ovládajícího klapky. Jak auto zní si můžete poslechnout v tomto videu.

GLE v testované verzi AMG 53 dostává do standardní výbavy adaptivní vzduchový podvozek AMG Active Ride Control, který jsme s 22″ koly opravdu ocenili. V tomto případě se dá totiž mluvit o opravdu pohodlné jízdě (v komfortním režimu), kdy se auto poměrně příjemně pohupuje a perfektně tlumí nerovnosti. Dokonce nám to pocitově přišlo lepší než u standardního Mercedes-Benzu GLE 400 d 4MATIC, který jsme testovali v zimě. Po přepnutí do sportovního režimu podvozek ztuhne, ale i tak je poměrně poddajný a auto není prkenné.

Mercedes si pro modely AMG připravil speciální ovladače na volantu – přišel s nimi poprvé model Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé. Jde o dvojici tlačítek s vestavěným displejem, prostřednictvím kterých se dá měnit nastavení auta. V pravé části volantu je otočný ovladač na změnu jízdního režimu (jízdní režimy lze i kolébkovým ovladačem nalevo od touchpadu na středovém tunelu). V levé části pak dvojice tlačítek, jejichž obsah lze jednoduchým stiskem displeje měnit. Aktivaci nebo deaktivaci zvolené funkce pak lze provést stiskem plastové plošky. Jde opět o zdvojení ovladačů, které jsou na středovém tunelu, ale v rámci rychlé volby jde o dobrý nápad. Tlačítka při jízdě nijak nepřekážejí.

Přečtěte si také:  Tento Mercedes-Benz 600 dostal výbavu i interiér z moderního Maybachu 62

Je rychlý, ale ne ostrý

Na rozdíl od „opravdových“ AMG (rozumějte verze AMG 45 a 63), u nichž montuje motor vždy jeden člověk, jehož jméno je na plaketce krytu motoru, jsou padesát trojky a čtyřicet trojky (případně 35 u kompaktních modelů) vlastně docela běžná, leč přiostřená auta. Nejsou naladěná tak drsně a lze je úplně běžně používat na každodenní dojíždění do práce.

test-2020-mercedes-amg-gle-kupe-53-4matic- (48)

Motor není nijak výbušný, je poměrně jemný, ale má vážně hodně síly. V tomto případě však musí bojovat s velkými rozměry i vcelku vysokou hmotností auta (i přes použití některých karbonových dílů). Do sedačky vás zarazí, toho se bát nemusíte – o tom svědčí výše zmíněný čas potřebný ke zrychlení na stovku. Nepřipadáte si ale nakonec jako v tom „opravdovém AMG“. Nemyslíme to ovšem jako výtku, ba právě naopak, podle nás se povedlo naladit auto naprosto ideálně. S velkým SUV by jen minimum lidí ukrajovalo setinky na závodním okruhu, ale budou s ním jezdit hlavně po městě a po dálnicích, kde je potřeba občas přidat na tempu. A to GLE kupé se znáčky AMG jde skvěle. Rovinky i zatáčky zvládá s jistotou a rychlý je dostatečně. Mimochodem podívejte se na kola, respektive do nich. Vidíte ty brzdy? Zastavit tak tohle auto také není problém.

V AMG také upravili řízení, to má teď strmější převod, a vylepšili pohon všech kol, i proto ho automobilka označuje jako 4MATIC+. Nemá sice „Drift mód“ jako například E 63 AMG nebo AMG GT čtyřdveřové kupé, ale i tak umí podle potřeby posílat až 100 % točivého momentu na jednotlivé nápravy.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kamiq 1.6 TDI DSG (2020)

A zajímavá je i spotřeba paliva. Čekali byste, že AMG se silným motorem spotřebuje 85litrovou nádrž během cesty do Brna a zpět. Při normální jízdě ne. Pokud splynete s provozem a budete přibližně dodržovat maximální povolené rychlosti, pak se dostanete jen lehce nad 10 l/100 km. Pokud občas přidáte a předjedete, i tak se dá držet do 13 l/100 km.

test-2020-mercedes-amg-gle-kupe-53-4matic- (18)

Závěr a cena

Mercedes-Benz GLE kupé je autem, které na silnici rozhodně zaujme. Je velké, nevypadá vůbec špatně a v testovaném AMG 53 i příjemně jezdí. Je rychlé, ale ne drsné. Je komfortní, ale přesto jisté i v rychlejším tempu. Navíc (hlavně právě testované AMG) nevypadá vůbec špatně a má bohatou výbavu.

Pohled do ceníku navíc prozradí, že si v nabídce motorizací vybere každý. Nabídka startuje dvojicí plug-in hybridních jednotek, přičemž jedna z nich se dá kombinovat s naftovým motorem, ta druhá s benzinovým. Dynamika obou verzí je „na papíře“ stejná, liší se spotřebou paliva. Jsou to také jediné čtyřválce v nabídce. Pak už jsou tu dva naftové šestiválce a benzinová AMG: 53, 63 (420 kW/571 koní a 750 Nm; 0-100 km/h: 4.0 s, max. rychlost: 250 km/h) a 63 S (450 kW/612 koní a 850 Nm; 0-100 km/h: 3,8 s, max. rychlost: 250 km/h).

Přečtěte si také:  Mercedes-AMG E 63 najíždí testovací kilometry po Nürburgringu. Zní pořád skvěle

Základní cena testovaného modelu Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé startuje na částce 2 599 080 Kč s DPH. Díky příplatkové výbavě se ale poměrně jednoduše dostanete přes tři miliony korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ kupé
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2999 ccm
Plnění motoru: přeplňovaný
Palivo: benzin
Pohon: stálý 4×4 (4MATIC+)
Výkon: 320 kW/435 koní při 6100 ot./min
Točivý moment: 520 Nm při 1800 – 5800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.3 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: 9° automatická (AMG SPEEDSHIFT TCT)
Spotřeba paliva (kombinovaná): 9.6 l/100 km
Emise CO2: 219 g/km
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 4939 mm
Šířka: 2010 mm
Výška: 1730 mm
Rozvor: 2935 mm
Pohotovostní hmotnost: 2325 kg
Objem zavazadlového prostoru: 690 / 2010 litrů
Ceník: ke stažení zde