Test Audi R8 Spyder V10 performance quattro (2023)

Po zavedení benzinu E10 začátkem letošního roku stoupl zájem o prémiová paliva

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: MOL - Foto: Pavel Srp - 19. 3. 2024


Od roku 2024 se na čerpacích stanicích objevuje hlavně benzin s označením E10 s vyšším obsahem bioetanolu. Čerpacích stanic, které nabízejí původní E5, zůstalo opravdové minimum. To přineslo zvýšený zájem řidičů o prémiový benzin. Podíl výtoče paliva EVO 100 Plus na čerpacích stanicích MOL vzrostl meziročně téměř dvojnásobně. Podobný nárůst výtoče prémiových paliv zaznamenaly po přechodu na benzin E10 i okolní země.

Na čerpacích stanicích MOL řidiči jen za leden natankovali o 1,2 milionu litrů více prémiového paliva EVO 100 Plus s označením E5 než před rokem. V meziročním srovnání se jedná v lednu o téměř dvojnásobek výtoče. „Na nárůstu má určitě podíl i celorepublikový přechod na benzin E10. Řidiči stále jeví zájem o palivo s nižším obsahem bioetanolu, jako je právě EVO Plus. Prémiová paliva navíc přispívají k vyššímu výkonu, delší životnosti motoru a nižší spotřebě,“ popisuje Jan Semotán, ředitel maloobchodu MOL Česká republika.

Nový standard E10 nevítají ani v Německu

Značka E10 se využívá pro označení 95oktanového benzinu s až 10% obsahem bioetanolu. To je dvakrát více než u benzinu s označením E5. Česko k zavedení nového standardu přistoupilo v rámci dlouhodobé snahy o snížení zátěže životního prostředí spojeného s dopravou, což je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jenže vyšší podíl bioetanolu vede kromě menšího vlivu na životní prostředí mimo jiné i k vyšší spotřebě.

„Biolíh také váže vzdušnou vlhkost, paliva s jeho obsahem jsou proto výrazně více náchylná na biodegradaci. Naopak paliva bez biolihu jde proto déle skladovat, ať už v kanystrech nebo v nádrži,“ vysvětluje Semotán.

Pro některé starší vozy není benzin E10 vhodný vůbec, může poškodit především pryžová těsnění. Tankovat benzin s vysokým podílem bioetanolu se ale zdráhají i řidiči ostatních vozů. Roste proto právě zájem o prémiová paliva, která mají podíl biolihu menší. Češi v tom zdaleka nejsou jediní, například v Německu lze stejný trend pozorovat i více než deset let po zavedení benzinu E10.

Od ledna bude na čerpacích stanicích „ekologický benzin“ E10. Řešení pro starší auta bude naštěstí existovat, ale jen někde

„Mnozí řidiči nechtějí tankovat palivo, které je z desetiny tvořené biolihem. Namísto toho tedy stále více volí prémiová paliva, která namísto bioetanolu obsahují jinou biosložkou, která přispívá k lepšímu výkonu a nižší spotřebě,“ komentuje Semotán.

ETBE namísto bioetanolu

Mezi českými prémiovými palivy se namísto bioetanolu nejvíce používá složka ETBE, jejíž předností je vysoké oktanové číslo. To přispívá ke kontrolovanému spalování v motoru bez nežádoucích detonací a tím i k vyššímu výkonu motoru a jeho delší životnosti. Například prémiový benzin EVO Plus díky vysokému obsahu biosložky ETBE a absenci přídavku bioetanolu nadále splňuje kritéria označení E5.

„Je pro nás důležité vycházet řidičům maximálně vstříc a nadále jim poskytovat možnost tankovat benzin v kvalitě E5. Prémiový benzin má navíc i řadu dalších předností, přispívá například k delší životnosti motoru. Všem řidičům proto doporučujeme jej čerpat alespoň jednou za tři nádrže,“ uzavírá Semotán.

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Po zavedení benzinu E10 začátkem letošního roku stoupl zájem o prémiová paliva”

  1. Jsou i jiné možnosti. Já přešel na LPG a o benzín se už nestarám.Těch 20 litrů benzínu za rok na nastartování koupím ten 100 oktanový. To díru do peněženky neudělá.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru