Test Mazda CX-5 2,0 Skyactiv-G: Dobrá pověst ji předchází. Nezklamala.

Autor: Pavel Srp - 8. 7. 2013


Na Mazdu CX-5 slýchám už drahnou dobu chválu snad ze všech možných stran, ale až doteď jsem s ní, bohužel, neměl tu čest. Koncem června jsem ji ale mohl konečně proklepnout v redakčním testu.

Mazda CX-5, jako první model automobilky, přišla s novými technologiemi SKYACTIV, ale také s novou firemní filozofií KODO vyjadřující sílu, stabilitu a energii. Podle tiskové zprávy v sobě Mazda CX-5 kombinuje mimořádně nízkou spotřebu paliva, dynamické a jisté jízdní vlastnosti a prostorný a variabilní interiér. Ale je to tak i doopravdy nebo jsou to jen PR řečičky mající za úkol auto prodat?

Začneme hned u motoru. Pod kapotou nám bilo benzínové srdce, atmosféricky plněný čtyřválcový dvoulitr. Žádné přeplňování. V dnešní době kombinace skoro až unikátní. Motor o výkonu 118 kW/160 koní a s točivým momentem 208 Nm poháněl prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky všechna čtyři kola.

Mazda CX-5 v této konfiguraci není žádným kvapíkem, ale předjíždět se bát nemusíte. Zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 10,5 sekundy, ale po německých dálnicích nepojedete rychleji než 197 km/h, ale pak se podíváte do prospektů na hodnoty spotřeby paliva slibující 6,6 litru na 100 ujetých kilometrů v kombinovaném režimu (ve městě 8,1l/100km, a mimo město 5,8l/100km). Je to vůbec možné? Vysoká čtyřkolka vážící více než 1,5 tuny s benzínovým motorem jezdící za méně než 7 litrů? Asi by to i šlo, ale i naše výsledná hodnota 7,3 svítící na displeji palubního počítače pro nás byla milým překvapením, zvláště s přihlédnutím k tomu, že jsme hodně jezdili po městě a po dálnicích.

Svůj podíl na takové spotřebě určitě má i důraz inženýrů na co nejnižší hmotnost auta. Dostat se v naší konfiguraci na pohotovostní hmotnost 1 563 kg (předokolka 1 486 kg) nebylo ale vůbec jednoduché. Zapracovat se muselo na všem – odlehčoval se motor, odlehčovala se konstrukce, ale třeba i nárazníky, které jsou z laminátu.

Ještě se znovu krátce vrátím k motoru. Už jsem naznačil, že v dnešní době jde o opravdového exota, a tak je potřeba s ním také zacházet. Neděste se, jen si vzpomeňte na dobu před několika lety, kdy benzín nefunogoval jako nafta… I když není problém řadit vyšší rychlost už kolem 2 tisíc ot./min., motor si s tím poradí, pokud chcete jezdit dynamičtěji, bude potřeba motor vytáčet. Maximální točivý moment totiž leží totiž až ve 4 tisících ot./min. a maximální výkon ještě o další 2 tisíce ot./min. výše. Tím samozřejmě vzroste spotřeba, atakovat bude klidně devítilitrovou hranici (je to hodně?). Pak si ale, i díky tvrdšímu podvozku nebo vcelku komunikativnímu posilovači řízení, užijete zábavu i na okreskách.

I když jde o SUV s pohonem všech kol, stejně se nepředpokládá, že ho majitelé budou používat v těžším terénu, na to jsou tady auta jiná. Rozbahněná polní cesta pro cé-iks-pětku samozřejmě žádným problémem nebude. Standartně jsou poháněna kola přední nápravy a v případě potřeba se automaticky přiřazuje náprava zadní – žádné tlačítko nebo ovladač tady nehledejte. A zoufat nemusíte ani pokud po blátivé cestě pojedete v obleku do divadla, takže se při vystupování nesmíte ušpinit. I na to Mazda myslela a ochranné plasty na spodku dveří kryjí i prahy, nástupní prostor tedy zůstává čistý.

Ačkoliv Mazda CX-5 svými vnějšími rozměry nijak neplýtvá, místa v ní je na předních, ale i na zadních sedačkách hodně. V autě se takřka kdekoliv pohodlně usadí i dvoumetroví čahouni. Dostatek místa zůstává i pro zavazadla, v základním uspořádání má kufr objem 503 litrů. Pokud potřebujete místa více, můžete sklopit zadní sedačky. Nejen, že to jde jednoduše páčkou rovnou z kufru, ale sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40. Když sklopíte celé opěradlo, máte k dispozici až 1 620 litrů.

Zdá se, že Mazdě se povedl s CX-5 husarský kousek. Nejen, že se s technologií SKYACTIV rozhodla jít proti všem (tedy ignorovat downsizing), ale prodává SUV, které se svým chováním staví na špičku mezi středními a malými SUV, ale které bez problémů konkuruje i hatchbackům. Přitom za nejlevnější verzi nedáte ani půl milionu (i když chybí jen 100 Kč), testované provedení 2.0 Skyactiv-G AWD ve výbavě Attraction začíná na částce 702 900 Kč, což ve výčtu sériové výbavy vůbec není špatná částka! Už teď se těšíme na novou Mazdu 6, protože se o ní opět tvrdí jen samé superlativy. Už příští týden… :)

Ceník je ke shlédnutí tady.

-PS-

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru