Pro modelový rok 2018 dostaly Jaguary XE, XF a F-Pace nové motory. Jeden z nich, vznětový dvoulitrový bi-turbo čtyřválec s označením 25d jsme vyzkoušeli v SUV F-Pace v rámci redakčního testu.
25d: dva litry objemu, dvě turba
Nový motor přijíždí s poměrně zajímavými hodnotami. Dvoulitrový čtyřválec Ingenium přeplňují dvě nestejně velká turbodmychadla, to vysokotlaké pracuje s variabilní geometrií lopatek. Maximální výkon nového motoru vrcholí 177 kW/240 koňmi a točivý moment šplhá až k 500 Nm. Motor vychází ze staršího jednoturbového čtyřválce 20d, ale dostal lepší písty, zesílený klikový hřídel a jiné vstřikovače paliva. Je to také vůbec poprvé, kdy značka používá k přeplňování čtyřválcového motoru dvojici turbodmychadel.
Motor má maximum točivého momentu k dispozici už od 1500 ot./min, výkon vrcholí ve 4000 ot./min. Celým spektrem otáčkoměru prochází poměrně slušný zátah, a to i přesto, že pohotovostní hmotnost překračuje 1,8 tuny. Hmotnost je vyšší i proto, že F-Pace se s výjimkou dvou verzí (E-Performance a 20d) nabízí s pohonem všech kol. Maximální rychlost udává výrobce 217 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,2 sekundy.
Zátah je značný, ale není takový, že by posádku přikoval k sedačkám. Motor je při klidné jízdě v ustálené rychlosti poměrně tichý, ale jakmile poškádlíte plynový pedál, dá o sobě docela znatelně vědět. Odhlučnění bych si klidně dokázal představit ještě lepší.
Pro Jaguar F-Pace se nabízí zejména osmistupňová automatická převodovka, která funguje skvěle. O její ovládání se staráte otočným ovladačem na středovém tunelu, který je při deaktivovaném motoru decentně ukryt. Po nastartování ze své skrýše vyjede. Automatické řazení je rychlé, intuitivní a prakticky se o něj nemusíte vůbec zajímat, pokud byste přece jen chtěli, lze využít páčky pod volantem. Nabízí se sice také šestistupňová manuální převodovka, ale tu si lze pořídit pouze pro dvě verze: E-Performance a 20d AWD.
A spotřeba paliva? Jaguar uvádí kombinovanou spotřebu paliva 5,8 l/100 kilometrů, ale tam jsme se nedostali ani při defenzivní jízdě s důrazem na co nejnižší spotřebu. Na konci testovacího týdne jsme skončili se spotřebou 8.8 l/100 km. Testovací trasy zahrnovaly zejména okresní silnice a dálnice s rychlostmi na hranicích povolených limitů.
Jak jezdí?
V základu dostane F-Pace 18″ disky (s výjimkou verze S, ta má 20″), testovaný model obouval 20″ disky. V nabídce jsou přitom i kola s průměrem až 22″. Už testované dvacítky ale znamenaly poměrně tuhý projev podvozku a to i přesto, že pneumatiky nebyly nijak přehnaně nízké, jejich rozměry byly 255/50 R20.
Tužší podvozek potěší na kvalitní silnici, protože podobně tuhý je i zbytek auta. V takových situacích vám F-Pace ukáže, že jde o velmi schopné auto, které se vlastně bez větších problémů udrží i mnohem nižších a lehčích aut. Ne až tak kvůli výkonnému motoru, ale právě kvůli jistotě podvozku i celé karoserie. Jenže pak přijde nekvalitní povrch s výmoly a dírami a ty se budou přenášet k posádce. A protože takových silnic máme v České republice hodně, asi bych volil kola menší. A to samozřejmě i s přihlédnutím k faktu, že auto s nimi nebude vypadat tak dobře.
Za volantem se sedí vysoko, auto působí pocitově větším dojmem než jaké je a vyvolává vcelku příjemný pocit bezpečí. Nemohl jsem si ale zvyknout na poměrně razantní záběr na i lehké sešlápnutí plynu při rozjezdu – nikoliv při stání, ale při opravdu pomalém popojíždění. Pokud jsem se s autem rozjížděl z 0, vše bylo v pořádku, ale pokud byla rychlost třeba i 10 km/h, rozjezd byl vcelku „akční“, necitlivý. Ve vyšších rychlostech už se to pak opět nedělo. Pro dívky nebo ty řidiče, kteří mají krátké prsty, může být nepříjemná vzdálenost mezi volantem a páčkami ukazatelů směru a stěračů.
Závěr
Nový motor skvěle zapadl mezi základní dvoulitr 20d a třílitr 30d. A to nejen výkonem, protože je přímo uprostřed, ale také cenou, kterou je blíže k tomu menšímu. Jeho dynamické schopnosti jsou velmi příjemné, ačkoliv mu ke konci otáčkoměru vždy trochu dochází dech. Stejně jako v posledním testu mi přišlo, že podvozek je poměrně tuhý, tentokrát jsme navíc na autě měli kola ještě o palec větší. To je na kvalitních silnicích sice dobrá zpráva, protože auto je i při dynamické jízdě jisté, ale na nekvalitních silnicích to naopak dá posádce důkladně vědět.
Základní cena Jaguaru F-Pace startuje na 1 204 555 Kč ve verzi E-Performance s naftovým dvoulitrem, pohonem zadních kol a manuální převodovkou.Testovaná verze 25d AWD startuje na 1 461 438 Kč. Ve standardu má ale pohon všech kol i 8° automat.
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jaguar
Typ: F-Pace
Motor: 25d AWD
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 999 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 177 kW/240 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.2 s
Maximální rychlost: 217 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.8
Emise CO2: 153 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4 746 mm
Šířka: 1 936 mm
Výška: 1 693 mm
Rozvor: 2 874 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 810 kg
Objem zavazadlového prostoru: 650 (dojezdové kolo: 508 – plnohodnotná rezerva: 463) litrů / 1 740 litrů
Ceník: ke stažení zde