Test-2021-Kia_Xceed_16_CRDi_SCR_MHEV_iMT- (1)

Xceed je nesmírně fotogenické auto. Má spoustu zajímavých tváří: vypadá dravě, hravě, přísně i roztomile. Kia v tomhle crossoveru, který je víceméně o něco schopnějším, polňačkovým provedením klasického Ceedu, snoubila všechny moderní trendy. Tenhle testovaný kousek je navíc mild-hybrid. A to teď letí taky.

Optické fígle

Kia tomuhle autu říká „radikální crossover“, ale já si nemůžu pomoct – crossover v něm prostě nevidím. A to mi vlastně lichotí. Pochopitelně, Xceed má vyšší světlou výšku, výrazné oplastování zadního nárazníku s falešnými výdechy výfuku, ale vzezřením mi je pořád mnohem blíž sympatickým skladným hatchbackům. Byť do tohoto se o něco příjemněji nasedá a je z něj slušnější výhled.

Pravda je, že Xceed má dost optických fíglů na to, abyste si o něm mysleli, že skutečně karosářsky patří do trochu jiné škatulky. Mimo už zmíněné designové kousky tu jsou ještě hodně výrazné blatníky a baculatý zadek s hodně klopenými (de facto liftbackovými) pátými dveřmi, což je – přiznejme si – prostě strašně šik. Radikální nevím, ale fešný je Xceed dost.

Přečtěte si také:  Automobily Kia, Hyundai, Genesis budou využívat digitální platformu ‚NVIDIA DRIVE‘

Žlutou radši ne

Kouzlo výše položené karoserie ocení vaše kolena, kyčle, všechny bolavé svaly, včetně hýždí. Do Xceedu se dobře nasedá, pěkně se v něm jede. Nehovíte se nepříjemně vysoko, ale máte dostatečný rozhled. Sedadla jsou příjemná, s pěkným vedením. To platí pro předek i zadek, kde se (pozor na hlavu) vtěsnají bez problému dva dospělí.

Test-2021-Kia_Xceed_16_CRDi_SCR_MHEV_iMT- (17)

Interiér se žlutými doplňky působí notně hravě, ale asi bych si ho odpustil, zvlášť kvůli plástvovému designu na potazích. Na palubce jsou sytě žluté dekory milým ozvláštněním, na sedačkách ale bijí do očí. Mimo to ale vyzdvihuji přehlednost a jednoduchost palubní desky (byť by mohla mít víc záhybů s variací materiálů) včetně centrálního – a to říkám opakovaně u aut od automobilek Kia i Hyundai – skvěle ovladatelného displeje s báječným infotainmentem.

Aby byl přehled o prostornosti auta, který jsem nakousl ob odstavec výše, kompletní, podívejme se ještě do kufru. Přes nestandardně zkosené páté dveře je zavazadelník dost objemný, nabídne 426 litrů. To je víc než u Ceedu, a dokonce víc než u Peugeotu 2008, což bych ve vší úctě na první pohled nikdy neřekl. A je tu i rezerva.

Šetření na druhou

Pokud nechcete vyloženě plug-in hybrid, nabízí Kia Xceed buď jako zážehový litrový tříválec, nebo čtyřválec o objemu 1,5, či 1,6 litru. Testované provedení jezdí na naftu a jde o 1,6 CRDi o výkonu 100 kW/136 koní, které dosahuje ve 4000 otáčkách. Maximální točivý moment činí 280 Nm. Tuhle motorizaci pořídíte jak se sedmistupňovým automatem DCT (kdy max. točivý moment vystoupá až na 320 Nm), tak s inteligentní šestistupňovou manuální převodovkou iMT.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

Proč inteligentní? Zkoušený Xceed je mild-hybrid, má tedy 48V palubní síť a taky tahle „chytrá“ převodovka pracuje se spojkou čistě elektronicky. I při zařazeném stupni se v určitých chvílích (třeba z kopce) dokáže mild-hybridní pohon odpojit a nechat auto plachtit. Jakmile se budete chtít pustit zase do akce (rozumějte: jet), tak se motor připojí za pomocí startér-generátoru.

Test-2021-Kia_Xceed_16_CRDi_SCR_MHEV_iMT- (3)

Celý tenhle hi-tech mechanismus má šetřit palivo (což už dělá samotný mild-hybridní pohon), protože v momentě, kdy ho nepotřebujete, motor prostě neběží, aniž byste museli zařadit neutrál. Možná to zní složitě, je to ale plynulý a funkční systém, kterého si sotva budete při běžné jízdě všímat. Přiznám se, že jsem s autem nestihl najet mnoho kilometrů a možná jsem k celému tomu inovativnímu  mechanismu přistupoval už preemptivně obezřetně (a tedy s maximální citlivostí v noze), ale nepřišlo mi, že by ovladatelnost nějak trpěla. Kvalty jsou sice delší a při rozjedu má auto nutkání být zbrklejší, ale to může být o cviku.

Líbil se mi nepoddajný podvozek, byť jeho nastavení mi přišlo oproti Ceedu jemně měkčí. O něco víc mi vadila hlučnost dieselu, která do interiéru prostupuje poměrně výrazně. Potíž s touhle výtkou ale je, že diesel jsem neřídil už setsakramentsky dlouho a po několika elektromobilech se prostě každý spalovací motor jeví trochu obhrouble. Motor se nicméně sbírá pěkně odspodu, a když se budete snažit, nasytíte ho průměrně šesti litry paliva. To nezní špatně, ne?

Přečtěte si také:  Test Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 128 kW 8AT (2021)

Vyšší je naopak cena – za testovaný kousek dáte 730 tisíc, ale MHEV je v ceníku dostupný už od zhruba 560 tisíc. Šetření holt něco stojí…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: XCeed 1.6 CRDi MHEV
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 100 kW při 4000 ot./min
Točivý moment: 280 Nm při 1500-3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.6 s
Maximální rychlost: 196 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.4/4.1/4.2
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4395 mm
Šířka: 1826 mm
Výška: 1483 mm
Rozvor: 2650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1547 kg
Objem zavazadlového prostoru: 426/1378 litrů
Ceník: ke stažení zde