test-2019-kia-stinger-22-crdi-rwd-at- (1)

Když koncem roku 2017 přišla na trh Kia Stinger, byli jsme všichni plni očekávání, jak bude jezdit. My už jsme před rokem vyzkoušeli obě benzinové verze, tentokrát padla volba na tu naftovou, jen s pohonem zadních kol.

Trochu jiná Kia… 

Pokrok korejské značky Kia je za poslední dekádu obrovský. Stačí se podívat třeba na vývoj u Kii Ceed. Na trhu jsou už tři generace, jejichž vzhled, ale i zpracování se výrazně zlepšilo. A Kia Stinger to do jisté míry potvrzuje také. Vždyť jde o sedan, který velmi dobře vypadá, ale hlavně nabízí pohon zadních (anebo všech kol), ale třeba i šestiválcový motor. Pro spoustu lidí je Kia Stinger velkým překvapením. Kromě vnějšího a vnitřního designu je to i samotný fakt, že značka takový model prodává. Nejednou se nám to během týdenního testu stalo. Překvapivá byla pak pro lidi i cenovka takového auta….

Tohle auto je dlouhé, široké a placaté. A ty tvary se rozhodně povedly. V kapotě, ale i za koly jsou výdechy a auto i na pohled působí dynamicky. Výhodou je také spousta místa v interiéru (i když jsou tu nízká okna) a fakt, že jde o auta s pětidveřovou karoserií a tedy dobrým přístupem k zavazadlům.

Test: Kia Stinger dvakrát jinak – je šestiválec lepší volbou než čtyřválec?

A “jiné” to je i v interiéru, v němž se poměrně rychle zorientujete. Dominuje mu široký středový tunel. Na tom je nejen volič automatické převodovky, ale také otočný ovladač jízdních režimů s tlačítkem stabilizačního systému a další ovladače. Po krajích jsou dva kolébkové, jimiž se ovládají vyhřívaná a odvětrávaná sedadla a mezi nimi jsou klasická tlačítka na vyhřívání volantu, deaktivaci parkovacích senzorů a systému Start/Stop a naopak aktivaci parkovací kamery.

Dva “benziny” a jedna “nafta”

V nabídce jsou pro Stinger tři motorizace. Tou nejvýkonnější je vidlicový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválec s pohonem všech kol, který se nabízí výhradně ve verzi GT. Další dvě motorizace jsou čtyřválcové a nabízejí se pro verze GT line. Na výběr je buď dvoulitrový benzinový motor s pohonem zadních kol anebo testovaný, 2,2litrový naftový motor s možností pohonu zadních nebo všech kol. Pro všechny verze bez výjimky je k dispozici výhradně automatická převodovka.

Jediný vznětový motor v nabídce prošel od uvedení na trh poměrně výraznou změnou, kterou si vyžádaly zejména přísné evropské emisní limity. V aktuální verzi totiž můžeme najít “SCR”, což je systém selektivní katalytické redukce. Jinak řečeno už naftová Kia Stinger používá AdBlue. Potěší, že původních 147 kW/200 koní a 440 Nm zůstalo i nadále.

Motor se po startu projevuje o něco hruběji, než bychom očekávali a podobně je tomu ve chvílích, kdy po něm chcete výraznější akceleraci. On má ostatně s autem vážícím 1,9 tuny docela práci. Nejde říci, že by šlo o pomalé auto (vždyť třeba zrychlení z 0 na 100 km/h znamená 7,3 sekundy), ale také nejde o auto, z jehož dynamiky byste byli jakkoliv překvapení. Z celé trojice nabízených motorizací se ta naftová hodí nejvíce pro klidné řidiče, kteří ocení vcelku příznivou spotřebu paliva. Její hodnoty se i při svižnějším ježdění udrží kolem 8 l/100 km.

Za volantem

Po usednutí do nízko položených sedadel si velmi brzo najdete tu správnou pozici a to i díky elektricky stavitelnému volantu a sedadlům. To si pak můžete uložit – včetně výšky a dalších nastavení head-up displeje nebo vnějších zpětných zrcátek – do paměti. Head-up displej zobrazuje kromě obvyklých informací také podobně jako Mazda6 i grafiku toho, že je v mrtvém úhlu ve vedlejším pruhu auto. Doplňuje tím diody ve vnějších zpětných zrcátkách.

Potěšilo naladění podvozku DSDC ( Dynamic Stability Damping Control). Ten je elektronicky nastavitelný a nabízí pět režimů: Smart, Eco, Comfort, Sport a Sport+. S tuhostí a fungováním podvozku se mění i nastavení zbytku auta. V případě režimu Smart se auto přizpůsobuje automaticky a samo aktuálnímu jízdnímu stylu řidiče, a ve sport+ automaticky omezí stabilizační systém. Díky tomu zadek dokáže decentně vybočit, ale stabilizace ho poměrně brzy utne a boční postup rychle zastaví. Stabilizaci lze ale “deaktivovat”, respektive se tak tváří. Potom záď vybočí ještě více, stabilizace ji nechá “doklouzat”, ale deaktivuje plynový pedál a omezí výkon, takže nejde přidat plyn a auto ve smyku držet. Škoda, protože díky dlouhému rozvoru je přicházející smyk velmi dobře čitelný a předvídatelný.

test-2019-kia-stinger-22-crdi-rwd-at- (9)

Auto je ale nastaveno celkově spíše neutrálně – a to zejména díky rozložení hmotnosti, ale i nijak velkému výkonu. Ježdění s ním je velmi příjemné, potěší jeho směrová stabilita i v dálničních rychlostech.

Ve tmě oceníte i LED přední světlomety, které mají automatický režim dálkových světel. Je ale škoda, že nejde o matrix-ledky a neumí odcloňovat. Dálkové světlomety se umějí samy pouze zapnout a vypnout. Potěšil nicméně fakt, že světla jsou natáčecí, takže osvětlují mnohem větší prostor v zatáčce.

Cena

Naftová verze Kia Stinger stojí uprostřed ceníku, přesně mezi benzinovou čtyřválcovou verzí a vrcholným šestiválcem. Jako jediná má na výběr mezi pohonem všech kol a jen zadní nápravy. Rozdíl činí 50 tisíc korun. Zatímco za testovanou verzi s pohonem zadních kol budete muset zaplatit 1 169 980 Kč, za čtyřkolku to bude 1 219 980 Kč.

+
Design Hlučnější zvuk a hrubější projev motoru
Jízdní vlastnosti S testovaným motorem nejslabší dynamika
Spotřeba paliva Menší zavazadlový prostor
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Stinger 2.2 CRDi GT Line
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: zadních kol
Výkon: 147 kW/200 koní 3800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm v 1750 – 2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 230 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.3 / 5.0 / 5.8
Emise CO2: 154 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4830 mm
Šířka: 1870 mm
Výška: 1400 mm
Rozvor: 2905 mm
Objem zavazadlového prostoru: 406 / 1114 litrů
Ceník: ke stažení zde