Test Mercedes-AMG C 43 4MATIC | 2024

Test Mercedes-AMG C 43 4MATIC (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 5. 2024


Mercedes-Benz downsizoval modely AMG, místo osmiválců a šestiválců do nich dává čtyřválce – ať už mild-hybridní jako v případě testovaného kousku nebo plug-in hybridní ve verzích s označením 63. A my jsme zjišťovali, jak se nám ostrá AMG se čtyřválci budou líbit. Na týden k nám do redakce zaparkoval Mercedes-AMG C 43 4MATIC.

Se známým čtyřválcem, ale jinak

AMG C 43 není nové označení, naopak má poměrně dlouhou historii, ale v každé generaci céčka, u které se objevilo, znamená úplně jinou pohonnou jednotku. Zatímco původně to byl atmosférický šestiválec, tak v minulé generaci to byl skvěle znějící přeplňovaný šestiválec (to ovšem nebyl plnotučný AMG motor, který by byl ručně skládaný). A teď, v nové generaci je to ručně skládaný dvoulitrový čtyřválec. Vlastně je označení 43 docela matoucí, protože podobně výkonné dvoulitrové čtyřválce mají i menší AMG modely třídy A, CLA a GLA. Ty přitom nesou označení 45.

Na rozdíl od nich je ale v céčku motor otočený o 90°, protože je tu uložen podélně. A novinek má ještě víc. Tak například má elektricky ovládané turbodmychadlo (o tom vás informuje plaketka „Turbo Electrified“ na předních blatnících), které má logicky mnohem rychlejší reakce. Toho  si opravdu všimnete při pružném zrychlování, když se všech 300 kW/408 koní a 500 Nm dostanou na všechna čtyři kola (přes devítistupňovou automatickou převodovku AMG SPEEDSHIFT MCT 9G) prakticky bez zpoždění. Mimochodem, je to 48V mild-hybrid, takže je tu další pomoc v podobě 10 kW/14 koní ze startér/generátoru.

Test Mercedes-AMG C 43 4MATIC | 2024

Dynamika auta je působivá nejen na papíře, kde se dočteme o tom, že zrychlení z místa na stovku zabere jen 4,6 sekundy (kombík je o desetinu pomalejší) a maximální rychlost je 250 km/h (elektronicky omezená, ale s příplatkovou sadou AMG Driver’s Package ji lze zvýšit na 265 km/h), ale pak i v praxi na silnici. Další velmi detailní informace o autě i o pohonném ústrojí si můžete přečíst v tomto našem starším článku.

Vypadá ostřeji, ale přesto poměrně decentně

Testovaný Mercedes-AMG C 43 je sice AMG, ale není to tam úplně nejostřejší verze, nad tím totiž stojí ještě AMG C 63. I tak je jeho vzhled slušně přiostřený, přesto do světa nekřičí nic o tom, že dokáže být v reálném světě opravdu, opravdu rychlým autem.

To, že jde o plnotučnou verzi AMG, prozradí na první pohled maska chladiče, kterou v Mercedesu pojmenovali jako „Panamericana“. Je jakoby obrácená hlavou vzhůru, protože se směrem dolů rozšiřuje. Běžné verze Mercedes-Benzu třídy C mají masku tvarovanou obyčejněji, více dokulata. Samozřejmě jsou tu také agresivnější nárazníky s většími otvory pro přívod vzduchu vpředu a výraznějším difuzorem vzadu, přičemž z toho vykukují čtyři kulaté koncovky výfuku (po dvou na každé straně). Přidejme k tomu specificky tvarované prahy a větší kola, v nichž se schovávají velké brzdy. Na přední nápravě jsou vrtané kotouče s vnitřním chlazením s průměrem 370×36 mm a s pevnými brzdovými třmeny, na zadní nápravě jsou brzdové kotouče s rozměry 320×24 mm s jednopístkovými plovoucími třmeny.

Test Mercedes-AMG C 43 4MATIC | 2024

Mnohem drsnější než původně

Už po nastartování se z výfuku ozve hodně zajímavý zvuk. Ten se dá navíc měnit díky standardně dodávaným klapkám – zvuk se upravuje v rámci změny jízdních režimů anebo samostatným tlačítkem. Pokud klapky ve výfuku otevřete, dá o sobě tenhle na pohled vlastně docela nenápadný sedan poměrně znatelně vědět. Zvuk který jde z výfuku, je hezký, nepůsobí vulgárně a nedoprovází ho žádné divoké prskání nebo střílení. Občas si spíše jen tak decentně odplivne…

Už po prvních metrech vám bude jasné, že tahle čtyřicet trojka je o poznání ostřejší než ta minulá. Poznáte to na celkovém naladění auta – od řízení, přes podvozek až po brzdy. Všechno je pevné, tuhé a ostré jako břitva. Minulá generace byla přeci jen více „GéTéčko“, měkčí a celkově taková jemnější. Neznamená to ale, že by se s tou současnou nedalo jezdit každý den. Přestože jsou tu velká kola s nízkými pneumatikami a sportovně naladěný podvozek, na kvalitní silnici je auto příjemně pohodlné. Jakmile ale kola narazí na nerovnosti, dají to posádce docela jasně najevo, kola ji zkopírují. Není to ale prkenné, nepohodlné auto, je to prostě a jednoduše auto sportovní.

A pak ho přepnete do sportovního nebo snad klidně dokonce závodního jízdního režimu a vezmete ho někam na klikaté silničky… A teprve pak se tak tři magická písmenka z názvu naplno projeví. Reakce jsou ostré jako břitva – a to jak na to, co se děje s plynovým pedálem, tak i na to, co děláte volantem. Na všechno tohle stříbrné céčko reaguje okamžitě. Cítíte z něj lehkost a radost.

MOL-cerpaci_stanice-test-2024-Mercedes-AMG_C_43_4MATIC
Ačkoliv Mercedes-AMG C 43 4Matic umí jezdit na benzin E10, tankovali jsme do něj raději prémiové palivo MOL EVO Plus.

Dostat se s tímhle AMG na jeho limity není jednoduché. V našem případě jsme seznali, že na to, abychom na okreskách jeho limity hledali, jsme prostě a jednoduše už moc staří. To auto je už moc rychlé. Vzali jsme na ho na silnici, kterou dobře známe, je přehledná, dostatečně široká a s kvalitním povrchem. Nálet do zatáčky v rychlostech, za které bychom na okresce přišli o řidičák ještě předtím, než bychom policisty vůbec stihli pozdravit, je pro céčkové AMG brnkačka (jistou zásluhu na tom má i natáčecí zadní náprava o 2,5°). Zatáčku, ve které byste s běžným autem v poloviční rychlosti měli problém, projede s naprostou jistotou a ještě se vám vysměje.

Jezdit s tímhle autem mě ale bavilo, hezky pracuje s hmotností. Chcete v zatáčce víc dotočit oblouk, stačí jen zlehka ubrat plyn a zadek na to hned reaguje. A zatáčet můžete i plynem. Tohle je sice čtyřkolka, ale s pevným poměrem pohonu v poměru 31:69 ve prospěch zadní nápravy. Výjezdy smykem přesto nejsou to, co by tohle auto v zatáčce ochotně dělalo, spíše vyjede v lehkém powerslidu. Jo, stabilizace se dá úplně vypnout. Anebo si ji můžete jen omezit.

Ani při rychlé jízdě ale tohle auto nepůsobí zle, nechce řidiče kousnout. Chce mu naopak dopřát co nejrychlejší a nejpřesnější projetí oblouků. Není to to „klasické“ AMG, které zadní pneumatiky spálí během chvíle, a když chcete jet fakt rychle, v zatáčkách se s ním musíte prát. Tohle je auto z nové doby. Rychlé, přesné, precizní.

Test Mercedes-AMG C 43 4MATIC | 2024

Dejte si ale pozor na to, jaký pocit ve vás při jízdě vyvolává. Tohle auto je totiž rychlejší, než si myslíte – lhostejno, zda jedete v klidu anebo naopak svižně. Nejednou se nám stalo, že jsme na okresce chytili pěkný rytmus. Zatáčka střídala zatáčku a cesta tzv. hezky „odsejpala“. Rychlosti nevěnujete pozornost, čekáte, že jedete kolem sto dvaceti. Ale chyba lávky, ono je tam mnohem víc…

Závěr a cena

Mercedes-AMG C 43 4MATIC je auto, které vypadá docela nenápadně, ale je neskutečně rychlé. Mnozí tvrdí, že s čtyřválcem to už není ono, ale ono hodně záleží na tom, co od auta chcete. Tohle nové čtyřválcové céčkové AMG je hodně rychlé a precizní auto, které – pokud neuděláte nějakou opravdovou blbost – nekousne. Při klidné jízdě si navíc řekne úplně v pohodě do 10 litrů na 100 kilometrů. Jisté ale je, že tohle nové céčkové AMG je pro jiné zákazníky než bylo to předchozí, lhostejno, zda mluvíme o šestiválcovém C 43 AMG nebo o osmiválcovém C 63 AMG.

Přímou konkurenci tohle auto vlastně nemá. Přemýšlet by se dalo o BMW M340i, ale to je slabší a civilnější, nebo o BMW M3, ale to je naopak o hodně drsnější a výkonnější. Audi na sedan odpověď nemá. Na výběr ale máte i kombík, pak bude u BMW situace stejná, ale u Audi se rázem odpověď najde: RS 4 Avant. Tenhle kombík je výkonnější, ale celkově civilnější. A cena? Cenově vychází Mercedes-Benz C 43 4MATIC z nejostřejšího německého trojlístku nejlevněji, základní cena startuje lehce nad 2,1 milionem korun.

Technické údaje:

Auto:

Mercedes-AMG C 43 4MATIC

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1995 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

300 kW/408 koní (spalovací motor)
+ 10 kW/14 koní (startér/generátor)

Točivý moment:

500 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

4,6 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

9° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,7 -9,1 l/100 km

Emise CO2:

196 – 206 g/km

Objem nádrže:

50 litrů
(na přání 66 litrů)

Délka:

4791 mm

Šířka:

1820 mm (bez zrcátek)
2033 mm (se zrcátky)

Výška:

1450 mm

Rozvor:

2865 mm

Provozní hmotnost:

1840 kg

Objem zavazadlového prostoru:

455 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru