Test Kia Sportage HEV (2023)

Test Kia Sportage HEV (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 22. 10. 2023


Kia Sportage je autem, v jehož ceníku si vybere snad opravdu každý. Nabídka jeho pohonných jednotek je velmi bohatá, zahrnuje totiž čistě spalovací motory, mild-hybridní jednotky, full-hybridní jednotky, ale i plug-in hybridní jednotky. My jsme v rámci testu vyzkoušeli právě full-hybridní variantu, tedy tu, kdy auto dokáže jezdit čistě na elektřinu, ale nemusíte jej dobíjet.

Na naftu, benzin nebo elektrifikovaně?

Pohled do ceníku Kia Sportage prozradí, že je rozhodně z čeho vybírat – a to jak z výbavových stupňů, tak i z motorizací. Dříve bylo zvykem, že jste si mohli vybírat mezi verzemi s manuální převodovkou a s automatickou převodovkou. Stejně tak tu tak mezi pohonem předních kol nebo všech kol. A to můžete i u Sportage, ačkoliv manuální převodovka je k dispozici pouze k základním motorizacím.

Všechny verze s automatickou převodovkou jsou ale už nějakým způsobem elektrifikované, přestože to může být i jen pouhý mild-hybrid, kdy auto na elektřinu neumí jezdit, ale vlastně umí jen plachtit s vypnutým spalovacím motorem. V nabídce je ovšem i klasický hybrid (označovaný jako full-hybrid), kdy auto na elektřinu umí jezdit maximálně pár nízkých jednotek kilometrů v ideálních podmínkách, ale v drtivé většině času jezdí na spalovací motor. Kia k tomu používá benzinové motory. A pak je tu ještě plug-in hybridní verze, která se musí dobíjet, ale pak dokáže čistě elektricky ujet i desítky kilometrů.

Test Kia Sportage HEV (2023)

Benzinová jedna šestka a elektromotor

Kia pro své hybridní a plug-in hybridní modely používá kombinaci elektromotoru a benzinového čtyřválce 1,6 T-GDI s objemem 1,6 litru a přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 132 kW/180 koní a točivý moment 265 Nm. S tím spolupracuje elektromotor se 44 kW/60 koňmi a 264 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 169 kW/230 koní a celkový točivý moment vrcholí 350 Nm.

Vybrat si můžete mezi pohonem předních kol nebo všech kol, přičemž cenový rozdíl je 50 tisíc korun. Vybrat si ale naopak nemůžete převodovku, protože tu je (stejně jako u plug-in hybridu) standardně automat. Jde ovšem o jinou převodovku, než tu, kterou mají mild-hybridní verze. Tato je totiž šestistupňová s hydrodynamickým měničem točivého momentu, zatímco mild-hybridy využívají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Na fungování při jízdě to ovšem standardně nepoznáte.

Za volantem

Když do auta nastoupíte, všimnete si, že je tu docela „uklizeno“. Fyzických tlačítek je tu totiž pomálu, prakticky se omezují jen na volant a středový tunel u kulatého voliče převodovky. Kia na to ale šla jinak, protože další ovladače má i pod výdechy na středovém panelu, jen nejsou standardně vidět. Rozsvítí se po nastartování auta a jde o dotekovou plošku, jejíž funkce se mění. Ovládat se dá buď klimatizace nebo infotainment, přičemž zobrazení se mění také dotekem. Nemění se ale čtveřice nejdůležitějších funkcí v levé části, kde jsou ofuk čelního skla, vyhřívání zadního skla, nastavení automatického režimu klimatizace a aktivace vnitřního okruhu klimatizace/topení.

Test Kia Sportage HEV (2023)

Po přepnutí toho, co budete ovládat, se změní i funkce obou otočných ovladačů po stranách. Pokud budete ovládat infotainment, pak to levé slouží pro ovládání hlasitosti, tím pravým budete ladit rádio. Pokud přepnete na klimatizaci, budou ovládat nastavení teploty – levé pro řidiče, pravé pro spolujezdce.

Na středovém tunelu je pak kromě ovladače převodovky ještě ovladač jízdních režimů. Ten umí upravit naladění auta nejen na silnici (nabízí sportovní nebo ekologický režim), ale také pro jízdu mimo silnici „terrain“. Autu nechybí ani elektronický asistent sjíždění z kopců. Pokud jej aktivujete, bude si elektronika ovládat brzdy sama tak, aby se kola nezastavila a auto se nekontrolovatelně nesunulo z kopce dolů, ale aby se vždy otáčela a auto se dalo ovládat. Ovládá se tu také vyhřívání, případně odvětrávání sedadel a vyhřívání volantu.

Místa je v autě na předních sedadlech pro běžné vzrostlého pasažéra dostatek, trpět nebude posádka v příčném, ale ani v podélném směru. A díky vytvarovaným zadním opěradlům předních sedadel to není problém ani na zadních sedadlech. 180 cm vysoký pasažér tu bude mít před koleny stále několik centimetrů rezervy. Ačkoliv je auto pětimístné, zadní prostřední místo úplně pohodlné není.

Test Kia Sportage HEV (2023)

Potěší také, že na předních sedadlech lze využívat bezdrátové dobíjení telefonu i několik USB-C zdířek, ale USB-C zdířky jsou i v opěradlech předních sedadel, takže si mohou svá elektronická zařízení dobíjet i cestující na zadních sedadlech.

A jedeme!

K nastartování auta slouží tlačítko na středovém tunelu u voliče převodovky. Podle toho, jako moc je nabitá baterie hybridního systému buď auto naskočí na spalovací motor nebo se jen aktivuje na elektřinu. Po otočení voliče na režim „D“ už se můžete rozjet. Celkových 230 koní a 350 Nm není na auto vážící (podle výbavy) přibližně 1,7 tuny vůbec špatné. Technické údaje prozrazují, že zrychlení z místa na stovku je otázkou 8,3 sekundy (u předokolky je to rovných 8 sekund) a maximální rychlost je 193 km/h.

Přepínání mezi jízdou na spalovací motor a na elektromotor probíhá velmi příjemně a hladce, prakticky aniž by to posádka zpozorovala. Nedoprovází to totiž žádné škubnutí, cuknutí nebo něco podobného. Spalovací motor se prostě a jednoduše nastartuje a hladce zapojí do práce, aby se o nějakou dobu později zase odpojil a deaktivoval. A ve městě se to bude dít často, protože tam se bude hybridní Kia Sportage snažit jezdit na elektřinu co nejvíce. Méně často se vám to bude dít mimo město a na dálnici. Tady se to omezí takřka jen na situace, kdy sundáte nohu z plynového pedálu a začnete brzdit.

Test Kia Sportage HEV (2023)

Přestože má auto elektromotor a baterii, nepřibralo nijak zásadně na hmotnosti. Ve srovnání se srovnatelnou mild-hybridní verzí je nárůst asi 30 kg. I díky tomu vlastně jezdí jako běžné SUV podobné velikosti. U testované verze ve výbavě TOP jsou standardně 18″ kola s pneumatikami 235/55 R18. Auto je s nimi spíše tužší, přesto není nepohodlné. Sportage sice může mít i elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení, ale nemůžete si za ně připlatit do všech výbav. Má je pouze výbava GT-line, ta je má standardně.

A spotřeba paliva? Kia slibuje v technických údajích spotřebu 6,2 až 6,6 l/100 km (podle výbavy) v kombinovaném režimu. My jsme se v rámci týdenního testování pohybovali nejčastěji kolem 7 l/100 km. Na dálnici při rychlosti 140 km/h na tempomat spotřeba rostla zlehka nad 8 l/100 km. Objem nádrže je u hybridu celkem 52 litrů.

Závěr a cena

Hybridní Kia Sportage je tou správnou volbou zejména v případě, kdy jezdíte hodně po městě, ale nechcete nebo nemůžete se starat o dobíjení baterie. Pohyb na elektřinu využívá hodně často a dokáže zejména v kolonách ušetřit vcelku dost paliva. Vždyť právě při popojíždění v kolonách spalovací motory spotřebovávají zbytečně palivo navíc. Nejste ničím omezováni, dojedete kamkoliv a ve stejném klidu a pohodě jako s čistě spalovacím motorem. A cena? Hybridní Kia Sportage se nabízí od druhé výbavy Exclusive s cenou od 914 980 Kč, ale české zastoupení nabízí slevu 15 tisíc korun a výkupní bonus 35 tisíc za ojeté auto, které dáte protiúčtem, takže se s cenou lze dostat až k 864 980 Kč.

Technické údaje:

Auto:

Kia Sportage 1.6 T-GDI GPF 4×4 HEV 6AT (2023)

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1598 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

132 kW/180 koní při 5500 ot./min (spalovací motor)
+ 44 kW/60 koní (elektromotor)
= 169 kW/230 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm při 1500-4500 ot./min (spalovací motor)
+ 264 Nm (elektromotor)
= 350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

8,3 s

Maximální rychlost:

193 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,2 – 6,6 l/100 km

Emise CO2:

140 – 149 g/km

Objem nádrže:

52 litrů

Délka:

4515 mm

Šířka:

1865 mm

Výška:

1650 mm

Rozvor:

2680 mm

Pohotovostní hmotnost:

1 640 – 1 748 kg

Objem zavazadlového prostoru:

587 / 1776 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru