Mazda3 SKYACTIV-G122 AT

Test Mazda3 Sedan Skyactiv-G122 AT (2019)

Autor: Ondřej Lilling - 29. 10. 2019


Zatímco většina automobilek jde prošlapanou cestičkou maloobjemových turbomotorů, které vedou k co nejsnazšímu splnění přísných emisních norem, Mazda se vydala o poznání trnitější cestou. Sveřepě lpí na hodnotách, na které jiné značky dávno rezignovaly. Nejspíš i kvůli tomu, že kupující je málokdy ocení. Pokud ovšem patříte mezi tu hrstku lidí, pro které řízení není jen komfortní způsob přepravy, vezme vás Mazda3 do řidičského ráje.

Už první seznámení naznačuje, že tady se šlo na věc trochu jinak. Mazda vypadá jako koncept, který bez velkých změn vyjel na silnice. A tady je třeba dodat, že fotky autu příliš nelichotí, takže jestli se vám trojka na první dobrou příliš nezamlouvá, určitě jí dejte šanci naživo, já to měl stejně.

Mazda3 SKYACTIV-G122 AT

Nakonec mě auto naprosto uchvátilo, ladnost prolisů v kombinaci s úzkými světlomety vypadá fantasticky. Je jen škoda, že vzorník odstínů laku je variací na padesát odstínů šedi plus sexy červená pro odvážlivce. Pro odvážlivce, kterým navíc nevadí zaplatit bez stokoruny 21 tisíc za lak. Autu by určitě slušela výraznější paleta barev, kde by ještě lépe vynikly celkové tvary.

Otevřete dveře, vklouzněte do perfektně tvarované kožené sedačky a rozhlédněte se kolem. Tohle je japonský minimalismus v tom nejlepším slova smyslu. Tlačítek je přesně tolik, aby neutrpěla ergonomie, a najdete je přesně tam, kde to dává největší smysl. Displej multimediálního systému je citlivě integrovaný do palubní desky, je na něj dobře vidět a intuitivně se ovládá.

Na ťukání na displej zapomeňte, k ovládání slouží výhradně kolečko ve stylu iDrive od BMW. Funguje to výborně, protože je tomu přizpůsobené ovládání celého infotainmentu. Problém nastane ve chvíli, kdy spustíte třeba Apple Carplay, který je naopak navržený pro ovládání dotykem. V některých případech se tak musíte trochu zdlouhavě proklikávat.

Mazda3 SKYACTIV-G122 AT

Většinu času ale budete myslet hlavně na to, jak dobře se Mazda3 řídí. Všechno začíná pozicí za volantem. Sedí se tady nízko a interiér je natočený na řidiče, který v rukou svírá volant s tenkým věncem. Geniálnější interiér v téhle třídě nenajdete. Nemluvě o materiálech, kde bychom pro srovnání museli sáhnout do prémiové třídy. Palubní deska je obšitá kůží, plasty jsou měkčené a slícování precizní.

Kde může Mazda3 u českých zákazníků narazit, je kufr. Ne snad, že by byl se svými 450 litry malý, naopak jde o velmi slušnou hodnotu. Jenže jde o sedan, takže vás mnohem víc bude omezovat samotný otvor. S hatchbackem si příliš nepomůžete, protože ten disponuje objemem 334 litrů. Slevit ze svých nároků budete muset i v otázce prostornosti kabiny. Průměrně rostlý pasažér si sedne za sebe, dvoumetroví čahouni už ale budou řešit, kam s koleny i hlavou.

Zpátečnický, nebo tradiční?

Pohledem moderních turbomotorů může Mazda3 pro mnohé vyhlížet až zastarale. Pod kapotou se totiž nachází atmosférický motor o objemu dvou litrů s nikterak oslnivým výkonem 122 koní a točivým momentem 213 Nm. Řada tříválcových konkurentů by Mazdu ve zrychlení velmi pravděpodobně deklasovala, vždyť ke zrychlení na stovku potřebuje bezmála jedenáct sekund. Všechno to ale dohání projevem.

Motor se krásně sbírá už od volnoběhu a jeho nadšení s otáčkami roste. Výrazněji začne auto zrychlovat až od nějakých čtyř tisíc otáček, pak ale zátah nepolevuje až k omezovači a k tomu se přidává příjemně jadrný zvuk. Pocit nedostatku dynamiky jsem v autě neměl, některé manévry si ale musíte dobře naplánovat. Tady více než kde jinde platí, že nestačí jen šlápnout na plyn.

Mazda3 SKYACTIV-G122 AT

Fantasticky je s motorem sladěná také šestistupňová automatická převodovka, která řadí sametově a při pokynu páčkami poslouchá na slovo. Nadšený řidič sice určitě sáhne po manuálu, ale je dobré vědět, že ani automatická převodovka není špatnou volbou.

Dynamice by ale rozhodně prospělo více převodových stupňů s kratšími převody, šest stupňů už je v dnešní době vážně málo. Příjemně ovšem potěší spotřeba, která se ve městě pohybuje okolo 8 litrů, mimo město se pak bez problémů dostanete pod 6. Svůj podíl na tom beze sporu má i mild-hybridní systém, který využívá startér-generátor napojený na 24V síť. Při brzdění tak motor zhasne s předstihem a velmi rychle se zase probudí k životu. V reálu to má uspořit až 30 % paliva při pomalejší jízdě a 20 % v kombinovaném režimu.

Jinba Ittai

Známý slogan Mazdy mluví o spojení mezi koněm a jezdcem v jeden celek. Co to znamená ve světě aut? Stačí ujet pár kilometrů a začne vám to pomalu docházet. Jde o sladění všeho, co s řízením auta úzce souvisí. Je jen málo aut, obzvlášť v této kategorii, která dovedou řidiči zprostředkovat něco podobného. A přitom nezáleží na tom, jestli jedete pomalu, nebo rychle. Klíčové je, jak se Mazda pohybuje. S neuvěřitelnou ladností se pokládá do zatáček, harmonicky pohlcuje nerovnosti a na pokyny volantem reaguje naprosto přirozeně.

Mazda3 SKYACTIV-G122 AT

Přitom tím nijak výrazně neutrpěl komfort jízdy. Podvozek je příjemně tuhý, rozhodně bych jej ale neoznačil za nepohodlný. A je znát, že Mazda výrazně zapracovala na akustickém komfortu, zejména pak co se týče odhlučnění podvozku a aerodynamického hluku. I při vysokých rychlostech na dálnici je v autě ticho.

Cena a závěr

Nenechte se zmást vysokou základní cenou, která začíná na částce 520 tisíc. Za to si totiž kupujete auto doslova napěchované výbavou. Ve standardu jsou třeba LED světlomety, klimatizace, adaptivní tempomat, systém pro hlídání jízdních pruhů, projekční head-up displej nebo digitální přístrojový štít. Výbavu už pak jen zlepšujete prostřednictvím čtyř paketů. Náš kus, který měl naprosto všechno, což zahrnuje výborné rádio Bose, kožená sedadla, adaptivní LED světlomety nebo osmnáctipalcová kola, by tak přišel na 722 900 Kč. U konkurence byste ale za podobně vybavené auto neutratili méně.

Za dané peníze jde o výborné auto, které si svoji cenovku bez problémů obhájí. Společně s půvabnou karoserií dostanete výtečný interiér s prémiovými materiály a špičkovým zpracováním. Především pak dostanete auto, které má fantastické jízdní vlastnosti a jeho řízení vás bude bavit.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,3
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,atmosférický
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,90 kW/122 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,213 Nm při 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.8 s
Maximální rychlost:,202 km/h
Převodovka:,6stupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.0/4.6/5.5
Emise CO2:,125 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4660 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1440 mm
Rozvor:,2725 mm
Pohotovostní hmotnost:, 1383 kg
Objem zavazadlového prostoru:,450 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru