test-2019-kia-stonic-10-t-gdi-7dct- (20)

Kia Stonic je na trhu už téměř dva roky a my jsme se rozhodli ji opět vyzkoušet. Otestovali jsme verzi s litrovým přeplňovaným tříválcem, který byl spojen s pohonem předních kol.

Pohonné ústrojí

Protože se od předchozích testů (Kia Stonic 1.4 CVVT a Kia Stonic 1.6 CRDi) na vnějším ani vnitřním designu nic nezměnilo, přeskočím rovnou k pohonu. Tentokrát byl pod kapotou nejvýkonnější motor z nabídky. Mimochodem naftový motor už pod kapotou nenajdete.

V případě auta z fotek tak jde o litrový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem a s označením 1.0 T-GDI. V nabídce je jak s manuální převodovkou, tak i s dvouspojkovou převodovkou 7DCT, což byla i konfigurace testovaného auta. Technické údaje prozrazují výkon 88 kW/120 koní, točivý moment 171,5 Nm a kombinovanou spotřebu paliva 5,2 l/100 km.

test-2019-kia-stonic-10-t-gdi-7dct- (6)

Za volantem

Dnešní tříválce už dávnou nejsou to, co bývaly v dobách první generace fabie. Nevýhodou byl ale pro tříválcový Stonic fakt, že jsme v tomtéž týdnu testovali také Ford Fiesta s litrovým tříválcovým EcoBoostem. V malém hatchbacku, jehož tříválec je opakovaně oceňován jako motor roku, je projev motoru mnohem klidnější a tišší. V Kii je po startu motor poměrně hrubý, docela hlučný a do interiéru se přenášejí vibrace, i když minimální. Příliš se to nezlepší ani při jízdě, Ceed je na tom o poznání lépe – což je vlastně logické.

Výkon motoru je slušný a autu uděluje pro běžné ježdění dostatečnou dynamiku. Na žádné závodění to není, tím spíš díky naladění podvozku. Ten je totiž poměrně měkký, auto se v zatáčkách docela naklání. A na to je naladěná i stabilizace, která zasahuje poměrně brzy a vcelku razantně.

Spolupráce motoru a převodovky je nicméně ve chvílích, kdy jedete klidně a rozvážně, povedená. Jakmile však razantně změníte styl, musíte chvíli počkat. Převodovka přemýšlí, jestli jste opravdu na plyn šlápli tolik, aby pak podřadila a auto se dalo do pohybu. Občas se ale rozhodne, že podřazení o jednu rychlost nebylo dost a tak podřadí ještě jednou, což celý manévr zpomalí. Stonic se 7DCT po vás tak chce tedy spíše klidnou jízdu. A ta mu konec konců opravdu jde.

test-2019-kia-stonic-10-t-gdi-7dct- (29)

Potěší vnitřním prostorem

Stonic vychází z modelu Rio, má i stejný rozvor náprav. Exteriérem to tedy není žádné velké auto, ale vnitřními rozměry překvapí. Jsem sice zcela průměrného vzrůstu (na výšku měřím 180 cm), ale na předních, ani na zadních sedadlech jsem nedostatek prostoru nepozoroval. Je jasné, že na žádné rozvalování to není, ale i tak je tu více místa než v některých, zvenku větších autech.

Odvézt tak čtveřici pasažérů problém nebude, ale bude potřeba myslet na jejich zavazadla. Kufr totiž není zase tak velký. Po započítání přihrádek pod podlahou je to 332 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel se dá samozřejmě zvětšit, ale podlaha nebude v rovině. Potom objem vzroste na 1135 litrů. Dokázal bych si ale představit nižší nakládací hranu.

Závěr

Kia Stonic vypadá hezky, nabízí poměrně slušný vnitřní prostor a vyhovovat bude spíše klidnějším řidičům. V takovém případě klesne spotřeba k 6 l/100 kilometrů, což vlastně vůbec není špatné. A špatná nakonec není ani cena, která startuje na akčních 344 tisících korun, ale vystoupat může až k 509 tisícům za testované provedení v nejvyšší výbavě.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Stonic 1.0 T-GDI 7DCT
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 88 kW/120 koní při 6300 ot./min
Točivý moment: 171.5 Nm při 1500 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.6 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.9 / 4.9 / 5.2
Emise CO2: 120 g/km
Objem palivové nádrže: 45 litrů
Délka: 4140 mm
Šířka: 1760 mm
Výška: 1520 mm
Rozvor: 2580 mm
Pohotovostní hmotnost: 1220 – 1313 kg
Objem zavazadlového prostoru: 332 / 1135 litrů
Ceník: ke stažení zde